جمعه 16 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تئاتر سکوی پرتاب به سینما نیست، خبرآنلاین

گپی با هنرمند قدیمی تئاتر که این روزها در بستر بیماری است

مریم آموسا

رضا کرم رضایی بازیگر، کارگردان و نمایشنامه‌نویس که فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و خیلی دیر جذب سینما شد، معتقد است بازیگران تئاتر نباید تئاتر را سکویی برای پرتاب به دنیای سینما و تلویزیون قلمداد کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رضا کرم رضایی که این روزها به دلیل بیماری و مشکل حرکتی در خانه تحت درمان قرار دارد، از دغدغه‌هایش از وضیعت فعلی تئاتر و سینما ایران می گوید و معتقد است: «از تئاتر و بازیگران تئاتر آن‌گونه که باید، در ایران حمایتی نمی‌شود. همین امر موجب می‌شود که بازیگران تئاتر با تمام تجربیاتی که در طول سالیان متمادی کسب می‌کنند، جذب سینما و تلویزیون بشوند و خواسته یا ناخواسته تئاتر را به دست فراموشی بسپارند.»

به گفته این کارگران قدیمی تئاتر، مسئولان کمتر به سینما و تئاتر بها می‌دهند و بیشتر حمایت‌ها معطوف به سریال‌های تلویزبونی می‌شود. او یکی از مشکلات عمده تئاتر ایران را عدم وجود سالن‌های مناسب برای روی صحنه بردن نمایش عنوان می‌کند و می‌گوید: «وقتی سالن مناسبی برای تمرین و اجرا نیست، کارگردانان و بازیگران این هنر به صورت تنفنی و باری به هر جهت کار می‌کنند و تنها خود را برای جشنواره‌ها آماده می‌کنند. باید شرایطی فراهم شود که بازیگران تئاتر در طول سال دغدغه‌ای جز تمرین و روی صحنه بردن نمایش خود نداشته باشند و همه امکانات اجرایی برای این کار فراهم باشد».

مترجم و کارگردان نمایش«فیزیکدان ها» نوشته «فردریش دورنمات»، یکی از دلایل عدم شکل‌گیری تئاتر ملی در ایران را آشنایی با تئاتر تجربی دنیا می‌داند که زمینه فراموشی نمایش‌های روحوضی و نمایشی که برگرفته از فرهنگ ایرانی بود را فراهم کرد.

بازیگر فیلم «نازنین» ساخته «علیرضا داوودنژاد» که به‌تازگی کتاب «همه دوستان من» که شامل زندگی‌نامه و خاطراتش از نقش‌آفرینان خاطره انگیزاست را منتشر کرده، دلیل انتشار این کتاب را فراهم کردن زمینه‌ای برای ارتباط با نسل جوان و در اختیار گذاشتن اطلاعاتش به آنها عنوان می کند.

با توجه به اینکه بخش عمده تاریخ تئاتر و سینمایی ایران در قالب کتاب مدون نشده است و بسیاری از اطلاعات درمورد تئاتر ایران، تنها در سینه پیشکسوتان این هنر جای گرفته است، کرم‌رضایی نیز برای حفظ و ثبت این خاطرات و تالیف کتاب «همه دوستان من» راویت جذاب و شیرینی از 50 سال هنر بازیگری تئاتر و سینمای ایران را ارائه می‌کند.

«همه دوستان من» شامل خاطرات رضا کرم‌رضایی است. کتاب از روزهای کودکی او در یکی از روستاهای کرمانشاه، زمانی که مادرش را از دست می دهد و به اجبار برای پرورش به دایه سپرده می‌شود، آغاز می‌شود و تا سال 1385 که نقطه پایان کتاب گذاشته می‌شود را در بر می‌گیرد.

در طول کتاب در خلال روایتی جذاب، کرم‌رضایی از چگونگی راه‌یابی به دنیای هنر، تداوم و برخی از آثار نمایشی و سینمایی که به عنوان بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان در آنها حضور داشته، سخن می‌گوید.

او تنها در مواردی که ضرورت موضوع احساس می‌شده، در حد چند سطر، وارد جزئیات زندگی شخصی خود شده و خیلی سریع به متن اصلی روایت باز گشته است.

بازیگر سریال «امام علی (ع)»، برای روایت خاطراتش از قالبی رمان‌گونه بهره گرفته و می‌گوید: «برای اینکه مخاطب جذب این‌گونه کتاب‌ها که به گونه‌ای جنبه آموزشی نیز دارند، شود، باید از قالبی نو بهره بگیرد. مثلاً اگر یک سری اسم و تاریخ را پشت سر هم ردیف می‌کردم، دیگر کسی این کتاب را نمی‌خواند.»

کرم‌رضایی که از دوران کودکی مهمترین سرگرمیش مطالعه کتاب بوده، این روزها نیز بیشتر وقت خود را صرف این کار و ترجمه نمایش‌نامه می‌کند. بزودی قرار است از او 10 نمایش‌نامه برجسته جهان از سوی نشر قطره روانه بازار کتاب خواهد شد.

کرم‌رضایی که تحصیلات آکادمیک خود را در آلمان ادامه داده و به زبان آلمانی تسلط کامل دارد، نمایش‌نامه‌های مختلفی را از این زبان به فارسی برگردانده و بر روی صحنه برده است.

کتاب «همه دوستان من» نیز از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب شده است.





















Copyright: gooya.com 2016