پنجشنبه 20 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نیکی کریمی از سفرش به دانشگاه برکلی آمریکا می‌گوید، خبرآنلاین

اواخر سال گذشته نیکی کریمی به دعوت دانشگاه برکلی سانفرانسیسکو راهی کشور آمریکا شد.

نیکی کریمی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: «در این مرور سه روزه که دپارتمان مطالعات زنان دانشگاه برکلی به همراه مرکز شرق‌شناسی این دانشگاه به عنوان بانیان اصلی این دعوت آن را برگزار کردند سه فیلم «داشتن و نداشتن»، «یک شب» و «چند روز بعد» طی سه روز (هر روز یک فیلم) برای دانشجویان دانشگاه برکلی که از ملیت‌های مختلف برخوردارند به نمایش درآمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بر اساس برنامه از پیش تعیین شده پس از نمایش هر فیلم جلسه پرسش و پاسخ برقرار می‌شد. در طول برگزاری این مرور سه روزه دانشگاه برکلی استفاده از جلسات نمایش فیلم و شرکت در برنامه‌های پرسش و پاسخ را مختص دانشجویان قرار نداده و مردم عادی نیز در صورت علاقه قادر بودند در این جلسات شرکت کنند.» تاکنون هیچ کدام از فیلم‌های نیکی کریمی در سینماهای کشور به اکران درنیامده‌اند و فیلم «چند روز بعد» به خواست تهیه‌کننده‌اش بی‌آن‌که رنگ اکران به خود ببیند وارد شبکه رسمی ویدیویی کشور شد. با این حال حضور نیکی کریمی در دانشگاه برکلی به عنوان یک کارگردان زن ایرانی که در میان هم‌رده‌های خودش در ایران دارای آمار بیشترین جوایز جهانی بازیگری و داوری از جشنواره‌های معتبر جهانی است از سوی دانشجویان مورد استقبال قرار گرفت. همچنین علاوه بر جلسات نمایش فیلم و پرسش و پاسخ نیکی کریمی با برپایی یک ورک‌شاپ یک‌روزه به تبیین موقعیت سینمای امروز ایران و روش ساخت فیلم در ایران پرداخت که به گفته خودش این ورک‌شاپ با استقبال دانشجویان رشته سینما و استادان دانشگاه مواجه شده است. در ادامه حضور نیکی کریمی در دانشگاه برکلی و به دنبال نمایش فیلم «داشتن و نداشتن» که به موضوع ناباروری می‌پردازد جلسه‌ای میان او به عنوان کارگردان فیلم و فعالان حقوق زنان در آمریکا برگزار شد.

کریمی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: « در این جلسه اساتید و فعالان جامعه زنان آمریکا با تقدیر از نگاه من به مقوله زن و ناباروری، به نوعی دیدگاه ارائه شده در این فیلم را تأیید کردند.» بازتاب حضور نیکی کریمی در آمریکا و نمایش فیلم‌هایش در دانشگاه برکلی چنان بود که در ایام برگزاری مرور سه‌روزه آثار این کارگردان ایرانی، دو دانشگاه میشیگان و دانشگاه جنوب کالیفرنیا نیز از او دعوت به عمل آوردند اما کریمی از قبول این دعوت‌ها سر باز زد. او در این خصوص می‌گوید: « به دلیل فشردگی برنامه‌ها و عجله‌‌ام برای بازگشت به ایران دعوت این دانشگاه‌ها را رد کردم و فقط در یک جلسه نمایش فیلم «داشتن و نداشتن» در دانشگاه استنفورد حضور پیدا کردم.» نیکی کریمی هم اکنون در تهران به سر می‌برد. حضور در فیلم «بیداری» به کارگردانی فرزاد موتمن و همچنین نقش‌آفرینی در آخرین اثر مسعود کیمیایی «محاکمه در خیابان» اواخر سال 87 را برای نیکی کریمی به روزهایی پر‌مشغله تبدیل کرد؛ سالی که حسن ختامش حضور در دانشگاه برکلی بود.





















Copyright: gooya.com 2016