Click for Amazing Phone Card








یکشنبه 8 خرداد 1384

قاليباف: 33 اسكله‌ي بدون مجوزراتعطيل كردم، ايسنا

اميدم به نسل اولي‌هاست. به برخوردهاي سليقه‌اي اعتراض داريم. چه‌طور فردي يك دوره‌ تاييد و در دوره‌ بعد ردصلاحيت مي‌شود؟

يك كانديداي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به تغيير و تحولات سريعي كه در سطوح فرهنگي و اجتماعي در كشور صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: ما بايد مديريت كشور را متناسب با اين تغيير و تحولات تنظيم كنيم.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدباقر قاليباف طي سخناني در ميزگرد

« انتخابات رياست جمهوري، چالش‌ها و ضرورت‌ها » كه از سوي انجمن علمي دانشكده‌ي علوم انساني و هم‌چنين هسته‌ي علمي دانشجويي جغرافياي سياسي دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، افزود: در كشور ما سرمايه‌هاي اجتماعي مانند مشاركت و اعتمادسازي دچار چالش شده است و بايد در جهت حل اين چالش، برنامه‌ريزي علمي كرد.


وي با بيان اين كه در حال حاضر كشور ما نيازمند يك مديريت راهبردي است تا تهديدها و نقاط ضعف و قوت را به درستي بشناسد، اظهار داشت: مديريت راهبردي نيازمند خرد جمعي است و فرهيختگان در كشور ما بايد نقش تصميم‌سازي را براي مديران و مسوولان ايفا كنند.


قاليباف با تاكيد بر اهميت مشاركت معني‌دار و موثر مردم در تمام عرصه‌ها، ادامه دادد: ما طي ساليان گذشته به طور مكرر، تاكيد بر حضور مردم در تمام عرصه‌ها كرده‌ايم ولي هرگز نتوانسته‌ايم اين امر را نهادينه كنيم. ما بعد از 26 سال از گذشت پيروزي انقلاب اسلامي نتوانسته‌ايم يك حزب را با تمام فراز و فرودهايش به معناي واقعي به وجود آوريم و مردم‌سالاري به صورت يك فرهنگ در كشور ما نهادينه نشده است.


وي با تاكيد بر استفاده از تجربه‌هاي روز دنيا و اين‌كه نبايد هر امري را دوبار تجربه كنيم، گفت: توجه به سه عنصر ايران، اسلام و نظام بين‌الملل در تصميم‌گيري‌ها بسيار مهم است.


قاليباف در پاسخ به سوالي مبني بر مهم‌ترين رويكردش در برنامه‌هاي آتي‌، گفت: مهم‌ترين رويكرد من توجه به معيشت و اقتصاد مردم است.


وي در مورد برنامه‌ي خود در ارتباط با آمريكا گفت: ما نمي‌توانيم پشت درهاي بسته بمانيم، بلكه بايد با تمام كشورها ارتباط داشته باشيم. البته عده‌اي قضيه‌ي ارتباط با آمريكا را خرج ضعف‌هاي داخلي مي‌كنند و چون روحيه‌ي تقصيرگرايي در كشور ما و در بين مسوولان نهادينه نشده، هر مشكلي كه به وجود مي‌آيد را به آمريكا نسبت مي‌دهند. بعضي از مردم فكر مي‌كنند رابطه با آمريكا مقدمه‌اي است براي حل مشكلات معيشتي؛ در صورتي كه اين مشكلات ناشي از بي‌عرضگي مسوولان است. تاريخ نشان داده كه آمريكا با ما دشمن بوده و بايد با دشمن با ادبيات مخصوص به خودش رفتار كنيم.


قاليباف در پاسخ به اين سوال كه در كابينه‌ي خود از چه كساني استفاده مي‌كنيد، گفت: من از افراد كارآمد استفاده مي‌كنم و مهم‌ترين نكته‌اي كه در انتخاب مديرانم مدنظر دارم، مردم‌گرايي است. بايد رفتار مديران به نحوي باشد كه باعث جلب اعتماد مردم شود. البته من بر جوان‌گرايي نيز تاكيد و اعتقاد دارم كه جوانان داراي روحيه‌ي خلاقي هستند و بهتر مي‌توانند امور را پيش ببرند.


وي با اعتقاد بر اين‌كه در عرصه‌ي سياست، بداخلاقي زياد است، گفت: سعي مي‌كنم كه در رفتار خود به اخلاق و معنويت توجهي ويژه داشته باشم.


