Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 27 اردیبهشت 1384

تاج‌زاده:نمي‌گوييم خطانداشته‌ايم؛ دانشجويان انفعالشان را باانتقاد ازما توجيه نكنند؛ ديهيمي: نااميدي جامعه حاصل همين حرف‌هاي شماست،امرو

«خشايار ديهيمي» با بيان اين كه «طبيعي است كه در صورت آزاد بودن انتخابات شركت خواهيم كرد» گفت: از اصلاح‌طلبان انتظار مي‌رود به سوالات روشنفكران و مردم به طور صريح پاسخ دهند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا وي كه به همراه «مصطفي تاج‌زاده» به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان در جمع دانشجويان دانشگاه خواجه نصير سخن مي‌گفت، با بيان اين كه «هميشه براي اصلاح‌طلبان منتقدي مشفق و بي‌رحم بوده‌ام»، گفت: قصدم نفي اصلاح‌طلبان نيست؛ چرا كه بين نقد و نفي تفاوت قائلم.


وي ادامه داد: اصلي‌ترين نقد به اصلاح‌طلبان نداشتن نگاه درست به سياست و مقوله‌ي قدرت است و به خاطر همين ديد نادرست بود كه بسياري از فرصت‌ها در اين هشت سال سوخت و دستيابي خواسته‌هاي ملموس و دست‌يافتني ملت بي‌نتيجه ماند. تمام راه‌هايي كه ملت در پيش گرفتند مسالمت‌آميز بودند.


اين پژوهشگر سياسي افزود: اصل راهنماي اصلاح‌طلبان در اين هشت سال اين بود كه كناره‌يگري از قدرت منجر به عدم تاثيرگذاري در صحنه‌ي سياست مي‌شود و به همين دليل درست در جايي كه بايد از پشتوانه‌ي مردمي در پيشبرد اهداف استفاده مي‌كردند از منابع حاكميت كسب قدرت كردند و به نوعي معامله كردند. مردم به خاطر چنين عملكردي دچار يأس شدند و اين يأس از نحوه‌ي اصلاح به دست اصلاح‌طلبان است.


ديهيمي گفت: الان جاي پرداختن به نكات مثبت عملكرد اصلاح‌طلبان نيست. اگر اصلاح‌طلبان حمايت اجتماعي را مي‌خواهند بايد صادقانه به انتقادهاي مختلف به عملكردشان پاسخ دهند.


بنابر اين گزارش، «مصطفي تاج‌زاده» سپس در پاسخ به ديهيمي با بيان اين كه «اگر فرض كنيم همه‌ي اين نقدها به اصلاح‌طلبان وارد است»، از ديهيمي پرسيد: اگر اصلاح‌طلبان بد عمل كردند، چرا آلترناتيو ديگري كنار آن شكل نگرفت و مردم به سمت آنها نرفتند تا از فرصت‌سوزي جلوگيري شود.


وي افزود: معتقدم اگر جامعه امروز دچار يأس شده تنها دليل آن عملكرد اصلاح‌طلبان نبوده است بلكه مجموعه‌اي از دلايل كه شرايط فرهنگي اجتماعي نيز شامل آن مي‌شود، در يأس و نااميدي مردم دخيل بوده‌اند.


اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ادامه داد: در ايران ساختار اجتماعي به گونه‌اي است كه جز با حضور در قدرت اجرايي نمي‌توان تبديل به يك آلترناتيو و نيروي اجتماعي شد. تصور ما اين است كه جنبش اصلاحات بر اساس نگاه درست به سياست خلق شد و بستر و زمينه‌ي اجتماعي خود را پيدا كرد.


وي گفت: نمي‌گوييم خطا نداشته‌ايم اما سوال من اين است در افشاي انتخابات آنچناني مجلس هفتم اصلاح‌طلبان متحصن موفق‌تر عمل كردند يا كساني كه سكوت اختيار كردند؟


تاج‌زاده در پاسخ به اين گفته‌ي ديهيمي مبني بر تمايل اصلاح‌طلبان به ماندن در قدرت گفت: اگر هدف، ماندن در قدرت بود به شيوه‌هاي ديگر متوسل مي‌شديم. مي‌توانستيم از اول با ايجاد وابستگي با سطوح بالاي حاكميت در قدرت باقي بمانيم.


وي گفت: هنوز هم خاتمي محبوب‌ترين چهره‌ي سياسي در داخل و خارج از كشور نزد ايرانيان است. امروز شعار كساني كه عدم شركت را تبليغ مي‌كنند اين است كه وقتي خاتمي نتوانست كار كند پس چه كسي مي‌خواهد كار انجام دهد؟ اين نشان مي‌دهد كه خاتمي هنوز در اوج است.


