Click for Amazing Phone Card








شنبه 4 تیر 1384

سخنگوي شوراي نگهبان: تخلفات نتوانست در سلامت انتخابات اثر بگذارد، ايسنا

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: نظارت بر اين انتخابات كارنامه‌ي روشني از نقش شوراي نگهبان را به مردم ارائه و اهميت نظارت را در چنين مقاطع حساسي نشان داد. نظارت شوراي نگهبان بايد مستقل از دولت و احزاب و به صورت يك نهاد بي‌طرف و قانون‌مند، امنيت آراي مردم را تضمين كند.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر غلامحسين الهام در گفت‌وگوي اين هفته‌ي خود با خبرنگاران عبور از مرحله‌ي حساس انتخابات را به ملت ايران تبريك گفت و اظهار داشت: انتخابات بسيار پرشور، حساس و در سطح بالايي از رقابت برگزار شد و ماه‌هاست كه ذهن و فكر متصديان اجرايي و نظارتي و مردم به اتمام رسيدن انتخابات با مشاركت بالابود.


وي ادامه داد: رقم مشاركت حدود 28 ميليون نفر فعلا با توجه به اطلاعاتي كه ما از شعب اخذ راي به دست آورديم، است و اين رقم بيانگر 60 درصد مشاركت مردم است كه در مرحله‌ي دوم بسيار رقم بالايي است. در برخي از حوزه‌ها رقم شركت مردم از مرحله‌ي اول هم بيشتر بود. از جمله تهران كه در دور اول 2 ميليون و 800 هزار نفر و در دور دوم 3 ميليون 650 هزار نفر بوده است.


الهام يادآور شد: اطلاعاتي كه ما از نتايج صندوق‌ها داريم نشان مي‌دهد منتخب مردم آراي نزديك به 62 درصد را كسب كرده و اين آراء، آراي ارزنده‌اي است.


سخنگوي شوراي نگهبان تصريح كرد: رييس جمهوري كه راي بيشتر را به دست آورده بود با هر ميزان راي، رييس جمهور همه است. اين نگراني براي عموم نامزدها، مردم و مسوولان وجود داشت كه اگر راي رييس جمهور منتخب داراي راي مناسبي نباشد و پشتوانه‌ي ضعيف مردمي داشته باشد ممكن است در توفيق او در انجام وظيفه تاثير بگذارد.


وي افزود: اين حداكثر آراء ما را به هدف قانون اساسي نزديك كرد، كسب اكثريت مطلق در مرحله‌ي دوم با هدف اصلي قانون اساسي كه وجود پشتوانه‌ي قوي و اقتدار مردمي مناسب براي رييس جمهور است سازگار است.


الهام خاطرنشان كرد: ما اين انتخابات را از نظر نظارت حساس مي‌دانستيم، اولين بار كه انتخابات با رقابت معنوي در مرحله‌ي اول برگزار مي‌شد و به مرحله‌ي دوم آمد. سطح رقابت‌ها در مرحله‌ي دوم حساس‌تر از مرحله‌ي اول شد و هيجان عمومي جامعه در اين انتخابات بالا بود.


سخنگوي شوراي نگهبان گفت: تمايلاتي كه از افراد در مجموعه‌ي حاكميت وجود داشت نظارت بر انتخابات را حساس‌تر و مثبت‌تر مي‌كرد. نظارت بر اين انتخابات كارنامه‌ي روشني از نقش شوراي نگهبان را به مردم ارائه داد و اهميت نظارت را در چنين مقاطع حساسي نشان داد. نظارت شوراي نگهبان بايد مستقل از دولت و احزاب و به صورت يك نهاد بي‌طرف و قانون‌مند، امنيت آراي مردم را تضمين كند.


وي ادامه داد: عبور از اين انتخابات با چنين رقابت سخت و تنگي، جز با اعتماد به مجموعه‌ي نظارتي نمي‌تواند آرامش و امنيت خاطر جامعه را برقرار كند.تلاش‌هايي كه از برخي‌ها براي تاثيرگذاري بر انتخابات مي‌شد و برخي مسائل كه در روز راي‌گيري ممكن بود خللي در اين روند ايجاد كند و برخي شايد به صورت يك پروژه هم مي‌توانست باشد.


الهام گفت: حضور گسترده، مناسب و بي‌طرفانه مجموعه ناظران جلوي اين اتفاقات را گرفت و اين انتخابات بدون هيچ مشكل جدي به انجام رسيد، تخلفات نتوانست در سلامت انتخابات اثر بگذارد و با توجه به اين شرايط اين تخلفات بسيار محدود و شايد عادي در روند انتخاباتي با اين حساسيت تلقي شود.


