پنجشنبه 14 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سينما آزادي، ميزبان فيلم‌هاي سه‌بعدي، همشهری

مراسم رونمايي از "تكنولوژي سينماي سه بعدي و ديجيتال" در سالن اصلي سينما آزادي برگزار شد.

در مراسم رونمايي از اين تكنولوژي، نمونه خارجي فيلمي كه با تكنيك‌هاي ديجيتال روز دنيا تهيه شده است براي مخاطبان نمايش داده شد و قابليت‌هاي اين تكنولوژي معرفي و تبيين شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نخستين سينماي سه بعدي ديجيتال ايران به دستور شهردار تهران، در سينما آزادي به بهره برداري رسيد. به گفته مديرعامل توسعه فضاهاي فرهنگي تهران، همه اقدامات لازم براي تجهيز تالار آزادي سينما آزادي به اين فناوري، انجام شده است.

مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر در تشريح تجهيز سينماي ايران به تكنولوژي سينماي سه‌بعدي مي‌گويد: در وهله اول لازم است سينماي ديجيتال و سينماي سه بعدي را از يكديگر تفكيك كنيم و تفاوت اين دو را توضيح دهيم. سينماي آزادي براي نخستين بار در ايران به تجهيزات ديجيتال، يعني امكان پخش تصاوير با كيفيت ديجيتال روي صفحه عريض همراه با صداي ديجيتال (دالبي) مجهز شده است.

امروزه در جهان به دلايل مختلف ( از جمله قوانين كپي‌رايت، مسائل اقتصادي، تاكيد بر اكران همزمان فيلم‌هاي شاخص و از همه مهم‌تر، كيفيت برتر اين نوع سينما) اكثر سالن‌هاي سينما در حال تجهيز به اين فناوري هستند.

اكران فيلم سه بعدي از ايده تا اجرا

قبلا با وجود تهيه فيلم‌در ايران به‌صورت ديجيتال، براي اكران آن مي‌بايد نسخه آن به خارج از كشور ارسال مي‌شد و پس از دريافت نسخه 35 ميلي‌متري اين امكان پديد مي‌آمد. حداقل در سينما آزادي ديگر اين دردسر وجود ندارد و اينگونه فيلم‌ها مستقيما قابليت اكران دارد.

علاوه بر كيفيت تصوير و صدا در اين فناوري، موضوع خدمات رساني و پخش فيلم نيز در آن، شرايط ويژه‌اي دارد.

تشكري‌نيا در اين باره مي‌افزايد: امروزه اكران فيلم در دنيا نه به روش‌هاي سنتي كه فقط با خريد كدهاي كامپيوتري و دريافت آن از ماهواره صورت مي‌گيرد و اين يعني صرفه‌جويي در وقت، هزينه و امكان اكران همزمان فيلم‌هاي برتر جهان در كشورهاي مختلف.

پس از تصميم مديريت شهري، به‌خصوص دكتر قاليباف و تاكيد ايشان بر اينكه آنچه شايسته شهروندان است براي آنها تهيه شود، گزارشي در باره امكان اكران فيلم سه‌بعدي ديجيتال ارائه شد و ايشان دستور انجام موضوع را صادر كردند و هم‌اكنون سينما آزادي داراي امكان اكران پخش فيلم سه بعدي ديجيتال است.

به گفته تشكري‌نيا، آنچه در گذشته توليد مي‌شد، جذابيتش صرفا در تصوير سه بعدي بود نه در كيفيت، شفافيت و وضوح تصوير و صدا. پس از سال‌ها تحقيق و بررسي توسط كارشناسان شركت‌هاي بزرگ، اين مشكل نيز برطرف شد؛ بنابراين آنچه در سينما آزادي امروز مي‌بينيم همان است كه در افتتاحيه جشنواره كن امسال به نمايش درآمد.

امسال با پخش يك فيلم سه بعدي در افتتاحيه كن، سينماگران دنيا رسما به سينماي سه بعدي ديجيتال خوش آمد گفتند و سينماي فردا را به جهانيان معرفي كردند.

سينماي سه‌بعدي سينماي‌ آي‌مكس

سينماي سه بعدي ديجيتال با كيفيت بالاي تصوير روي پرده عريض و صداي دالبي ديجيتال ساراند با 7.1كانال صدا، اكران مي‌شود. در واقع 2تصوير همزمان از موضوع، چه در تصوير‌برداري و چه در پخش، عينا تكرار مي‌شود.

قبلا پخش فيلم با 2 پروژكتور انجام مي‌شد و طبعا كيفيت و وضوح خوبي نداشت، ولي در اين فناوري با تنظيم سرعت حركت فيلم و انجام همان تطبيق ( با آشنايي به عملكرد چشم و مغز) تنها با يك پروژكتور پخش مي‌شود.

به گفته تشكري‌نيا، علاوه بر سينماي سه بعدي ديجيتال در مجموعه آزادي، سينماي دوبعدي نيز آماده شده است. سينماي دو بعدي يعني فيلمي كه همراه با پرسپكتيو تصويري، پرسپكتيو صوتي آن را هم تماشاچي حس كند؛ به عبارتي يك بعد، تصوير و بعد ديگر، صدا.

ولي گذشته از توليد اين فيلم‌ها، محل نمايش فيلم و به‌خصوص امكانات صوتي داراي اهميت است كه نه تنها در سالن‌هاي سينما آزادي بلكه در همه سالن‌هاي ساخته شده توسط اين شركت، كاملا رعايت شده و مطابق استانداردهاي روز دنياست. در سينماي دو بعدي نياز به عينك نيست.

آي مكس يا تصوير حداكثر و يا تصور حداكثري از يك فيلم، در واقع سه بعدي شده فيلم‌هاي 70 ميلي‌متري است. فيلم‌هاي 70 ميلي‌متري با آن پرده عريض هميشه جذابيت خاص خود را دارد و آي‌مكس با افزودن فناوري سه بعدي، اين جذابيت را دوچندان كرده است.

اكران فيلم‌هاي مستندو آموزشي سه بعدي

مقدمات فراهم آوردن تكنولوژي ساخت فيلم سه بعدي در ايران انجام شده و فيلم‌هاي سه‌بعدي در حال حاضر امكان اكران دارند.

به گفته مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر، فيلم‌هاي مستند و آموزشي كه مراحل اوليه خريد كدهاي آن انجام شده، پس از تصويب مراجع قانوني در سينما اكران خواهد شد. برنامه اكران اين سينما، شامل سئانس‌هاي محدود در طول روز است كه هم سينماي دو بعدي و هم سينماي سه بعدي را شامل مي‌شود.

تصويري كه به‌عنوان نماد سينماي سه‌بعدي در دنيا معروف است، كودكاني را نشان مي‌دهد كه در سالن سينما با عينك مشغول تماشاي فيلم هستند در حالي‌كه دست‌هايشان را به سمت صفحه تصوير بالا برده‌اند.

به‌نظر مي‌رسد چون مردم ما براي نخستين بار چنين كيفيتي در ايران خواهند ديد، حتما از آن استقبال خواهند كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016