Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 9 خرداد 1384

اصولگرايان باز هم در دام نظرسنجي، بازتاب

در حالي كه جناح راست هنوز تجربه تلخ هشت ساله پيش و شكست سخت ناطق نوري مقابل خاتمي كه بر اثر بي‌اطلاعي از شرايط واقعي جامعه و اتكا به نظرسنجي‌هاي غيرواقعي بود را فراموش نكرده است، به نظر مي‌رسد كه سناريوي فريب اصولگرايان از طريق نظرسنجي باز هم در حال وقوع است.

يك كارشناس سياسي و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «بازتاب» ضمن بيان اين مطلب افزود: هنوز به ياد داريم كه چگونه سران جناح راست حتي تا چند روز پيش از دوم خرداد، با تكيه بر نظرسنجي‌هاي غيرواقعي به پيروزي خود مطمئن بودند و تنها پس از آغاز رأي‌گيري، متوجه شكست سنگين خود شدند.

وي افزود: در شرايط فعلي نيز توهم جايگاه غيرواقعي در جامعه، اصولگرايان را فرا گرفته است و بر پايه برخي نظرسنجي‌ها، تحليلگران اصولگرايان معتقدند كه چهار كانديداي اصولگرايان، حدود 50 درصد از كل آرا را به خود اختصاص داده و بيش از 27 درصد آراي كل واجدان شرايط را به دست مي‌‌آورند كه اين رقم با توجه به واجد شرايط بودن بيش از 48 ميليون نفر، حكايت از كسب حدود سيزده ميليون رأي براي اصولگرايان در انتخابات دارد.
اين رقم كه جدا از آراي 33 درصدي هاشمي رفسنجاني در نظرسنجي‌هاست،‌ نه تنها تحليلگران اصولگرا را به تأمل در صحت و دقت نظرسنجي‌هاي مورد استناد خود برنمي‌انگيزاند بلكه آنها را به خاستگاه بيش از سيزده ميليون نفري خود در صندوق‌ها و مجموع رأي بيش از 80 درصدي با احتساب آراي هاشمي رفسنجاني، مطمئن كرده است.

اين كارشناس ادامه داد: در حالي كه توجه به نتايج انتخابات در طول 26 سال پس از انقلاب نشان مي‌دهد كه جناح راست قبلي و اصولگرايان فعلي به تنهايي در انتخابات، آرايي حدود نصف رقم مذكور را داشته‌اند، اين جناح كه در سال 1372 با نامزدي احمد توكلي با هاشمي رفسنجاني رقابت كرده است به رأي حدود 5/4 ميليون دست يافته كه اين رأي در سال 1376 و در رقابت با خاتمي به 2/7 ميليون رأي افزايش يافته است.

در دور دوم رياست‌جمهوري خاتمي نيز مجموع آراي 9 رقيب خاتمي از جمله احمد توكلي، حدود 6/6 ميليون رأي بوده و در انتخابات مجلس هفتم نيز به رغم آن‌كه رقيب جدي در صحنه انتخابات وجود نداشت و اين جناح براي نخستين بار با نام اصولگرايان در صحنه حاضر شده بود، حدود دويست نفر نماينده اين جريان در مجلس هفتم مجموعا حدود هفت ميليون رأي را به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراين به نظر مي‌رسد سقف آراي اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري با توجه به حضور هاشمي رفسنجاني در صحنه و مشاركت حداكثر 25 ميليون نفري در انتخابات حدود نصف رقم پيش‌بيني‌شده باشد.
اين كارشناس ادامه داد: در اين شرايط، اجماع اصولگرايان ضرورت بيشتري پيدا مي‌كند و در صورت ادامه حضور چهار كانديداي فعلي و حتي باقي ماندن دو كانديدا در صحنه انتخابات، امكان كسب رتبه دوم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان جدي است و در صورت به دور دوم كشيده شدن انتخابات، اصولگرايان از صحنه رقابت حذف خواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان گفت: كانديداهاي اصولگرا در شرايط فعلي بهتر است به جاي دل بستن به نتايج نظرسنجي‌ها با توجه به شرايط گذشته، جدي‌تر فرآيند اجماع اصولگرايان را دنبال كنند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23454

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اصولگرايان باز هم در دام نظرسنجي، بازتاب' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005