وي با تبريك برگزاري مناسب اين انتخابات به مقام معظم رهبري و مردم ايران آن را نماد و مظهر مردم‌سالاري ديني دانست.


سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه اين شورا مصوبه‌اي نداشته، مهم‌ترين مصوبه اين شورا را انتخابات رياست جمهوري عنوان كرد و گفت: اميدواريم اگر شكايتي باشد ظرف يك هفته و يا زودتر رسيدگي و نتيجه اعلام شود. در 12 تير بايد نتيجه‌ي انتخابات مشخص و تاييد شده باشد.


الهام در پاسخ به اين سوال كه تعداد تخلفات ناظران چه ميزان بوده است؟ اظهار داشت: گزارش در سطوح مختلف ارائه ‌مي‌شد. ناظران در حوزه‌هاي نظارتي مربوطه متمركز بودند، اما تنها گزارشاتي به شوراي نگهبان واصل مي‌شد كه بر سلامت انتخابات تاثيرگذار باشد. در انتخابات روز گذشته هيچ گزارشي در اين سطح به ما نرسيد.


وي درباره‌ي بازداشت مدير كل وزارت كشور نيز گفت: نمي‌دانم ادعاي وي چه ميزان صحت دارد، اما درباره‌ي بازرسان، در انتخابات روز گذشته وزارت كشور تعداد بي‌سابقه‌اي از بازرسان را اعزام كرد كه برخي هم دو تا كارت داشتند و برخي هم در شعب مستقر شده بودند، گزارشاتي كه از برخي شعب داشتم و از متصديان اجرايي، گوياي اين بود كه برخي از اين بازرسان، بازرسان جوان هستند و تجربه در اين عرصه نداشتند. طبق قانون اعلام كرده بوديم كه بازرسان حق ندارند در امور اجرايي و نظارتي شعبه مداخله كنند.


سخنگوي شوراي نگهبان دامه داد: در موادري گزارش داشتيم كه بازرسان با مسوولان شعبه‌ي مشكل و بحث و درگيري داشتند، اين كار درست نبود و بارها گفته شده بود كه آنها حق مداخله ندارند و مسوول تامين امنيت همه صندوق نيروي انتظامي است. اينكه گفته شده در شعبه بازداشت شده، خود شعبه كه جاي بازداشت نيست؛ لذا اينكه كسي در شعبه بازداشت شده باشد حرف قابل قبولي نيست .


وي تاكيد كرد: بازرسان بر سر صندوق‌ها مداخلاتي كردند كه خارج از وظايف و اختياراتشان بوده و ارجاع اين تخلفات به نيروي انتظامي قانوني بوده است.


الهام توضيح بيشتر در اين زمينه را باعث تلخ شدن شيريني انتخابات بر مردم دانست.


سخنگوي شوراي نگهبان با تشكر از رسانه‌ها مخصوصا رسانه‌ي ملي اظهار داشت: يك گله از رسانه‌ي ملي وجود دارد كه در فضاي نظارتي سهم اطلاع‌رساني چهار دقيقه بود، مشكلاتي كه پيش آمده مي‌توانست با اطلاع‌رساني حل شود.


وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما با سيستم نظارتي امكان تجميع آراء در اسرع وقت را داريم. مجموعه‌ي آراء صندوق‌هاي شعب كشور را جز 80 صندوق در اختيار داريم و رقمي كه 62 درصد آرا براي منتخب اول ناشي از اين اطلاعات است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الهام گفت: طبق قانون يك ماه قبل از دوره بايد رياست جمهوري تمديد شود كه 12 تير تمام مي‌شود و 12 مرداد روزي است كه حكم تنفيذ رياست جمهوري توسط مقام معظم رهبري صادر خواهد شد و مراسم تحليف در مجلس شوراي اسلامي به جا مي‌آيد و از آن تاريخ رييس جمهوري جديد كارش را آغاز مي‌كند.


وي برگزاري اين انتخابات را نشانه‌ي آزادي و مردم‌سالاري ديني در كشور دانست و گفت: تخلفاتي كه جنبه‌ي قضايي داشته به دستگاه قضايي ارجاع شده كه آنها خارج از نوبت رسيدگي مي‌كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25215

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي شوراي نگهبان: تخلفات نتوانست در سلامت انتخابات اثر بگذارد، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005