پنجشنبه 22 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برج سازى در باغ ۵۰۰ ساله پشت كاخ سعدآباد، ایران

سعيد حكمت

تخريب باغ ۵۰۰ ساله و معروف منطقه تجريش به نام «باغ گياهى» از ۲۰ روز پيش و در آستانه روز درختكارى و هفته منابع طبيعى آغاز شد و هم اكنون اثر چندانى از اين باغ قديمى باقى نمانده است.

به گزارش خبرنگار «ايران» تعدادى از ساكنان و مغازه داران خيابان هاى اطراف ميدان تجريش در تماس با دفتر روزنامه از قطع درختان و تخريب «باغ گياهى» واقع در خيابان سعدآباد خبر دادند؛ باغى كه كنار «مسجد گياهى» قرار دارد و به گفته اهالى منطقه، اين باغ و مسجد داراى قدمتى نزديك به ۵۰۰سال هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پس از دريافت گزارش هاى مردمى، عكاس و خبرنگار روزنامه «ايران» براى آگاهى دقيق از وضعيت باغ گياهى به محل اعزام شدند.

۲۰۰ متر بالاتر از ميدان تجريش (خيابان سعدآباد) باغ قديمى و معروف گياهى قرار دارد و اگر بطور معمول در اين قسمت از خيابان سعدآباد قدم بزنيد، به خاطر وجود ديوارى كه به تازگى آن را احداث كرده اند، متوجه عمليات مخفيانه اى كه آن سوى ديوار انجام مى شود، نخواهيد شد و جالب اين كه اين ديوار تا ۲۰ روز قبل وجود نداشت و به خاطر فرسودگى تخريب شده بود اما با آغاز عمليات تخريب، ديوار جديدى احداث شد. با همكارى برخى از اهالى به پشت بام منزل آنها رفتيم و از آنجا بود كه مى شد عمليات تخريب باغ را بطور واضح و زنده مشاهده و از آن عكسبردارى كرد. اهالى مى گفتند در اين ۲۰ روز حداقل ۵۰ تا ۷۰ اصله درخت با بن ۱۰۰ تا ۳۵۰ قطع و از اين باغ خارج شده است.
دور تا دور باغ پر از لاشه هاى دسته جمعى درختچه ها بود و طبق برآورد ما حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ درختچه در اين باغ بطور غيراصولى از ريشه كنده شده بود. هر چند موضوع با برخى مسئولان شهرى مطرح شد اما تعدادى از ساكنان منطقه نيز عنوان كردند كه ساخت يك برج بزرگ در زمين اين باغ در حال عمليات است.
سؤال شهروندان از ما اين بود كه آيا مجوزهاى لازم براى تغيير كاربرى و ساخت برج در زمين باغ اخذ شده است اگر اخذ نشده، پس چرا شهردارى از اين كار ممانعت نمى كند و اگر مجوز داده شده، چرا بايد براى تخريب درختان مجوز داده شود. آيا شوراى شهر در جريان اين موضوع قرار گرفته است جريان ديوارى كه به تازگى احداث شده، چيست آيا اين عمليات قرار است مخفى باشد حتى اگر به آن مجوز داده باشند

براساس اين گزارش، پيمانكار پروژه نيز به خبرنگار ما گفت: من هيچ كاره هستم! به من ربطى ندارد به سراغ مدير پروژه برويد.

يك در باغ در خيابان ولى عصر، به بن بست سعدى باز مى شد و خانه اى كنار آن قرار داشت كه مدير پروژه هم همان جا بود، اما وى در پاسخ به پرسش هاى خبرنگار ما با تهديد به اين كه پروژه برج سازى مربوط به يك نهاد بسيار مهم است، وى را از عكاسى و تهيه گزارش از اين پروژه برحذر داشت و تأكيد كرد تابلوى مربوط به يك نهاد خيريه كه در محل عمليات برج سازى نصب شده است نيز براى رد گم كردن است و در واقع اينجا كسى حق عكاسى و تهيه گزارش ندارد.
حتى يك درخت!

يك مقام عالى شهرى در گفت وگو با خبرنگار «ايران» و در پاسخ به سؤالات مطرح شده ما گفت: در اين باره گزارش و شكايتى به سازمان پارك ها و فضاى سبز و نيز شهردارى منطقه ارسال كرديم و از آنها خواستيم كه موضوع را بررسى و نتيجه را به ما اعلام كنند. البته ما هم از طريق گزارش هاى مردمى متوجه موضوع شده ايم و در حال حاضر خبرى از وضعيت باغ نداريم.