قاليباف در پاسخ به سوالي در ارتباط با رفتار شوراي نگهبان گفت: در همه‌ي كشورها شوراي قانون اساسي وجود دارد و بحث ما بحث ساختاري نيست بلكه ما اعتقاد داريم وجود چنين نهادي در كشور لازم و ضروري است ولي ما به رفتارها و برخوردهاي سليقه‌اي اعتراض داريم. چه‌طور فردي كه در يك دوره انتخابات مجلس تاييد شده در دوره‌ي بعد ردصلاحيت مي‌شود؟ ما مي‌گوييم رفتارهاي سليقه‌اي و دور از قانون پسنديده نيست، ولي اين بيانگر زير سوال بردن اصل شوراي نگهبان نيست.


وي با تاكيد بر اين‌كه سعي مي‌كند در انتخاب مديرانش شايسته‌سالاري را مدنظر قرار دهد و تبعيض جنسيتي را از بين ببرد، گفت: متاسفانه در فضاي مردسالانه‌ي كشور ما زمينه براي بروز توانايي‌هاي زنان در مقاطعي فراهم نشده و بايد اين نگاه اصلاح شود.


قاليباف در پاسخ به سوال ديگري در مورد پرونده‌ي هسته‌يي ايران اظهار داشت: ما داراي ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي هستيم كه بايد از اين ظرفيت‌ها به نحو احسن استفاده كنيم و داشتن انرژي هسته‌يي حق ماست و همان‌طور كه بارها تاكيد كرده‌ايم از اين انرژي در جهت اهداف صلح‌آميز استفاده خواهيم كرد.


وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد قوميت‌ها اظهار داشت: قانون اساسي براي قوميت‌ها امتيازاتي قائل شده است كه متاسفانه در اين چند سال كه از انقلاب مي‌گذرد به اين خواسته‌ها توجه نشده است و اين زمينه را براي اختلافات فراهم كرده و در مواقعي دشمن از اين امر سوءاستفاده كرده است. به نظر من در برنامه‌ها و گزينش‌ها بايد به نحوي عمل كرد كه قوميت‌ها احساس شهروند درجه دوم نكنند و حق آن‌هاست كه با توجه به شايستگي‌هايي كه دارند در مديريت‌هاي محلي و منطقه‌اي به كار گرفته شوند.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قاليباف هم‌چنين در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاري كه خطاب به وي گفت؛ طبق نظرسنجي‌هاي اخير ميزان مقبوليت شما كاهش پيدا كرده است، اظهار داشت: بعضي از اين نظرسنجي‌ها داراي اشكال است و نمي‌توان به آن اعتماد كرد و در سطح جامعه نيز شما چنين امري را مشاهده نمي‌كنيد.


اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر ميزان اميدواري نسبت به ايجاد اجماع در جريان اصولگر، گفت: بحث اجماع اصولگرايان مربوط به امروز و ديروز نيست، بلكه از اول سال مطرح شده و من از همان اول نيز اعتقاد داشتم كه بايد بر اساس يك نظرسنجي علمي و معتبر به اجماع برسيم،اكنون نيز به اين امر اعتقاد دارم و اميدوارم اختلاف نظرها در جبهه‌ي اصولگرا تا هفته‌هاي آتي حل شود.


خبرنگار ديگري خطاب به قاليباف با بيان اين كه گفته مي‌شود محسن رضايي به نفع شما از عرصه‌ي انتخابات كناره‌گيري خواهد كرد نظر وي را جويا شد كه وي اظهار داشت: من چنين امري را نشنيده‌ام.


اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري در مورد تعريف خود از مردم‌سالاري ديني گفت: مردم‌سالاري ديني در قانون اساسي و مباني اسلامي گنجانده شده است و من اعتقاد دارم كه مردم خود بايد تكليفشان را مشخص كنند و حكومت، خدمتگزار مردم است.


از قاليباف در مورد پايگاه طبقاتي و اقتصادي رييس‌جمهور سوال شد كه وي پاسخ داد: رييس‌جمهور براي اين‌كه بتواند مسووليت خود را به نحو احسن انجام دهد بايد به دردها و مشكلات مردم آگاه و از نظر رفاه در سطح ميانگين جامعه باشد، نبايد بالاتر از سطح عمومي جامعه قرار داشته باشد.


