Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 30 خرداد 1384

نگاه مطبوعات آلمان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران، صداي آلمان

على اكبر هاشمى رفسنجانى اگر چه دور اول انتخابات رياست جمهورى را به سود خود به پايان برد، اما به عقيده ناظران، درصد آراى وى به مراتب كمتر از آنچه بود كه پيش بينى ميشد. از سوى ديگر راهيابى محمود احمدى نژاد نامزد جناح محافظه كار به دور دوم نيز يكى از رويدادهاى دور از انتظار اين انتخابات بود.

طبق اعلام رسمى ۶۳ درصد واجدين شرايط دادن راى در انتخابات شركت جستند كه اين رقم نيز به عقيده بسيارى از كارشناسان سياسى و ناظران، غيرمنتظره بود.

بنابر اعلام رسمى على اكبر هاشمى رفسنجانى با ۶ ميليون و ۱۵۹ هزار و ۴۳۵ راى، ۲۱ درصد آرا را كسب كرد و محمود احمدى نژاد شهردار كنونى تهران و يكى از نامزدهاى جناح محافظه كار، با ۵ ميليون و ۷۱۰ هزار و ۳۵۴ راى، ۱۹ و نيم درصد آرا را به خود اختصاص داد و بدين ترتيب در دور دوم انتخابات كه جمعه آينده برگزار ميشود، به رقابت با هاشمى خواهد پرداخت.

اين درحاليست كه نامزدهاى جناح اصلاح طلب، مهدى كروبى و دكتر مصطفى معين به ترتيب در رده هاى سوم و پنجم قرار گرفتند.

انتخابات روز جمعه رياست جمهورى ايران ، نتيجه تا اندازه اى غافلگيركننده آن و همچنين كشيدن شدن انتخابات به دور دوم در مطبوعات امروز آلمان نيز بازتاب يافته است.

نشريه ولت آم زونتاگ امروز در گزارشى تحليلى به قلم مارتين ابينگ گزارشگر خود در تهران، تحت عنوان «اصلاح طلبان، حكومت را به جعل آرا متهم ميكنند» از جمله مينويسد: «انتخابات پيشين نشان داده بود كه يك چهارم واجدين شرايط دادن راى از جناح محافظه كار پشتيبانى ميكنند و از اين رو اصطلاحطلبان بر اين گمان بودند كه بالا بودن ميزان شركت مردم در انتخابات به نفع نامزدهاى آنها خواهد بود.»

به نوشته اين نشريه آلمانى، مردم ايران بر سر اين دوراهى تلخى قرار داشتند كه يا در انتخابات شركت كنند و بدين ترتيب چهره اى دمكراتيك به حكومت جمهورى اسلامى ببخشند، يا اينكه مقام رياست جمهورى را بدون هيچ مبارزه اى به محافظه كاران واگذار كنند كه مردم با حضور در انتخابات راه تلخ نخست را برگزيدند.»

در ادامه اين گزارش تحليلى آمده است: «از اين رو جاى گرفتن مصطفى معين در رده پنجم بس تعجب آور بود و دو نامزد كم شانس بودند كه بر سر كسب مقام دوم و راهيابى به دور دوم انتخابات بايكديگر رقابت تنگاتنگ داشتند. تا بعدازظهر ديروز به نظر ميرسيد كه مهدى كروبى رقيب هاشمى در دور بعد خواهد بود، اما حال اين احمدى نژاد است كه به دور دوم راه يافته. او مقام خود را به عنوان شهردار تهران مديون تحريم انتخابات اخير مجلس از سوى اصطلاح طلبان بوده و بيش از همه از پشتيبانى آيت الله خامنه اى رهبر مذهبى كشور و همچنين شوراى نگهبان برخوردار است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نشريه دى ولت آم زونتاگ در ادامه به وظايف و مسئوليتهاى شوراى نگهبان اشاره ميكند و مينويسد: «شوراى نگهبان درواقع كارى با برنامه ريزى برگزارى انتخابات و شمارش آرا ندارد، اما در روز پس از انتخابات، در مورد آخرين نتايج انتخابات همواره اطلاعات بيشترى در اختيار داشت تا وزارت كشور كه مسئوليت نظارت بر انتخابات و شمارش آرا را عهده دار است. از اين رو هواداران جناح اصلاح طلب بر اين باورند كه برگزارى انتخابات بدرستى صورت نگرفته. از آن گذشته كمتر كسى است كه بر اين باور نباشد كه قدرتمداران براى بر كرسى نشاندن نامزدهاى خود حتى از جعل آرا هم ابا ندارند. باوجود اين، اثبات چنين امرى بس دشوار است، چرا كه ناظران بين المللى بر انتخابات نظرات ندارند.»

گزارشگر اين نشريه آلمانى در خاتمه خاطرنشان ميسازد: «اما اين دقيقا كارى است كه مهدى كروبى نامزد شكست خورده اصلاح طلبان قصد انجام آن را دارد. وى بلافاصله پس از آنكه شوراى نگهبان اعلام كرد كه به جاى وى، محمود احمدى نژاد به دور دوم راه يافته، كنفرانسى خبرى ترتيب داد و تصريح نمود كه ميتواند ثابت كند كه جعل آرا صورت گرفته است. به گفته وى، اعضاى بسيج و سپاه پاسداران، در شمارش آرا به نفع احمدى نژاد تصرف كرده و او حاضر است كه اين مسئله را در دادگاهى رسمى ثابت كند. در هر حال دور دوم انتخابات رياست جمهورى ايران در روز جمعه آينده بدلايل گوناگون بسيار هيجان انگيز خواهد بود.»

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24899

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاه مطبوعات آلمان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران، صداي آلمان' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005