جمعه 2 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حماس‌وود به جای هاليوود و بالی‌وود، دويچه وله

گروه اسلامی حماس اولين محصول سينمايی خود را در شهر غزه به روی اکران برد. اين فيلم با بودجه‌ای اندک تهيه شده و اگر فروش خوبی داشته باشد، بنيادگرايان حماس محصولات سينمايی ديگری توليد خواهند کرد.

اولين فيلم سينمايی گروه اسلامی حماس نه در سالن واقعی سينما بلکه در دانشگاه اسلامی غزه به روی پرده رفت. فتحی حامد وزير کشور دولت حماس گفته است: «ما قصد داريم فيلم‌هايی با کيفيت بالای هنری توليد کنيم که با کيش اسلام و فرهنگ مقاومت همساز باشند و صحنه‌های تحريک‌کننده نداشته باشند». آقای حامد تهيه‌کننده‌ی اولين فيلم سينمايی حماس با تيتر "عماد عاقل" است. سناريوی اين فيلم را محمود سحر نوشته است؛ يکی از رهبران حماس که هم پزشک است و هم نويسنده، و تا کنون سه رمان و دو فيلمنامه منتشر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تجليل از قهرمان حماس

فيلم "عماد عاقل" زندگی پرماجرای يک قهرمان حماس را روايت می‌کند که در قتل يازده اسرائيلی دست داشت، و سرانجام در سال ۱۹۹۳ در ۲۳ سالگی طی نبردی در نوار غزه به قتل رسيد.

اين فيلم سرشار از درگيری و ماجراست. مبارزان حماس مدام از داخل اتومبيل به طرف اسرائيلی‌ها شليک می‌کنند و آنها را به قتل می‌رسانند، و تماشاگران نيز طبعا برايشان کف می‌زنند. فيلم زمامداران اسرائيلی مانند اسحاق رابين نخست وزير سابق و اهود باراک فرمانده نظامی او را به صورتی بسيار کليشه‌ای نشان می‌دهد. سربازان اسرائيلی که از پس مبارزان حماس برنمی‌آيند، سعی می‌کنند آنها را به همکاری وسوسه کنند.

بازيگران آماتور

تمام بازيگران فيلم افرادی عادی از مردم غزه هستند که با هدف "خدمت به دين و وطن" در فيلم ايفای نقش کرده‌اند. توليد فيلم ده ماه طول کشيد.

گروه حماس که به تنهايی بر نوار غزه تسلط دارد، از يک ايستگاه تلويزيون ماهواره‌ای، يک ايستگاه راديويی و چند سايت خبری برخوردار است. اين گروه بنيادگرا اکنون اميدوار است که بتواند شرکت سينمايی هم داشته باشد.

در نوار غزه سالن سينما وجود ندارد. سينماهای منطقه با شروع "انتفاضه" در پايان دهه ۱۹۸۰ بسته شد. پيکارجويان حماس آن روزها با سرگرمی کاملا مخالف بودند، اما امروز عقيده دارند که سينما ابزار خوبی برای تبليغ و تهييج روحيه‌هاست. آنها قصد دارند فيلم بعدی خود را دربارۀ عزالدين قسام توليد کنند. او مبارزی بود که پايه‌های فکری جنبش حماس را بنياد گذاشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016