یکشنبه 21 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بدون حضور ايراني ها و با کارگردان هندي، با پول قطري ها زندگي مولانا فيلم مي شود، اعتماد

حمايت مالي يک شرکت قطري از فيلم زندگي «مولانا جلال الدين» شاعر نامدار ايراني باعث شد پروژه توليد اين فيلم سينمايي که پيشتر قرار بود به کارگرداني مظفرعلي فيلمساز هندي در امارات کليد بخورد وارد مرحله تازه يي شود. خبر ساخت فيلمي درباره زندگي شاعر بلندآوازه ايراني توسط کارگردان هندي نخستين بار در پاييز سال 86 منتشر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




همان وقت خبرگزاري ايتاليايي آکي هزينه توليد اين فيلم را 25 ميليون دلار اعلام کرد و درباره توليد اين فيلم اين طور خبر داد؛ «شرکت ايتاليايي ايستار پروداکشن با همکاري کمپاني ري- سون مستقر در دوبي فيلم را توليد مي کند.» اما روز گذشته بنياد توسعه آموزشي، علمي و اجتماعي قطر حمايت خود را از توليد فيلم سينمايي زندگي مولانا اعلام کرد و قرار است اين فيلم در شرکت فيلمسازي تازه تاسيس فاين پرل استوديوز در قطر توليد شود.

مظفر علي فيلمساز سرشناس هندي که قرار است اين فيلم را کارگرداني کند، سال گذشته در گفت وگويي اعلام کرد پس از 25 بار بازنويسي، متن نهايي فيلمنامه را که آتش عشق نام خواهد داشت، تنظيم کرده است. اما خبرهاي جديد حاکي از آن است که حضور ديويد وارد فيلمنامه نويس برنده اسکار نيز در اين پروژه قطعي شده است. سايت IMDB در بخش اخبار خود درباره اين فيلم سينمايي چنين نوشت؛ «مظفرعلي کارگردان اين فيلم در حال انتخاب بازيگر است. تنها حضور او به عنوان کارگردان و حضور ديويد وارد در اين پروژه قطعي شده است و جزييات ديگري درباره اين پروژه در دست نيست و حتي برخي از اطلاعات منتشرشده ممکن است تا زمان کليد خوردن اين فيلم تغيير کند.» مظفرعلي شاعر و فيلمساز 65ساله هندي نخستين فيلم خود «رفتن» را در سال 1978 ساخت و به خاطر آن طاووس نقره يي هيات داوران هفتمين جشنواره فيلم دهلي نو را از آن خود کرد. او تاکنون بيش از 20 فيلم سينمايي و تلويزيوني را کارگرداني کرده است. مظفرعلي يکي از موسسان بنياد رومي در دهلي نو است.

او در مصاحبه اخيرش با خبرگزاري «پي تي آي» مي گويد؛ «درباره مولانا اين شاعر فارسي زبان مطالب زيادي از سراسر جهان خوانده ام و به عقيده من او سفير مشرق زمين در غرب است. به عقيده من اين شاعر محققي است که تا آنجا پيش مي رود که ديوانه وار عاشق خداوند مي شود.» او در بخش ديگر اين مصاحبه درباره تجربه تازه اش مي گويد؛ «من تلاش کرده ام هنرمندان سراسر جهان را گرد هم آورم تا با هم به سفر برويم؛ سفري براي خلق يک شاعر روي نوار سلولوئيد. يعني شبيه همان کاري که مولانا با واژه ها روي کاغذ کرد. خوشحالم که قطري ها به من اعتماد و در اين پروژه بزرگ سرمايه گذاري کردند.»

محمود بونب مدير اجرايي شرکت فاين پرل از همکاري شرکت هاي اروپايي و امريکايي در پخش گسترده فيلم زندگي مولانا در جهان خبر داده و در مصاحبه با روزنامه گلف نيوز مي گويد؛ «اين پروژه ها براي پر کردن فاصله ميان فرهنگ ها کليد مي خورند و زمينه را براي فعاليت خلاقانه استعدادهاي فيلمسازي فراهم مي کنند.» ديويد وارد نفر دومي است که تاکنون حضورش در اين پروژه قطعي شده است. اين فيلمنامه نويس 64ساله تاکنون 16 فيلمنامه سينمايي نوشته و در مقام کارگردان شش فيلم در کارنامه دارد. وارد در سال 1974 براي نوشتن فيلمنامه فيلم سينمايي «نيش» به کارگرداني جرج روي هيل، جايزه اسکار را دريافت کرد و در سال 1994 براي فيلمنامه فيلم «بي خواب در سياتل» که نورا افرون آن را کارگرداني کرده است، نامش در ميان نامزدهاي اسکار بهترين فيلمنامه نويسي قرار گرفت. به هر حال تاکنون نام هيچ يک از هنرمندان ايراني براي همکاري با فيلمي درباره مولانا شاعر پرآوازه ايراني در ميان نيست و قرار است زندگي مولانا جلال الدين محمد بلخي با پول قطري ها و کارگرداني فيلمساز هندي به تصوير کشيده شود. علاوه بر اين پروژه، ترکيه نيز سال گذشته براي اولين بار با ساخت فيلمي با عنوان «بشنو از ني» فرهنگ مولانا و الهام هايي که اين شاعر ايراني از استعاره ني گرفته را به سينما آورد. «بشنو از ني» نيز با غيبت هنرمندان ايراني همراه بود. با اين همه چندي پيش اخباري مبني بر ساخت فيلمي درباره زندگي شمس و مولانا توسط داريوش مهرجويي منتشر شد.

مهرجويي قصد دارد اين فيلم را براساس کتاب کيمياخاتون نوشته سعيده قدس جلوي دوربين ببرد. او همان وقت در توضيح اين فيلم به «اعتماد» گفت؛ «فيلمنامه را با همکاري سعيده قدس براساس کتاب «کيمياخاتون» نوشته ايم. اين فيلم به سرگذشت مولانا و شمس تبريزي از ديد يک دختر 15ساله مي پردازد.» مهرجويي از ساخت اين فيلم به زبان انگليسي خبر داد و گفت؛ «قرار است اين فيلم با عوامل و بازيگران بين المللي ساخته شود که به دليل انگليسي زبان بودن فيلم، احتمالاً از بازيگران داخلي مسلط به اين زبان استفاده خواهيم کرد.» داريوش مهرجويي درباره مکان هاي فيلمبرداري نيز اين طور توضيح داد؛ «از آنجايي که وقايع فيلم در قونيه مي گذرد، فيلمبرداري در ترکيه و بخش هايي نيز در هندوستان انجام مي شود.» تاکنون اطلاعات بيشتري درباره اين فيلم مهرجويي منتشر نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016