وى پس از شنيدن اظهارات ما درباره وضعيت كنونى باغ گفت: براى ما يك درخت هم اهميت خاصى دارد چه رسد به تخريب يك باغ و اين كار غلطى است. ما از شما مى خواهيم كه كار رسانه اى خود را انجام دهيد.

اين مقام مسئول افزود: متأسفانه برخى ها با استفاده از جايگاه و يا پول خود، مجوزهايى را از ديوان عدالت ادارى مى گيرند و كارى به مخالفت ها و منع هاى قانونى ندارند.

همه چيز از ديشب تحت كنترل ما است
براى آگاهى از نقش شهردارى منطقه در اين موضوع و عملكرد آنها در جلوگيرى از تخريب باغ، با مدير روابط عمومى شهردارى منطقه يك تهران تماس گرفتيم. داوودى گفت: به محض اين كه از اين موضوع مطلع شديم، همه چيز را تحت كنترل گرفتيم و هم اكنون نيروهاى ما در باغ حاضر هستند و اوضاع را در دست دارند.
وى در پاسخ به اين سؤال كه با گذشت ۲۰ روز از آغاز تخريب باغ، شما از چه موقع اوضاع را در كنترل داريد، گفت: از ديشب؛ يعنى از وقتى كه مطلع شديم.
مدير روابط عمومى شهردارى منطقه يك تهران در پاسخ به اين سؤال كه آيا مجوزهاى لازم براى تغيير كاربرى و احداث برج اخذ شده است يا نه، گفت: حتماً اخذ شده است كه آنها مشغول به كارند، چون كسى يا نهادى بدون مجوز شهردارى، كارى در منطقه انجام نمى دهد.

داوودى درباره قطع درختان نيز اظهار داشت: درختى قطع نشده بلكه فقط چند درخت خشك را از آنجا خارج كرده و از جا كنده اند.

وى اظهارات و گواهى هاى مردمى درباره قطع و خارج شدن ۵۰ تا ۷۰ اصله درخت را رد كرد.داوودى گفت: البته وقتى متوجه شديم كه آنها قصد جابه جايى درخت را دارند و اين كار را در ساعت هاى پايانى روز انجام مى دهند به آنها تذكر داديم و گوشزد كرديم كه راه صحيح و اصولى جابه جايى درخت چگونه است و شهردارى منطقه همه الزامات قانونى را به صورت كتبى به مديران پروژه ابلاغ كرده است.

وى در پاسخ به اين كه اين اقدامات شما دقيقاً از چه روزى آغاز شده است، گفت: همين ديشب.

قدمت ۵۰۰ ساله، فداى ۲۰ روز
به هرحال قدمت ۵۰۰ ساله باغ «گياهى» تجريش فقط در مدت ۲۰ روز به بازى گرفته شد. شهردارى منطقه هم كه مى گويد كسى بدون مجوز ما كارى نمى كند. اتفاقاً سؤال اساسى اينجا است كه چرا براى تخريب يك باغ و تغيير كاربرى آن مجوز داده مى شود.

نكته ديگر اين كه عمليات مخفيانه تخريب باغ از ۲۰ روز قبل آغاز شده اما شهردارى منطقه گويا از شب گذشته در جريان آن قرار گرفته است و دليل آن هم قطعاً درگير شدن عوامل پروژه با خبرنگار و عكاس «ايران» بود كه موجب شد موضوع را به گوش شهردارى برسانند.

ابلاغيه كتبى «اصول جابه جايى و انتقال درختان» هم شب گذشته از سوى شهردارى به عوامل پروژه صادر شده است و اين يعنى «نوش دارو پس از مرگ.‎/‎/ و قطع صدها درخت و درختچه».

صحبت هاى مديران شهردارى و پيگيرى هاى بعدى خبرنگار «ايران» نشان مى دهد كه شهردارى منطقه تا يك شب گذشته از قطع درختان بى اطلاع بود و پس از آن كه احساس كردند اين موضوع رسانه اى مى شود، بلافاصله ابلاغيه چگونگى جابه جايى و انتقال درخت ها را خطاب به مديران پروژه نوشتند؛ در حالى كه اصلاً انتقالى در كار نبوده است و درخت ها قبل از مطلع شدن شهردارى قطع و از باغ خارج شده اند و كسى نمى تواند صورت مسئله را پاك كند.





















Copyright: gooya.com 2016