دوشنبه 7 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيکر بيژن ترقی در خاک آرام گرفت، ايسنا

پيکر بيژن ترقی در قطعه‌ی هنرمندان بهشت ‌زهرا (س) آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، پيکر اين ترانه‌سرا و شاعر پيشکسوت صبح امروز (دوشنبه، هفتم ارديبهشت‌ماه) از مقابل تالار وحدت تشييع و در قطعه‌ی هنرمندان بهشت ‌زهرا (س) در کنار همکاران قديمی‌اش علی تجويدی و پرويز ياحقی به خاک سپرده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محمدحسين ايمانی ‌خوشخو - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در مراسم تشييع پيکر اين ترانه‌سرا و شاعر فقيد، پيشنهاد راه‌اندازی و برگزاری جايزه‌ا‌ی را در زمينه‌ی ترانه به ‌نام «بيژن ترقی» در جشنواره‌ی موسيقی فجر مطرح کرد و در سخنانی درباره‌ی پيشکسوت ترانه‌سرايی ايران گفت: بيژن ترقی بر گردن موسيقی و ادبيات ما حق بزرگی دارد.

در اين مراسم که اجرای آن به عهده‌ی سيدعباس سجادی بود، رحيم معينی کرمانشاهی - شاعر و ترانه‌سرا - نيز در تجليل از دوست ترانه‌سرايش گفت: هنگامی که بيژن ترانه‌ای را می‌ساخت و برايم می‌خواند، می‌ديدم که چه فکر نوی دارد و نمی‌ديدم که در قالب قديم حرکت کند. فکرش خيلی باز بود و بزرگ‌ترين امتيازی که نسبت به ساير ترانه‌سراها داشت، شناخت موسيقی بود.

همايون خرم - آهنگ‌ساز - هم از ترقی به‌عنوان ترانه‌سرايی بی‌نظير و بااحساس ياد کرد و گفت: او شوق ترانه‌سرايی داشت. اگر کسی عاشق نباشد، بايد راه ديگری انتخاب کند. عاشق جز طلب معشوق چيز ديگری نمی‌خواهد و معشوق بيژن ترقی، ترانه‌سرايی بود. می‌بينيم شاعرانی هستند که خوب غزل و قصيده می‌گويند؛ اما ترانه‌های‌شان آن‌چنان که ترانه‌های بيژن ترقی دلنشين است، به دل نمی‌نشيند.

در مراسم تشييع پيکر ترقی، قاسم رفعتی ترانه‌ی «به رهی ديدم برگ خزان» اين ترانه‌سرا را خواند و همچنين عنوان شد، مراسم ياد‌بود بيژن ترقی روز چهارشنبه (نهم ارديبهشت‌ماه) از ساعت ۱۵:۴۵ تا ۱۷:۴۵ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

ترقی که مدت‌ها بود از بيماری رنج می‌برد، روز شنبه (پنجم ارديبهشت‌ماه) در منزلش درگذشت.

بيژن ترقی متولد سال ‌۱۳۰۸ بود و از ترانه‌هايش به برگ خزان، آتش کاروان، تک‌درخت، طاووس و سايه می‌توان اشاره کرد.

او فعاليت ادبی خود را با استادانی چون ملک‌الشعرای بهار، اميری فيروزکوهی، نيما يوشيج و شهريار آغاز کرده بود و با هنرمندان و آهنگ‌سازان نامی روزگار خود چون ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، علی تجويدی، داريوش رفيعی و پرويز ياحقی همکاری نزديک داشت.





















Copyright: gooya.com 2016