جمعه 2 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در پي لغو و تعويق چندباره - نخستين جايزه شعر «نيما» به طور خصوصي برگزار شد، اعتماد

شمس لنگرودي، موسوي، آقاجاني، باباچاهي، جورکش، صفاري و مولوي اعضاي هيات داوران اين جايزه بودند

گروه فرهنگي؛ انگار همه چيز دست به دست هم داده بود تا مراسم نخستين جايزه ادبي نيما برگزار نشود اما عاقبت اين جايزه روز سه شنبه و به دور از هياهوهاي خبري در سالني خصوصي و البته در محفلي خصوصي برگزار شد و برندگان جايزه هاي خود را دريافت کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رويا زرين، رضا حيراني و بهزاد خواجات برنده هاي نخستين دوره بودند که آثارشان در فاصله زماني فروردين 86 تا فروردين سال 87 در مجلات ادبي کاغذي و اينترنتي منتشر شده بود. رويا زرين به همراه رضا حيراني به طور مشترک در بخش شعر و بهزاد خواجات در بخش نقد شعر انتخاب اعضاي هيات داوران بودند.

برنامه با خواندن شعر و يادي از محمد حقوقي شروع شد و سپس داوران جايزه شامل شمس آقاجاني، علي باباچاهي، شاپور جورکش، عباس صفاري، محمد شمس لنگرودي، حافظ موسوي و عليشاه مولوي معرفي شدند. مراسم پاياني جايزه شعر «نيما» با خواندن بيانيه هيات داوران توسط داريوش معمار دبير جايزه آغاز شد و پس از آن اعضاي هيات اجرايي متشکل از رسول رخشا، سعدي گل بياني، حسين فاضلي و مازيار نيستاني معرفي شدند. دليلي که پيشتر براي برگزار نشدن اين جايزه گفته مي شد ظاهراً به اعضاي هيات داوران و نام هاي آنها بازمي گشت؛ نام هايي مثل شمس لنگرودي (که اخيراً مجموعه شعري با عنوان «22 مرثيه در تيرماه» به صورت اينترنتي منتشر کرده)، حافظ موسوي (عضو کانون نويسندگان ايران و مدير نشر آهنگ ديگر) و اسم هاي نامدار ديگر که احتمالاً مسوولان فرهنگي- هنري علاقه يي چندان به حضور آنها در کنار يکديگر نداشتند و باعث شد برگزاري اين مراسم دو بار به تعويق بيفتد. اين مراسم بار نخست قرار بود 30 خرداد برگزار شود که برگزارکنندگان جايزه به دليل اتفاقات بعد از انتخابات رياست جمهوري، آن را به زمان ديگري موکول کردند. بار آخر هم قرار بود چند روز پيش برگزار شود که رئيس خانه هنرمندان با مسوولان اين جايزه نوپا تماس گرفت و اختلال در سيستم برق را دليل لغو مراسم آن هم ساعتي مانده به آغاز برنامه عنوان کرد. اما لغو چندباره مراسم از سوي مسوولان دولتي باعث نشد جايزه برگزار نشود، به طوري که سه شنبه 100 نفر از اهل ادب و شعر در محفلي کوچک گرد هم آمدند و نخستين جايزه ادبي شعر «نيما» را به سرانجام رساندند. تقدير از اعضاي هيات داوران شامل شمس آقاجاني، علي باباچاهي، شاپور جورکش، عباس صفاري، محمد شمس لنگرودي، حافظ موسوي و عليشاه مولوي يکي از بخش هاي اصلي جايزه روز سه شنبه بود. پنج نفر از هيات داوران در اين برنامه هر يک شعري خواندند و تنديس يادبود جايزه را دريافت کردند.

به گزارش مهر مراسم در دو بخش برگزار شد که اجراي بخش نخست آن را کبوتر ارشدي و بخش دوم را نيز رسول رخشا بر عهده داشتند. در ادامه همچنين از اردشير رستمي بازيگر سينما و مجسمه ساز که تنديس هر دو جايزه شعر و نقد شعر نيما را ساخته بود، تقدير شد. سپس معمار اسامي برگزيدگان نخستين دوره اين جايزه را اعلام کرد. به هر کدام از سه برنده علاوه بر تنديس جايزه شعر نيما، يک دوره کامل 14جلدي از کليات نيما - که توسط انتشارات نگاه چاپ شده است - به همراه يک سکه بهار آزادي اهدا شد. در بخش دوم جايزه ادبي نيز داريوش معمار دبير آن از آغاز به کار دومين دوره اين جايزه و تغيير دو تن از اعضاي هيات اجرايي آن خبر داد؛ «با توجه به نقدهايي که بر شيوه برگزاري اين جايزه وارد بود به زودي و نهايتاً تا يک ماه ديگر شرايط شرکت در دومين دوره جايزه و فراخوان آن اعلام مي شود. دو نفر از اعضاي هيات اجرايي جايزه نيز تغيير خواهند کرد که اطلاع رساني در اين باره نيز انجام خواهد شد.» او همچنين با اشاره به لغو اين مراسم در دو بار متوالي - که يک بار آن يک ساعت پيش از آغاز مراسم بود - از مسوولان خانه هنرمندان ايران گلايه کرد؛ «مايل بوديم نخستين دوره جايزه در شرايط متعادل تري برگزار شود که چنين نشد. از مديريت خانه هنرمندان ايران انتظار داريم اگر توانايي برگزاري جلسات فرهنگي را ندارند به ما اعلام کنند که نمي توانند چنين جايزه هايي را برپا کنند تا مسوولان جايزه نيز براي برگزاري جايزه در يک محل خاص دچار نگراني نشوند.» همچنين در اين مراسم شمس لنگرودي يکي از داوران جايزه در سخناني کوتاه از خالي بودن جاي يک بانوي شاعر در ميان اعضاي هيات داوران انتقاد کرد. عليشاه مولوي ديگر داور اين جايزه نيز از عدم تناسب ميان تعداد آثار ارسالي و تعداد شرکت کنندگان ابراز نارضايتي کرد. نخستين جايزه ادبي نيما با حمايت مالي هانيبال الخاص (نقاش پيشکسوت)، انتشارات نگاه، چشمه، شباهنگ و شرکت طراحي درسا و با حضور نويسندگان و شاعراني مانند شمس آقاجاني، علي باباچاهي، شمس لنگرودي، حافظ موسوي، عليشاه مولوي، رويا تفتي، رضا چايچي و سوري احمدلو برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016