شنبه 26 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی برندگان احتمالی جشنواره فيلم برلين: احتمال درخشش "درباره الی"، مهر

- جشنواره برلين بدون رقيب پايان می‌يابد


مراسم اعطای جوايز پنجاه و نهمين جشنواره فيلم برلين در حالی امروز شنبه برگزار می‌شود که منتقدان تنها چهار يا پنج فيلم شامل "درباره الی" اصغر فرهادی از ايران را شايسته دريافت جايزه اصلی می‌دانند.
به گزارش خبرنگار مهر، رويترز اعلام کرد منتقدان حاضر در برليناليه در ميان ۱۸ فيلم بخش مسابقه بيشترين نظر را روی "رود لندن" به کارگردانی رشيد بوغريب فيلمساز فرانسوی الجزايری‌تبار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




داستان فيلم جديد بوغريب درباره زوجی نامتعارف، يک مادر بريتانيايی با بازی برندا بليتين و ديگری عثمان يک مسلمان آفريقايی ساکن در فرانسه (سوتيگوی کوياته بازيگر اهل مالی) است که پس از بمب‌گذاری سال ۲۰۰۵ در لندن، برای پيدا کردن بچه‌های گمشده خود کنار يکديگر قرار می‌گيرند.

بازيگران اصلی "رود لندن" حضوری در خور توجه دارند و موضوع فيلم به گونه‌ای است که می‌تواند مورد توجه هيئت داوران بخش بين‌الملل به رياست تيلدا سوئينتن بازيگر بريتانيايی قرار بگيرد.

با اين حال "رود لندن" فيلمی نيست که تمام منتقدان آن را پسنديده باشند و البته اين مسئله در مورد تمام فيلم‌های بخش مسابقه رسمی صدق می‌کند. اسکات راکسبورو در هاليوود ريپورتر نوشت: در نبود هيچ فيلمی که بتوان از آن به عنوان شاهکار ياد کرد، پيش‌بينی برنده جايزه خرس طلايی کاری دشوار است.

او ادامه داده است: انتخاب هر چه باشد مطمئن باشيد گزينه نهايی به يک اندازه مورد تحسين و انتقاد منتقدان قرار دارد.

در اين بين فيلم بسيار محبوب جشنواره "درباره الی" فرهادی از ايران است که در آن سفر تفريحی چند ايرانی از طبقه متوسط به يک تراژدی تبديل می‌شود.

فيلم آمريکايی "پيام‌آور" اولين تجربه کارگردانی اورن موورمن با بازی بن فاستر، وودی هارلسن و سامانتا مورتن ديگر فيلمی بود که امسال در برلين با استقبال گرم روبرو شد.

فاستر و هارلسن در اين فيلم نقش دو نظامی را بازی می‌کنند که وظيفه دشوار اعلام خبر مرگ کشته‌شدگان در جنگ به خانواده‌های آنها را به عهده دارند. رنی زلوگر برای بازی در کمدی "همه چيز من" ساخته ريچارد لانکرين نيز شانس دريافت جايزه را دارد.

"غول پيکر" به کارگردانی لوکاس موديسون فيلمساز سوئدی با بازی گائل گارسيا برنال و ميشل ويليامز فيلمی درباره جنبه‌های مثبت و مننفی جهانی شدن است که يکی از موضوعات داغ امسال است، اما اين فيلم انتظارات را برآورده نکرد و منتقدان حاضر در برلين از آن به عنوان فيلمی "ضعيف" يياد کردند.

فيلم بريتانيايی "خشم" ساخته سالی پاتر نيز که هجويه‌ای بر دنيای مد است شرايطی مشابه داشت و حتی حضور جود لاو به نقش يک مدل نيز نتوانست به پاتر کمک کند.

"اشک شادی" به کارگردانی ميچل ليختن‌شتاين نيز با وجود حضور دمی مور و پارکر پوسی در نقش‌های اصلی چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

مانند هميشه فيلم‌های متفاوت از کشورهای مختلف در بخش مسابقه و صدها فيلم ديگر در بخش‌های جنبی حضوری چشمگير داشتند. منتقدان در ميان فيلم‌های بخش مسابقه از "گيگانته" آدريان بينز از اروگوئه، آرژانتين، آلمان و اسپانيا به عنوان فيلمی ياد کردند که داستانی ساده را به شکلی تاثيرگذار به تصوير می‌کشد.

"هميشه شيفته" چن کايگه از چين نيز برداشتی به لحاظ تصويری مجلل از زندگی می لانفنگ، معروفترين ستاره اپرا در چين ارائه می‌دهد. "هر کس ديگر" مارن آده از آلمان، "سرباز کوچولو" آنت اولسن از دانمارک و "کاتالين وارگا" اولين ساخته پيتر استريکلند فيلمساز بريتانيايی از ديگر فيلم‌هايی هستند که احتمالا در رادار هيئت داوران برلين قرار دارند.

"گورگياه" آندری وايدا نيز که ديروز در بخش مسابقه برلين پخش شد می‌تواند مورد توجه هيئت داوران قرار بگيرد. خارج از بخش رسمی فيلمی که با استقبال بسيار روبرو شد"جان رابی" به کارگردانی فلوريان گالائنبرگر بود.

اين فيلم که اولين بار در دنيا در بخش جنبی "ويژه برليناله" جشنواره فيلم برلين به نمايش درآمد، درباره يک کارخانه‌دار آلمانی است که سال ۱۹۳۷ و در جريان تهاجم نظامی ژاپن به نانجينگ جان هزاران چينی را نجات داد.

حضور ستاره‌ها در اين دوره جشنواره برلين مسئله‌ای بود که بسيار مورد توجه برگزارکنندگان برليناله همين طور رسانه‌های بين‌المللی قرار گرفت. زلوگر، مور، برنال در کنار کيانو ريوز، کلايو اوون، کيت وينسلت، لئوناردو دی کاپريو، استيو مارتين، ژان رنو و ... از چهره‌های سرشناس جشنواره برلين ۵۹ بودند.

پنجاه و نهمين جشنواره بين‌المللی فيلم برلين پنجشنبه پنجم فوريه (۱۷ بهمن) با فيلم "بين‌الملل" به کارگردانی توم تيکور آغاز شد و فردا يکشنبه به پايان می‌رسد.

مراسم اعطا جوايز بخش مسابقه رسمی امشب در کاخ جشنواره برلين برگزار می‌شود و پيش از آن فيلم "بهشت غرب است" به کارگردانی کنستانتين کوستا گاوراس توليد مشترک فرانسه، يونان و ايتاليا به نمايش درمی‌آيد.





















Copyright: gooya.com 2016