خبرنگاري به خطاب به اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اين كه فرض كنيد امسال به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شديد و در سال 88 قرار گرفته‌ايم، پرسيد؛ چگونه وضعيت و كاركرد خودتان را مي‌سنجيد، قاليباف گفت: اگر زندگي مردم از نظر رفاه در سطح بالاتري قرار داشته باشد و مردم راضي باشند، من مطمئن مي‌شوم كه رييس‌جمهور خوبي بوده‌ام.


وي هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد ميزان اميدش به راي نسل اولي‌ها، گفت: بيشتر اميدواري من در انتخابات به راي نسل اولي‌هاست.


اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي مبي بر تعامل با مجلس هفتم، گفت: در اين ارتباط مشكلي نخواهيم داشت، سعي مي‌كنيم فضاي عقلانيت را حاكم و مشكلات را حل كنيم.


قاليباف هم‌چنين درباره‌ي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني WTO گفت: نظر من مثبت است، ولي اعتقاد دارم كه نبايد منفعلانه عمل كرد. بايد همگي تلاش كنيم كه زمينه‌ي منطقي ورود ايران به WTO را در داخل كشور فراهم كنيم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ مجتهدزاده نيز با حضور در اين نشست اظهار داشت دموكراسي شيوه‌اي از حكومت نيست بلكه يك نوع فرهنگ و شيوه‌اي از زندگي است براي ايجاد دموكراسي. ما حتي در جنگل‌هاي آفريقا نيز مي‌توانيم دموكراسي ايجاد كنيم، مشروط به اينكه مردم بفهمند دموكراسي يعني چه. ملتي كه دموكراسي و انتخابات را از آن حكومت بداند اوضاعش بسيار خراب است. در سياست براي تحقق دموكراسي بايد حوصله داشت و قطعا نمي‌توانيم دموكراسي را در يك نسل به تحقق برسانيم.


اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه دموكراسي گرفتني و حق است و نه دادني، اظهار داشت: رييس‌جمهور آينده‌ي كشور در سياست خارجي با چالش‌هاي عمده‌اي مانند وضعيت انرژي هسته‌يي و رابطه با آمريكا مواجه است و بايد اين چالش‌ها را حل كند.


وي با تاكيد بر اينكه در مساله‌ي هسته‌يي ما دو راه‌حل در پيش رو داريم گفت: يا اينكه بايد نسبت به اين حق بي اعتنا باشيم - كه اين خود باعث ايجاد عقده‌ي ملي خواهد شد و خطرناك است - و يا اينكه بر سر حق خود بايستيم و از آن استفاده‌ي كامل و قانوني كنيم.


مجتهدزاده در ادامه با اشاره به چالش رابطه‌ي ايران و آمريكا ابراز عقيده كرد: اگر در سياست خارجي، سياست تساهل و تسامح را در پيش بگيريم پشت گردني مي‌خوريم، بايد در سياست حساب و كتاب داشته‌ باشيم.


وي با اشاره به وجود شايعاتي در فضاي انتخاباتي كشور اظهار داشت: اين شايعات را كساني مي‌سازند كه حرفي براي گفتن ندارند و يكي از زشت‌ترين كارها توسل به تبليغات منفي است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در ادامه اين جلسه حافظ‌نيا استاد دانشگاه تربيت مدرس با اعتقاد به اين كه با چالش مشاركت در صحنه‌ي سياسي كشور مواجه هستيم، افزود: در يك حكومت هرچه قدرت مقبوليت بيشتر باشد، ميزان مشاركت نيز در فرآيند‌هاي دموكراتيك افزايش خواهد داشت. البته بايد توجه داشت مشاركت حداكثري مردم در صحنه انتخابات احتياج به پيش‌نيازهايي دارد. از جمله اين پيش ‌نيازها محدود نكردن حق انتخاب است.


وي با اشاره به اهميت گردش نخبگان در عرصه‌ي قدرت تاكيد كرد كه رييس‌جمهور آينده بايد بروكراسي را از بين ببرد.


به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هم‌چنين محمد قاليباف كه در نشست پرسش و پاسخ جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي شركت كرده بود، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه «آيا نمي‌توانستيد در نيروي انتظامي بمانيد و فعاليت‌هاي مثبتي كه آغاز كرده بوديد و بخشي از آن‌ها به ثمر رسيده بود را تداوم بدهيد؟» گفت: اول اين اطمينان را به شما مي‌دهم كه كارهايي كه در ناجا انجام شده است كاملا نظام‌مند بوده و ديگر قائم به اشخاص و افراد نيست.


