چهارشنبه 10 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجلس مدت خدمت سربازي را افزايش داد، ابتکار

سربازان وظيفه 100 هزار تومان حقوق مي گيرند

طول خدمت سربازي تا سال 1390 تغييري نخواهد کرد. سردار موسي کمالي مدير کل مشمولان ستاد کل نيروهاي مسلح با عنوان اين مطلب و با اشاره به مصوبه يکشنبه مجلس درباره دوره سربازي گفت: بر اساس طرح مجلس شوراي اسلامي که از سوي کميسيون آموزش و براي بها دادن بيشتر به ميزان تحصيلات مشمولان سربازي به تصويب رسيده است، مدت مبناي خدمت سربازي 24 ماه تعيين شده است. بر اساس اين مصوبه، مشمولان داراي ديپلم از دو ماه، فوق ديپلم چهار ماه، ليسانس شش ماه، فوق ليسانس هشت ماه و دکترا 10 ماه معافيت در خدمت سربازي بهره مند خواهند شد. با تصويب و اجراي اين طرح عملا مبناي مدت سربازي نزديک به 95 درصد از مشمولان افزايش خواهد يافت و در کمتر از پنج درصد، مدت سربازي مشمولان تغييري نخواهد نکرد. تا سال 1390 اين مصوبه اجرا نخواهد شد و تا آن زمان مصوبه فعلي که از سوي مقام معظم رهبري و فرماندهي کل قوا ابلاغ شده، اجرا مي شود و سربازان در حال خدمت، نگران افزايش طول خدمت سربازي نباشند. مبناي دوره فعلي خدمت سربازي براي کليه مشمولان در مناطق عملياتي 16 ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا 17 ماه و ساير مناطق 18 ماه است و علاوه بر اين از مدت خدمت کليه مشمولان ليسانس يک ماه، فوق ليسانس دو ماه، دکترا سه ماه و فوق دکتراي تخصصي چهار ماه کسر مي شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درحالي کليات طرح اصلاح موادي از قانون خدمت وظيفه عمومي را در جلسه روز يکشنبه،هفتم تيرماه به تصويب رساندند که در صورت تصويب جزئيات اين طرح حقوق سربازان با افزايش حداکثر 90 درصدي به بيش از 100 هزار تومان افزايش مي يابد.ررسي افزايش حقوق و مزاياي سربازان وظيفه بر اساس قانون جامع مديريت خدمات کشوري از مدت ها پيش در دستور کار کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس قرار گرفت و اعضاي اين کميسيون پيشنهاد خود را مبني بر افزايش 30 تا 90 درصدي حقوق پرسنل وظيفه اعلام کردند.اين در حالي است که حقوق پرسنل وظيفه در حال حاضر بين 29 تا 55 هزار تومان است و براي خوراک هر سرباز هم ماهانه به طور متوسط 30 هزار تومان پرداخت مي شود که اين رقم به اعتقاد برخي اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي پاسخگوي نيازهاي پرسنل وظيفه نيست و بايد ضمن بررسي دقيق افزايش پيدا کند.

تامين اعتبار از محل بودجه سال 89
رقم افزايشي در حقوق سربازان و پرسنل وظيفه بر اساس آنچه که اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس مي گويند در برابر بودجه عمومي کشور مبلغ ناچيزي به شمار مي رود که محل تامين اعتبار آن نيز کاملا در دسترس دولت قرار دارد. به همين دليل افزايش در حقوق سربازان براي دولت مشکلي ايجاد نخواهد کرد.با اينهمه به گفته سبحاني نيا مجلس براي مشکلات احتمالي دولت با اين مساله راهکارهايي در نظر گرفته است که با توجه به آنها دولت مي تواند اعتبار مورد نياز اين طرح را تامين کند.اولين راهکاري که در نظر گرفتيم موکول کردن زمان اجراي اين طرح به سال آينده است تا دولت اين فرصت را داشته باشد که در رديف بودجه سال بعد خود،رقمي به اين افزايش اختصاص بدهد. اما اگر بخواهد اين طرح را در سال جاري هم اجرا کند مانعي وجود ندارد و ما براي اين مساله هم راهکارهايي در نظر داريم که به دولت ارائه مي دهيم.
کاهش دوران خدمت سربازي بر اساس مدارک تحصيلي
تصويب کليات طرح اصلاح موادي از قانون خدمت وظيفه عمومي که در 78 ماده توسط اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تهيه و تنظيم شده است;نه تنها به افزايش 30 تا 90 درصدي حقوق پرسنل وظيفه منجر خواهد شد بلکه در ابعاد مختلفي از جمله معافيت ها و کفالت ها نيز تسهيلاتي براي سربازان ايجاد مي کند.کوثري با تاکيد بر اينکه افزايش حقوق سربازان تنها مزيت اين طرح نيست مي گويد: يکي از مهم ترين جزئيات طرح مذکور اين است که به پرسنلي که داراي تحصيلات علمي بالاتر هستند فرصت ويژه اي داده شود. البته اين به معناي معافيت از خدمت سربازي نيست اما مي تواند شامل کاهش دوران خدمت سربازي باشد.نايب رئيس اول کميسيون امنيت ملي زمان پيشنهاد شده براي کاهش دورات خدمت سربازي را براي پرسنل داراي فوق دکترا، دکترا و فوق ليسانس به ترتيب چهار، سه و دو ماه عنوان کرد و افزود: همچنين پيشنهاد شده است که سربازان داراي ليسانس هم يک ماه کمتر از ساير سربازان به خدمت سربازي مشغول باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016