جمعه 30 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رستوران‌ها در روزهای رمضان تعطیل نیستند، خبرآنلاین

از روز شنبه ایرانیان روزه‌دار برای 30 روز تغییری عمده در سبک زندگی روزمره خود می‌دهند؛ تغییری که به‌کلی حال‌وهوای این ماه را عوض می‌کند.

همپای روزه‌داران، کسانی هستند که به دلیل عذر شرعی نمی‌توانند در رمضان روزه‌دار باشند. شاید خیلی از آنان همراه روزه‌داران برای سحر بیدار شوند و در کنار دوستان و خویشان افطار کنند و در عین حال در این 30 روز به اعمال عبادی آن مشغول شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تا پیش از این و بر اساس ضوابطی که اداره کل نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی معین می‌کرد، امکان فعالیت اغذیه‌فروشی‌ها در ماه رمضان وجود نداشت اما روز گذشته سرپرست اداره کل نظارت بر اماکن عمومی ناجا خبر از تغییری قابل‌توجه در این ضوابط داد.

سرهنگ میرایی در گفت‌وگو با روزنامه خبر، جزئیات این تغییرات را توضیح داد. به گفته سرپرست اداره اماکن، مؤسسات خدمات آشپزی معروف به کترینگ و واحدهایی که محصولات خود را برای مشتریان می‌فرستند، می‌توانند در ماه رمضان به فعالیت خود ادامه دهند فقط باید درباره پیش‌گیری از پخش‌شدن بوی غذا در بیرون از محل واحد خود مراقبت کنند. تا سال‌های گذشته، این واحدها از فعالیت در طول ساعت‌های روزه‌داری منع می‌شدند اما بر اساس آن‌چه سرهنگ میرانی می‌گوید، امسال شهروندانی که روزه‌دار نیستند می‌توانند از این واحدهای کترینگ خرید کنند.

پیش از این هتل‌ها نیز صرفاً می‌توانستند به مسافرانی که در آن هتل اقامت دارند، اغذیه بفروشند اما از امسال هتل‌ها نیز مانند دیگر رستوران‌ها می‌توانند با رعایت شرایطی، به همه شهروندان خدمات بدهند.
تا سال گذشته واحدهای پذیرایی مستقر در هتل‌ها و مراکز اقامتی صرفاً اجازه داشتند به مسافران سرویس دهند اما سرپرست اداره کل نظارت بر اماکن عمومی ناجا تأیید می‌کند که این واحدهای پذیرایی نیز در ماه رمضان امسال می‌توانند با رعایت شرایط اعلام‌شده به مشتریانشان خدمات بدهند.

بویش نیاید و دیده نشود
شرط اول فعالیت واحدهای اغذیه‌ای در طول ماه رمضان (از رستوران‌ها گرفته تا هتل‌ها و دیگر عرضه‌کنندگان مواد غذایی) آن است که متصدیان کلیه مراکز پذیرایی اعم از مراکز پذیرایی درون‌شهری و بین‌شهری که قصد ارائه خدمات در طول روز را دارند، باید مجوز لازم را از اتحادیه مرتبط بگیرند.
شرط دوم آن است که واحدهای صنفی مجاز به فعالیت، نمای خارجی خود را در حد متعارف استتار کنند؛ طوری که داخل واحد صنفی از بیرون قابل‌رؤیت نباشد و همچنین بوی اغذیه در فضای اطراف پراکنده نشود.
شرط سوم برای واحدهایی مانند سوپرمارکت‌ها و واحدهایی که غذای آماده ارائه می‌کنند این است که در این مدت از سرو هرگونه مواد غذایی در مکان صنفی خود جلوگیری کنند. آن‌ها صرفاً می‌توانند محصولات را به مشتری‌هایشان بفروشند.

