Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 7 تیر 1384

علي تاجرنيا: اولويت مردم معيشت بود،اين احساس در اصلاح‌طلبان به وجود نيامد، ايسنا

* جريانات راديكال جناح راست رفتارهاي معقول در چارچوب گروه‌هاي محافظه‌كار را نمي‌پذيرند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


يك عضو دفتر سياسي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، اظهار داشت: حتي بخش‌هايي كه تفكر اصلاح‌طلبي داشتند به دليل نوع رويكرد و فضاسازي‌هاي انجام شده بعضا به احمدي‌نژاد راي دادند.


علي تاجرنيا، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نتيجه‌ي انتخابات را در دور اول نشان دهنده‌ي آرايش مطالبات مردم نسبت به معيشت، آزادي‌هاي اجتماعي، توسعه، دموكراسي و حقوق بشر ارزيابي كرد و گفت: تنوع كانديداها و طرح شعارهاي اوليه نشان داد كه هر كانديدا با توجه به يك رويكرد ميزاني از توجه مردم را به خود اختصاص داد.


وي افزود: نتيجه‌ي انتخابات در دور اول نشان داد كه فضاي جامعه متكثر است و دغدغه‌هاي معيشتي، اقتصادي و هم‌چنين سياسي و اجتماعي هنوز دغدغه‌هاي مردم است اما متناسب با شرايط كشور، اولويت‌هاي آن‌ها تغيير كرده است.


تاجرنيا تصريح كرد: آرايي كه در دور اول به احمدي‌نژاد و كروبي اختصاص داده شد، نشان دهنده‌ي اولويت‌دار بودن دغدغه‌هاي معيشتي براي مردم است و چون هيچ كانديدايي نتوانست يك پنجم آرا را در دور اول به خود اختصاص دهد نمي‌توان يك تفكر را پيروز بلامنازع انتخابات دانست.


اين عضو دفتر سياسي جبهه‌ي مشاركت، با تحليل دور دوم انتخابات به مواردي چون آسيب‌پذير بودن كانديداي مقابل احمدي‌نژاد، ايجاد شكاف اقتصادي، معيشتي و اجتماعي اشاره كرد و گفت: نوعي شكاف فرودست و فرادست در دور دوم انتخابات ايجاد شد و مجموعه‌اي خود را نماينده‌ي فرودستان و طرف مقابل را به عنوان نماينده‌ي مرفهين معرفي كرد.


تاجرنيا با بيان اين اعتقاد كه نتيجه‌ي دور دوم انتخابات را نتيجه‌ي طبيعي خواست مردم نمي‌داند، تصريح كرد: حتي بخش‌هايي كه تفكر اصلاح‌طلبي داشتند به دليل نوع رويكرد و فضاسازي‌هاي انجام شده بعضا به احمدي‌نژاد راي دادند.


وي در مورد آموزه‌هاي اين انتخابات تصريح كرد: مردم علي‌رغم اينكه خواهان دموكراسي و حقوق بشر هستند دغدغه‌هاي معيشتي نيز دارند و سخن گفتن با نخبگان متفاوت از سخن گفتن با مردم است و در واقع حرف‌هاي آن‌ها دغدغه‌ي اصلي مردم نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به حق راي برابر همه‌ي آحاد مردم در نظام جمهوري اسلامي ايران و مناسبات سنتي، تصريح كرد: كم توجهي به وجود اين نوع فضا و مناسبات سنتي در بدنه‌ي اجتماعي اصلاح‌طلبان بود.


وي افزود: اولويت مردم بحث معيشتي بود اما اين احساس در ميان اصلاح‌طلبان به وجود نيامد. هم‌چنين آن‌ها به زبان قابل فهم براي مردم ديالوگ نكردند.


تاجرنيا معتقد است كه شايد هنوز براي شكاف‌هايي كه در عرصه‌ي سياسي بين اصلاح‌طلبان شكل گرفته در جامعه ظرفيت پذيرش وجود ندارد.


اين عضو دفتر سياسي جبهه‌ي مشاركت، با اعتقاد بر اينكه نمي‌توان آراي دور دوم انتخابات را آراي محافظه‌كاران دانست، اظهار داشت: كانديداي مطرح آن‌ها لاريجاني بود كه با درصد پاييني از آراء در دور اول مواجه شد و هم‌چنين اگر قاليباف را كانديداي آن‌ها بدانيم وضعيت بهتري نداشت. محافظه‌كاران هم متوجه شدند كه دامن زدن به برخي مسايل و مشكلات داخلي كشور و انتقادات بدون در نظر گرفتن ظرفيت‌هاي اجتماعي و سياسي مردم را به سمت رفتارهايي رهنمود مي‌كند كه سود برنده‌اش گروه‌هاي سياسي مرجع نيستند و جريانات راديكال و تند جناح راست رفتارهاي معقول در چارچوب گروه‌هاي محافظه‌كار را نمي‌پذيرد و اين زنگ خطري است براي جريان‌هاي غيرقابل پيش‌بيني كه ممكن است فضاي جامعه را به سمت و سوي خطرناكي سوق دهد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25358

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علي تاجرنيا: اولويت مردم معيشت بود،اين احساس در اصلاح‌طلبان به وجود نيامد، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005