سه شنبه 18 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آرش، نماينده آذربايجان در يورو ويژن (همراه با کليپ ويدئويی ترانه)، راديو زمانه

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

امسال مسابقه آواز يورو ويژين (Eurovision Song Contest) از ۱۲ تا ۱۶ می در ميدان مخصوص بازی‌های المپيکی در موسکو برگزار می‌شود. گسترش يورو ويژين قابل توجه و چشمگير است، تا جايی که خواننده ايرانی هم می‌تواند در آن شرکت کند.
آرش لباف را شايد می‌شناسيد و يا اسم او را در کنار خوانندگان اروپايی و آسيای زياد شنيده‌ايد. اين‌بار آرش با خواننده آذربايجانی، آيسل تيمورزاده در مسابقات خوانندگی يورو ويژين با ترانه‌ای که خود آن را تهيه کرده است، شرکت خواهد کرد.
بسياری معتقدند که سياسی شدن اين مسابقه را ديگر نمی‌شود با دامن پوشاند و حتا حذف شدن و يا به کار رفتن شيوه‌های مختلف سانسور را هم دلايل سياسی شدن اين مسابقات خوانندگی می‌دانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در حاشيه اين مسابقات، موضوعات بحث‌برانگيز نيز رو به گسترش است. گذشته از اين همه، در اين برنامه می‌خواهم از آرش، خواننده ايرانی ـ سويسی صحبت کنم که ۳۱ ساله است و تا سن ده سالگی در تهران زندگی کرده است.
با وجود اين‌که وی در عين حال شهروند سوييس است با افکار و روحيه ايران‌دوستی خود بين فارسی‌زبانان شهرت زيادی کسب کرده است.
ترانه‌ای که آرش و آيسل در مسابقات امسال اجرا خواهند کرد به تهيه خود آرش است و عنوان آن «هميشه»، (Always‌) است. در اين برنامه به اين ترانه گوش می‌کنيم.
آرش در بين ايرانيان خارج و داخل ايران در سال ۲۰۰۶ هنگام بازی‌های جام جهانی در آلمان با اجرای ترانه «ايران ايران» مشهور شد. وی با اين ترانه بر افکار ايران‌دوستی و ايران‌پرستی جوانان فارسی زبان تکانی داد.
با اين همه، آرش در مسابقات يورو ويژين با همخوان آذربايجانی خود با خوانندگان زيادی از کشور‌های مختلف اروپا رو‌‌به‌رو است و اين شانس برندگی او را کم‌تر می‌کند.
در حالی که آرش و آيسل به بخش تاجيکی راديو آزادی گفتند در برنده شدن خود شک زيادی ندارند و کاملاً خوش‌بين هستند. زيرا ممکن است در اين‌جا نيز فرهنگ اس‌ا‌م‌‌اس بازی ايرانيان باعث موفقيت اين دو خواننده جوان شود.
آن‌طور که آن‌ها در مصاحبه‌های خود ابراز داشتند، روی جمعيت ايران و پشتيبانی آن‌ها حساب می‌کنند. خيلی‌ها معتقدند که با هم روی صحنه آمدن خواننده ايرانی به نمايندگی از کشور آذربايجان معنای سياسی و پيام‌های پوشيده‌ای در خود خواهد داشت.
رأی‌گيری اين مسابقه همان‌طور که می‌دانيد از طريق پيام‌های تلفنی و يا اس‌ام‌اس زمان اجرا صورت می‌گيرد.

[کليپ ويدئويی ترانه آرش و آيسل با نام Always را با کليک اينجا ببينيد]





















Copyright: gooya.com 2016