ديهيمي در پاسخ به تاج‌زاده گفت: حرف بخش‌هايي از مردم اين است كه خاتمي در اين ساختار با اين پشتوانه‌ي مردمي و با اين نگاه به قدرت نتوانست كار انجام دهد. بنابراين نتيجه مي‌گيرند كه هيچ‌كس از جنس اصلاح‌طلبان با اين ديدگاه‌ها نخواهد توانست كار كند.


وي افزود: اقدام شما در مجلس هفتم ستودني بود ولي اين اقدام و اين روشنگري بايد ادامه داشت. چرا بعد از انتخابات مجلس هفتم تا پايان موعد قانوني در مجلس مانديد؟ مي‌توانستيد خيلي مسالمت‌آميز به حركت خود ادامه دهيد، مردم هم پشتيبان شما بودند. شما از ميان مردم برخاسته بوديد اگر به مردم باز مي‌گفتيد مطمئنا با پشتيباني مردم دوباره به حاكميت با اقتدارتر از گذشته باز مي‌گشتيد.


ديهيمي در پاسخ به گفته‌ي تاج‌زاده درباره‌ي تشكيل آلترناتيوي در كنار اصلاح‌طلبان گفت: از شما مي‌خواهيم كه حداقل انصاف را داشته باشيد. ما چگونه مي‌توانستيم آلترناتيو تشكيل دهيم؟ شما براي ما به منزله‌ي روزنه‌ي اميدي بوديد و ما از طريق شما حرف خودمان را مي‌زديم. نمي‌توانيد مباحث مطرح شده در 76 را به نفع خود مصادره كنيد. جامعه‌ي مدني بحثي بود كه از سال 70 تا 74 توسط روشنفكران در جامعه طرح شده بود و هزينه‌ي آن را ديگران پرداخت كرده بودند.


وي در ادامه با بيان اين كه به روشنفكران هم انتقاد دارد گفت: روشنفكر بايد با مسايل اجتماع خود مسوولانه برخورد كند. ما بايد شما را در مقاطع مختلف وادار مي‌كرديم و تحت فشار و نقد قرار مي‌داديم. تعطيل كردن سياست اشتباه بزرگي بود و فقط براي ما بدبختي به بار آورد.


ديهيمي افزود: با همه‌ي اين اوصاف ما و مردم محكوم به اميدواري هستيم و حق نداريم در هيچ مقطعي از ادامه‌ي راه نااميد و تسليم شويم. در بدترين موقعيت‌ها بايد دنبال راه‌حل بود. در اين مقطع عدم شركت نه به معني انفعال بلكه به معني ايجاد فرصت براي طرح گفتمان جديد و ارايه‌ي راه‌حل از سوي برخي مطرح شده است. اگر بر اين پايه حركت كرديم مي‌توانيم احساس كنيم يك شهروند مقتدر هستيم.


به گزارش ايسنا، تاج‌زاده در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه «نبايد همه‌ي تقصيرها را به گردن يك گروه انداخت» گفت: اگر مردم از بخشي از اصلاح‌طلبان نااميد شده بودند چرا در انتخابات شورا كه آزادترين انتخابات به حساب مي‌آمد به ديگر اصلاح‌طلباني كه در آن مقطع امكان حضور پيدا كرده بودند راي ندادند؟


وي افزود: نداشتن تريبون دليل موجهي براي عدم فعاليت نيست. اكبر گنجي در زندان است و در عين حال بيشترين حمايت را دارد. تريبون حرف اول را نمي‌زند، اگر مساله درست مطرح نشود و همه‌ي قصورها به گردن يك گروه بيفتد نتيجه‌ي آن نااميدي مطلق در جامعه است.


خشايار ديهيمي در پاسخ به تاج‌زاده با بيان اين‌كه «هرگاه فردي خود را در جايگاه دفاع احساس كند نمي‌تواند با شفافيت سخن بگويد»، گفت: اين‌جا نيامده‌ايم كه حقانيت خود را اثبات كنيم. چه‌طور مي‌گوييد داشتن تريبون مهم نيست؟ حرف زدن من در اين‌جا يك فرصت استثنايي است. در انتخابات شوراها آقاي يزدي كدام روزنامه را در اختيار داشت؟ ارتباط با جامعه بايد مستمر باشد، اين كار يك روز و دو روز نيست.


وي افزود: شما در رسانه‌هايتان ما را شهرآشوب خيال‌پرداز خوانديد. من اگر شهرآشوب خيال‌پرداز بودم شب‌نامه مي‌نوشتم. به همه‌ي سانسورها تن داديم و خودمان را به شما نزديك كرديم تا بتوانيم حرف خودمان را بزنيم اما شما ما را شهرآشوب خيال‌پرداز خوانديد.