نامزد نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري، افزود: در حال حاضر فعاليت‌هايي كه در نيروي انتظامي صورت گرفت كاملا نهادمند و نهادينه شده و اگر كسي بخواهد تغييرات جدي در اين نهاد انجام دهد بايد زمان و هزينه‌ي زيادي صرف نمايد تا مردم را نسبت به اين تغيير قانع نمايد. به همين دليل اصلا نگران اين نباشيم كه ممكن است ناجا، روند مثبتش متوقف شود و لذا فكر مي‌كنم اگر بتوانم در جايگاه رييس يك قوه‌ خدمت كنم مسلما مثمر ثمرتر از مسووليت قبلي خواهم بود.


وي در ادامه گفت: مي‌خواهم جهت روشن شدن ذهن شما، مثالي را بزنم. آقاي دكتر ستاري‌فر كه رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بود، در شوراي اجتماعي اعلام كرد كه بيش از دو هزار ميليارد تومان در سال در حوزه‌هاي مربوط به بحث‌هاي آسيب‌شناسي و موضوعات مربوط به بهزيستي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بنده در آن جلسه گفتم اگر فقط دويست ميليارد تومان از اين دو هزار ميليارد تومان را در حوزه‌ي بهزيستي به صورت هدفمند هزينه كنيم، مطمئن هستم حداقل موضوعاتي مثل زنان خياباني در شش ماه حل خواهد شد و بر همين اساس شما تصور كنيد اداره‌ كننده‌ي نيروي انتظامي با اين ديد و توان در جايگاه مسووليت اجرايي كشور قرار گيرد، مي‌تواند با تخصيص بهينه منابع بسياري از مشكلات كشور را حل كند.


محمدباقر قاليباف افزود: وقتي وارد سيستم دولتي شدم، ديدم واقعا همه‌ي امور رها شده است. مثلا بحث اسكله‌ها، بنده وقتي اين موضوع را پيگيري نمودم، به رها شدن معضل اسكله‌ها پي بردم يك بار گفته‌اند 146 اسكله داريم و يك بار گفته‌اند 180 اسكله داريم. اين آمار را به طور رسمي سازمان مربوطه براي ما ارسال كرد. در حالي كه مي‌دانيم اسكله كه متحرك نيست، جايش روي زمين است و معلوم، قابل جابه‌جايي هم نيست. از روي عكس‌هاي هوايي هم مي‌توان اين موضوع را مشخص كرد، ولي وقتي بررسي كرديم، متوجه شديم 214 اسكله داريم كه سازمان مربوطه حتي اسم آن اسكله‌ها را هم نمي‌دانند.


وي ادامه داد: اين اسكله‌ها نه تنها مجوز ساخت يا بهره‌برداري نداشتند، ما به دنبال حل مساله‌ي اين اسكله‌ها رفتيم و آن‌جا سوال كرديم كه صاحب اين اسكله چه كسي است؟ هيچ كسي مسووليت آن را قبول نكرد. آيا باورتان مي‌شود؟ در نهايت شخص بنده شروع به رسيدگي به كار اسكله‌ها كردم و تاكنون 33 عدد از آن‌ها را تعطيل كردم. اين مساله و اين آشفتگي در كارها در اكثر بخش‌ها قابل تسري و مطالعه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قاليباف اضافه كرد: شيرازه‌ي كار امور اجرايي كشور از دست رفته است و اين زيبنده‌ي كشور ما نيست، به همين دليل احساس مي‌كنم اگر وارد عرصه‌ي اجرايي شوم و در اين مقام قرار گيرم بهتر از ناجا مي‌توانم موثر باشم.


نامزد نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري، با تاثر گفت: زن بي‌سرپرستي سراغ دارم كه روزي هزار دكمه مي‌دوزد و براي هر دكمه 11 ريال دريافت مي‌كند تا بتوانند ضمن تامين كرايه‌ي خانه‌اش كه 120 هزار تومان است، معيشت دو دختر و مادر پير خود را تامين كند، بنده از اين بي‌عدالتي‌ها رنج مي‌برم و به نظرم حضور در اين صحنه بسيار موثر است، چراكه احساس مي‌كنم حضور در آنجا موثر خواهد بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23444

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قاليباف: 33 اسكله‌ي بدون مجوزراتعطيل كردم، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005