استقبال صنفی از ضوابط جدید
نایب‌رئیس مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی تهران، محمد آزاد به درخواست‌های قبلی واحدهای صنفی اغذیه‌فروشی در گفت‌وگو با «خبر» اشاره می‌کند که در سال‌های گذشته از نیروی انتظامی خواسته بودند جهت ارائه خدمات به کسانی که نمی‌توانند روزه بگیرند، به آن‌ها اجازه فعالیت داده شود. به‌این‌ترتیب نایب‌رئیس مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی تهران از این ضوابط جدید اداره اماکن نیروی انتظامی استقبال می‌کند. او می‌گوید تا پیش از این، برخی واحدهای معدود می‌توانستند در هماهنگی مورد به مورد با اداره اماکن، در طول رمضان نیز اغذیه بفروشند اما اکنون با این ضوابط، همه واحدها می‌توانند در هماهنگی با اتحادیه به فعالیت خود در ماه روزه ادامه دهند.
آزاد درباره این شرایط و ضوابط جدید می‌گوید: «باید نسخه مکتوب این ضوابط و شرایط به دست ما برسد تا بتوانیم اجرایی‌اش کنیم ولی هنوز در این باره دستوری به واحدهای صنفی عرضه‌کننده اغذیه ابلاغ نشده است».
اما سرهنگ میرایی در پاسخ می‌گوید: «دستورالعمل‌ها را ابلاغ کرده‌ایم و اگر اتحادیه و اصنافی هستند که در این باره شبهه دارند، باید به اداره اماکن مراجعه کنند. این ضوابط، برای رمضان امسال قابل‌اجرا هستند».

با روزه‌خواری برخورد می‌شود
سرهنگ میرایی در سخنانش به صنف اغذیه‌فروشان یادآوری کرد: «در ایام ماه مبارک رمضان به صورت روزانه با انجام گشت‌های محسوس و نامحسوس در شهرها و جاده‌ها طرح‌های کنترلی توسط مأموران اداره‌های نظارت بر اماکن عمومی ناجا انجام می‌شود». او خبر داد در سال گذشته مأموران پلیس اماکن از 91 هزار و 820 واحد صنفی بازدید کرده، به 35 هزار و 240 واحد صنفی تذکر دادند، 7 هزار و 904 واحد صنفی اخطار گرفتند، و 1444 واحد صنفی هم پلمب شدند.
با وجود این تغییر در ضوابط مربوط به عرضه اغذیه در ماه روزه، این مسئول انتظامی تأکید کرد: «پلیس اماکن به‌شدت با افرادی که در ماه رمضان علناً روزه‌خواری کنند، برخورد خواهد کرد. اگر روزه‌خواری غیرعمد باشد، مأموران به فرد خاطی تذکر می‌دهند اما اگر پلیس به این نتیجه برسد که روزه‌خواری عمدی صورت گرفته است، فرد مورد نظر را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد».

آنها که نمی‌توانند
روز گذشته علاوه بر سرپرست اداره اماکن، فرمانده نیروی انتظامی نیز درباره ضوابط و شرایط فعالیت اغذیه‌فروشی‌ها در ماه رمضان گفت: «ممکن است برخی از مردم به دلایل شرعی قادر به روزه‌گرفتن نباشند».
سردار احمدی‌مقدم با اشاره به این‌که ماه رمضان با ماه آخر تابستان همزمان شده و ممکن است عده زیادی به مسافرت بروند و به لحاظ شرعی هم اشکالی ندارد روزه نگیرند. فرمانده نیروی انتظامی یادآوری کرد: فرهنگ و اخلاق در کشور ما ایجاب می‌کند که مردم حتی در سفر هم شئونات اسلامی را رعایت کنند. سردار احمدی مقدم گفت: «در این باره با اصناف هم صحبت شده که همکاری لازم را داشته باشند».
به این ترتیب از صحبت‌های فرمانده نیروی انتظامی این‌طور برمی‌آید که با پیش‌بینی افزایش سفرهای مردمی در شهریور که دقیقاً مصادف با ماه رمضان است، نهادهای انتظامی تصمیم گرفته‌اند شرایط و ضوابط خود را در این باره واقع‌گرایانه‌تر کنند.

در کنار کسانی که در آخرین ماه تابستان به شکل سنتی به سفرهای سالانه‌شان می‌روند، می‌توان فراگیری بیماری‌هایی مانند دیابت و مشکلات قلبی‌عروقی و گوارشی را در نظر گرفت که مانع روزه‌گرفتن می‌شوند و همچنین بانوان باردار و دیگر بانوانی که بنا به عذر شرعی‌شان از روزه‌گرفتن بازمی‌مانند را در شمار آورد.
اداره کل نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی امسال با ضوابطی به استقبال ماه رمضان می‌رود که این عده از شهروندان را نیز در نظر گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016