Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 30 خرداد 1384

تفاوت 40 ميليون رأي خاتمي با 4 ميليون رأي مدعيان اصلاحات، بازتاب

واكنش‌هاي مدعيان دمكراسي‌خواهي و اصلاحات به نتايج انتخابات، علت تفاوت آراي 42 ميليوني خاتمي با رأي 4 ميليوني مدعيان اصلاح‌طلبي را روشن كرد.

يك كارشناس سياسي در گفت‌وگو با «بازتاب» ضمن بيان اين مطلب افزود: علت اصلي اقبال عمومي به خاتمي در دوم خرداد، برداشت افكار عمومي از سلامت، صداقت و مظلوميت وي بود كه عملكرد چهار ساله اول خاتمي و اثبات ويژگي‌هاي مذكور، باعث شد تا رويكرد افكار عمومي نسبت به وي افزايش محسوسي پيدا كند و در دور دوم رياست‌جمهوري خاتمي، به رغم كاهش دو ميليوني شركت‌كنندگان در انتخابات نسبت به دوم خرداد، رأي خاتمي دو ميليون افزايش يابد.

اين كارشناس افزود: مجموع آراي 42 ميليوني خاتمي در دور اول و دوم رياست‌جمهوري كه براي رؤساي جمهور بعدي نيز دست‌نيافتني به نظر مي‌رسد، اثبات كرد كه براي مردم ايران، سلامت، صداقت و مظلوميت، مهم‌ترين خصوصيات مورد نظر است و علت تمركز آرا بر خاتمي نيز آن بود كه افكار عمومي در رقباي وي، كمتر اين ويژگي‌ها را مشاهده مي‌كرد.

وي ادامه داد: اكنون كه واكنش‌هاي خشم‌آلود دو كانديداي مدعي جريان اصلاحات را پس از اعلام نتايج نهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري مشاهده مي‌كنيم، علت رويگرداني مردم از اين كانديداها و ناتواني آنان در جذب حتي يك پنجم آراي خاتمي را درمي‌يابيم.
اين كارشناس افزود: اعتماد سرشار مردم به خاتمي، به دليل آن بود كه وي صادقانه اشتباهات و ناكامي‌هاي خود را با افكار عمومي در ميان مي‌گذاشت، نه آن‌كه به جاي پذيرش خواست مردم، به فرافكني بپردازد.

وي ادامه داد: واقعيت آن است كه حتي در صورت بروز تخلف در انتخابات و افزوده شدن چند هزار رأي به آراي دو كانديدا، هيچ‌كس مدعي كم كردن آراي اصلاح‌طلبان نيست و كسب تنها 4 ميليون رأي توسط كانديداي بخش عمده جريان اصلاحات، به معناي رويگرداني هجده ميليون نفر از هواداران خاتمي در دوره پيش از اين جريان است. بنابراين، بهتر بود جريان مذكور در نخستين گام، به آسيب‌شناسي خود مي‌پرداخت، نه آن‌كه با استفاده از ادبياتي خشن، به نفي مخالفان خود و تخطئه نظام بپردازد؛ امري كه خاتمي در طول هشت سال مسئوليت خود، به رغم جفاها و مشكلات بسيار، همواره از آن پرهيز كرد و اقبال روزافزون مردم به وي و افزايش آراي وي از 67 درصد در دوره اول به 77 درصد در دوره دوم نيز به همين دليل بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: اين گروه حتي در اين مسير به نزديكان سياسي خود نيز رحم نكردند و پس از آن‌كه نتايج انتخابات را مطابق ميل خود نديدند، زحمات شبانه‌روزي مسئولان و كاركنان وزارت كشور را كه روز جمعه، يكي از منظم‌ترين انتخابات‌هاي پس از انقلاب را برگزار كردند، ناديده انگاشته و آنان را هم به باد انتقاد گرفتند.
اين كارشناس در پايان گفت: نتايج انتخابات اخير، نشان داد كه ايرانيان پس از خاتمي، اعتماد خود را به هيچ شخص يا حزب و گروهي به اندازه او متمركز نكرده‌اند و كسب كمتر از 30 درصد آراي خاتمي توسط رتبه اول انتخابات اخير نشان‌دهنده آن است كه براي مردم ايران، هيچ شخصي خاتمي نخواهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24864

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تفاوت 40 ميليون رأي خاتمي با 4 ميليون رأي مدعيان اصلاحات، بازتاب' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005