Click for Amazing Phone Card








جمعه 20 خرداد 1384

گزارش "سينا" از فیلم هاي تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری

تهران-خبرگزاری سینا
فیلم تبلیغاتی کاندیدا های ریاست جمهوری یکی از مهمترین وسایل تبلیغاتی برای این گروه محسوب می شود. به دلیل تاثیر این فیلم ها بر تعداد آرای نامزدها معمولاً انتخاب سازنده فیلم با دقت نظر بالایی صورت می گیرد. سازندگان فیلم ها با توجه به جهت گیری فکری شان و کیفیت آثارشان انتخاب می شوند. اما آن چه در چند دوره اخیر به خصوص امسال مشاهده شده استفاده از کارگردان هایی است که به خوبی برای تماشاگران شناخته شده اند. توجه به میزان شهرت کارگردان گاهی اوقات تا مرحله ای پیش می رود که می توانیم بگوییم این مساله بیش از هر چیزی برای کاندیدا مورد اهمیت است. در نگاهی به فیلم های کاندیداهای این دوره که تاکنون از صداو سیما پخش شده این طور به نظر می رسد که گویا محبوبیت کارگردان بیش از هر چیزی مورد اهمیت بوده است.
به گزارش سینا،بهروز افخمی که فیلم تبلیغاتی مهدی کروبی را ساخته خود به عنوان مصاحبه کننده مقابل دوربین قرار گرفته و به عنوان فردی فراتر از یک مصاحبه کننده در مورد برنامه ها و اهداف کروبی صحبت می کند. این مساله در مورد فیلم محسن رضایی بیشتر جلب توجه می کند. پس از مدت ها که همواره ساخت این فیلم توسط رسول ملاقلی پور و اطرافیانش رد شد بالاخره با پخش فیلم تبلیغاتی این کاندیدا نشان داده شد که ملاقلی پور علاوه بر سازنده مصاحبه کننده هم بوده است. اما آن چه در مورد فیلم ساخته شده توسط ملاقلی پور جلب توجه می کند، شیوه کار و پرسش های این کارگردان است. ملاقلی پور که با خصوصیات ویژه اخلاقی اش میان اهالی سینما شناخته شده با محسن رضایی به گونه ای مصاحبه می کند که تمام وجهه نظامی این کاندیدا را پشت سر گذاشته و فضایی صمیمانه بر این گفت و گو حاکم کرده است.
اما همه این ها در فیلم مصطفی معین که توسط کارگردانی خوش فکر اما نسبتاً جوان تر ساخته شده بود شکل دیگری داشت. فیلمبرداری این کار برخلاف سایر فیلم های پخش شده خسته کننده و تکراری نبود. بیژن میرباقری در انتخاب دکور نیز موفق عمل کرده بود؛ در فیلم هایی که تاکنون پخش شده معمولاً فضایی باز و یا یک اتاق معمولی به عنوان مکان مصاحبه انتخاب شده اما در مورد فیلم این کاندیدا طراحی دکور و اشیایی که روی میز مصاحبه قرار داشت فضایی مناسب برای صحبت های معین و سعید حجاریان آماده کرده بود.معین تنها کاندیدایی دانست که حضور جوانان در تبلیغات انتخاباتی او به خوبی قابل مشاهده می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پگاه آهنگرانی، که پس از دوری از بازیگری در حال حاضر کارگردانی را پیشه کرده بخش هایی از فیلم های انتخاباتی معین را ساخته است. استفاده از این کارگردان جوان به عنوان یکی از سازندگان فیلم های انتخاباتی را می توان گامی مهم در راه باور کردن جوانان تلقی کنیم.
فیلم تبلیغاتی سایر کاندیداها هم توسط کارگردان های نام آشنایی ساخته شده که مطمئناً تکیه بر نام و آوازه این کارگردان ها در آن فلیم ها هم مشاهده خواهد شد.این در حالی است گروه دیگری از فیلمسازان ساخت فیلم برای انتخابات ریاست جمهوری را متناسب با نوع سینمای خود می دانند. فیلم تبلیغاتی کاری است مستند متشکل از صحبت های کاندیدا و صحنه های مربوط به سفرها و یا دیدارهای کاندیدای مورد نظر. این ها همگی در نهایت ما را به فیلمی مستند می رساند. در سینمای ایران تعداد قابل توجهی مستندساز حرفه ای وجود دارد که مطمئناً نسبت به کارگردان های داستانی ساز احاطه بیشتری به این نوع فیلمسازی دارند.
مهرداد اسکویی از جمله مستدسازان جوان و موفق سال های اخیر معتقد است در ایران هم باید همانند سایر کشور ها مسئولیت ساخت فیلم های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری برعهده مستندسازان گذاشته شود. او در این مورد به سینا می گوید:" نادیده گرفتن سینمای مستند در بخش های مختلف سینمای ایران مشاهده می شود. مستندساز و فیلم مستند حتی مورد توجه مسولین سایر قسمت های جامعه هم نیستند. به عنوان مثال در زمان انتخاب فیلمساز برای ساخت فیلم تبلیغاتی ریاست جمهوری اصلاً مستند سازان مورد توجه قرار نمی گیرند. از آغاز ساخت این فلیم ها واقعاً چند مستندساز درگیر این کار شده اند؟" اسکویی ادامه می دهد:" در کشور های خارجی معمولاً مستندسازان توانمند در جریان تولید این کارها قرار گرفته و این فیلم ها را با توجه به فضای خاص موجود در آن ها می سازند. اما در ایران اصلاً شاهد چنین برخوردی نیستیم."
توجه به نام و شهرت کارگردان تا حدی زیاد است که در این میان جایی برای فیلمسازان جوان باقی نمی ماند. در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که شعار و بحث اکثر کاندیداها جوانان و دادن فرصت به آن ها است هیچ جوان فعالی در گروه فیلمسازان رئیس جمهور مشاهده نمی شود. حتی کاندیدایی که با استفاده از چهره جوانان در پوستر های تبلیغاتی خود نوید دولتی جوان و جوان دوست را می دهد برای ساخت فیلم های تبلیغاتی خود سراغ کارگردانی صاحب نام رفته است. کارگردان هایی چون محسن امیریوسفی، مهرداد اسکویی، شهرام مکری، مهدی کرم پور و بهمن کیارستمی جوانانی هستند که در صورت انتخاب شدن برای ساخت فیلم تبلیغاتی یک کاندیدا علاوه بر آن که مطمئناً به خوبی از پس کار برمی آمدند می توانستند در عمل جوان گرایی کاندیدا را نشان دهند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24174

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش "سينا" از فیلم هاي تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005