ديهيمي ادامه داد: با همين دفاع‌هاست كه مردم هم آن بيگانه شده‌اند. استدلال‌هاي شما ديگر مورد قبول مردم نيست و تا زماني كه خودتان را نقد اساسي و جدي نكنيد و دوباره به طرح چهره‌هاي تكراري خود بپردازيد به نظرم مردم به شما راي نخواهند داد.


وي ادامه داد: در برنامه‌هاي انتخاباتي‌تان افرادي را معرفي مي‌كنيد كه نشان مي‌دهد تفاوت چنداني در ماهيت عملكردش ديده نمي‌شود. به ما بقبولانيد كه نگاه شما به مقوله‌ي شايسته‌سالاري تغيير كرده و به تبع آن عملكرد شما تغيير خواهد كرد.


ديهيمي درباره‌ي شركت در انتخابات 76 گفت: در آن مقطع راي به خاتمي كار درستي بود و به منزله‌ي كمك به مشاركت و هويت شهروندي بود اما در انتخابات مجلس هفتم بيرون آمدن اصلاح طلبان از قدرت به معني سياست‌ورزي است. اگر الان قدرت را نقد مي‌كنيم مي‌خواهيم گفتمان تكراري گذشته را تكرار نكرده باشيم و يك درجه بالاتر قدم برداريم.


تاج‌زاده در پاسخ به پرسش دانشجويي مبني بر اين‌كه «شما از دانشگاه راي گرفتيد، اما از دانشجو هيچ‌گاه حمايت نكرديد و الان براي اخذ راي به دانشگاه آمده‌ايد؟» گفت: شما حق داريد و مي‌توانيد ما را نقد كنيد و به ما راي ندهيد. اما حق نداريد با نقد عملكرد ما انفعال خودتان را توجيه كنيد. انفعال يعني صد سال پس از مشروطه بياييم و حكومت نظامي برقرار كنيم و اين به معني دور انداختن همه‌ي دستاوردهاي ملت ايران است.


وي افزود: اگر ما را قبول نداريد به ديگري راي دهيد. راهي جز تداوم اصلاحات و دموكراسي نداريم و از اين حرف هيچ‌گاه كوتاه نخواهيم آمد. اما در اين‌كه ما مصداق خوبي براي اصلاحات نبوديم شما بايد قضاوت كنيد.


تاج‌زاده ادامه داد: دانشجويي كه در نقد عملكرد اصلاح‌طلبان به ريزترين جزئيات مي‌پردازد حق ندارد در تصميم‌گيري سرنوشت آينده‌ي كشور سطحي و كلي قضاوت عمل كنند.


ديهيمي در پاسخ به تاج‌زاده گفت: نااميدي جامعه حاصل همين حرف‌هاي شماست. ما نمي‌خواهيم آلترناتيو درست كنيم. تشكيل آلترناتيو به معني شروع از صفر است، مي‌خواهيم شما را اصلاح كنيم. شما دائما مي‌گوييد ما همين بوديم كه ديديد، اگر مطلوب شما نيستيم به ديگري راي دهيد! چرا مي‌خواهيد خودكشي كنيد؟ مي‌توانيم با هم هم‌پيمان باشيم. شما بايد به مردم نزديك شويد و از مردم كسب قدرت كنيد. آلترناتيو يعني كنار گذاشتن همه‌ي تجربيات گذشته.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ديهيمي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به دانشجويي كه به بيان نحوه‌ي موضع‌گيري دفتر تحكيم وحدت اشاره كرده بود، گفت: اشكال جنبش دانشجويي عدم ارايه‌ي راهكار است. شعار دادن با راهكار دادن فرق مي‌كند. دفتر تحكيم ضمن ارايه‌ي راهكار بايد قبول كند كه فضاي سياسي كشور به بن‌بست نرسيده است و هنوز مي‌توانيم به اجماعي برسيم كه نه قدرت به دست اقتدارگرايان بيفتد و نه اصلاح‌طلبان را همين گونه كه هستند قبول كنيم.


وي تصريح كرد: طبيعي است كه در صورت آزاد بودن انتخابات شركت خواهيم كرد.


ديهيمي در پايان خطاب به تاج‌زاده گفت: آلترناتيو ايجاد خواهد شد، اما نه در مقطع كنوني. ما و شما يكي بوديم اما به خاطر عملكرد شما اين شكاف ايجاد شد و با اتهام زدن به ما و شهرآشوب خواندن ما اين شكاف پر نخواهد شد.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005