Click for Amazing Phone Card








پنجشنبه 5 خرداد 1384

شيرين عبادي: تا نظارت استصوابی باشد، در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد، تريبون فمينيستي به نقل از راديو فردا

* جايزه «صلح سازی شهروندي» دانشگاه ارواين كاليفرنيا به شیرین عبادی اهدا شد

شيرين عبادي در مصاحبه با راديو فردا بزرگترين چالش هاي خود را در راه رسيدگي به حقوق بشر و به ويژه حقوق زنان و كودكان در ايران را از زمان برنده شدن اين جايزه تاكنون انطباق دادن قوانين ملي با ميثاق هاي بين المللي حقوق بشر مي داند. وي مي گويد: جايزه نوبل به جنبش فمنيستي و رفرميسي ايران، اعتماد به نفس بخشيد. خانم عبادي درباره انتخابات رياست جمهوري اسلامي مي گويد: من رهبر اپوزيسيون نيستم و براي كسي نسخه سياسي نمي پيچم، مردم ايران به آن آگاهي و بينش رسيدند كه كسي به آنها دستور ندهد و راهنمايي نكند ولي از نظر شخصي، چنين انتخاباتي را آزاد نمي بينيم و تا نظارت استصوابي باشد در هيچ انتخاباتي شركت نخواهم كرد. وی گفته است «چنين انتخاباتي را انتخابات آزادي نمي بينيم از اين جهت كه همه كانديداها قبول نمي شوند و تعدادي رد خواهند شد، در اين انتخابات شركت نمي كنم..»

شیرین عبادی در پاسخ به این سوال رادیو فردا که خيلي از ايرانيان اعتقاد دارند كه شما براي مسائل حقوق بشر غيرايراني مانند مثلا فلسطيني ها يا زندانيان گوانتانامو خيلي بيشتر فعاليت كرديد تا براي خود ايرانيان در داخل ايران. در اين مورد چه پاسخي داريد بدهيد؟ گفته است :

حقوق بشر جهان شمول است. يك مدافع حقوق بشر نمي تواند خودش را محدود به مرزهاي جغرافيايي كشورش كند. اما در عين حال به ميزان كافي فكر مي كنم در حد توانم راجع به حقوق بشر در ايران صحبت كردم. نمونه اش هم همان حرف هايي است كه امروز زدم و شما در كنفرانس بوديد و اميدوارم بتوانيد آنها را پخش كنيد و ضمنا فراموش نكنيد من 12 كتاب راجع به حقوق بشر در ايران نوشتم، كارهاي من از ايران به ساير نقاط جهان رفته. من وكيل مدافع بسياري از زندانيان سياسي بودم كه به رايگان از آنها دفاع كردم و افتخار هم مي كنم. آنچه كه در توان داشتم سعي كردم به كار ببرم. حالا اگر توان ما كم بوده، ديگر بايد ببخشيد. بقيه راه را ديگران ادامه بدهند.

کنفرانس مورد نظر عبادی کنفرانسی است که در دانشگاه ارواین کالیفرنیا برگزار شد و طی آن جايزه «صلح سازی شهروندي» دانشگاه ارواين كاليفرنيا به دكتر شيرين عبادي اهدا شد. به گزارش رادیو فردا شیرین عبادی در سخنرانی خود به تاثیر حکومتهای استبدادی در وضعیت مغشوش خاورمیانه و شرایط نامساعد حقوق بشر در ایران پرداخت. وی وجود دموکراسی را یگانه راه حل تغییر شرایط موجود در خاورمیانه دانست. به گفته خانم عبادی:«فقدان دمکراسی است که نقش اساسی در ایجاد استبداد و اغتشاش در این منطقه دارد. متاسفانه اغلب کشورهای اسلامی این منطقه از جهان بنا به دلایل تاریخی از دمکراسی پیشرفته محروم هستند و همین امر باعث می شود که بین مردم و حکومت ها فاصله بیافتد. فاصله گرفتن مردم از حکومت نیز همین گونه است. مردمی که گرسنه هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مردمی که از آزادی های شخصی برخوردار نبودند، مردمی که آزادی عقیده و بیان ندارند، مردمی که بدون داشتن روابط نمی توانند شغلی مناسب تحصیلات و توانائی های خود بیابند، مردمی که جوان شان در زندانها به سر می برند و دریک کلام مردم جامعه استبداد زده، چه استبداد دینی و چه استبداد سیاسی، نمی توانند و نمی خواهند پشتیبان حکومت های خود باشند.
به اعتقادآنها دمکراسی معنا و مفهوم واحدی دارد و در شرق و غرب یکسان است و اسلامی و مسیحی هم ندارد. (تشویق حضار) چنین حکومت هائی هر انتقادی که به عملکرد دستگاه های دولتی وارد شود مساوی با انتقاد به مذهب دانسته و مخالفین خود را مرتد و واجب القتل معرفی می کنند. آنان انتقاد دارند که چون خاستگاه دمکراسی و حقوق بشر از غرب بوده، بنابراین قابلیت انطباق با فرهنگ شرقی خصوصا اسلامی را ندارد. آنان آزادیخواهان ملی را طرفدار غرب و خائن خطاب می کنند و پاداش چنین اتهامی زندان است. خوشبختانه جبهه واحدی از روشنفکران مسلمان که صرفنظر از مرزبندی های سیاسی تشکیل شده، نوید رهائی مسلمانان است. این جبهه واحد نامی ندارد. بدون رهبر است. اداره مرکزی و شعبی ندارد و جایگاه آن در قلب هر مسلمانی است که تام تحمل ستم را نداشته و حاضر نیست هر سخن باطلی را به نام مذهب قبول کند. (تشویق حضار).»

دانشگاه ارواین که از چند سال پیش با تاسیس یک بخش پژوهشی به راهیابی علمی برای ایجاد و توسعه صلح از طریق همیاری شهروندها در سراسر جهان پرداخته و در سه سال گذشته به شخصیتهایی که در راه ایجاد صلح در جهان کوشیده اند، جوایزی به نام جایزه صلح سازی شهروندی اهدا کرده است. امسال این جایزه به خانم شیرین عبادی تعلق گرفت. دو دریافت کننده قبلی این جایزه، میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق و دالای لاما رهبر تبعیدی کشور تبت بودند. در این برنامه فیلمی از زندگی و فعالیتهای خانم عبادی به نمایش درآمد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23227

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شيرين عبادي: تا نظارت استصوابی باشد، در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد، تريبون فمينيستي به نقل از راديو فردا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005