Click for Amazing Phone Card








یکشنبه 25 اردیبهشت 1384

حاج‌بابايي: اعتقاد دارم هنوز جمهوري اسلامي ظرفيت كاملي براي دموكراسي دارد؛ دلبري: حكومتي كه برخلاف خواسته‌ي مردم باشددموكراسي نيست،ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - ياسوج
سرويس: سياسي

نشستي دانشجويي به منظور بررسي انتخابات آتي، روز گذشته با حضور «رضا دلبري» و «مجيد حاجي‌بابايي» اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در محل تالار فارابي دانشكده‌ي علوم دانشگاه شهركرد برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حاجي بابايي انتخابات رياست جمهوري دوره نهم را حساس‌ترين انتخابات بعد از انقلاب دانست و گفت: اين انتخابات هم براي فعالان و مبارزان سياسي و هم براي مسؤولان از اهميت زيادي برخوردار است و براي اولين بار بعد از انقلاب نمي‌شود مشاركت مردم را حدس زد.


وي ادامه داد: در اين انتخابات دو گزينه وجود دارد. گزينه‌ي اول، با رأي آوردن يكي از اصولگرايان در انتخابات حاكميت يك دست مي‌شود و تمام قدرت در اختيار اصولگرايان قرار مي‌گيرد، پديده‌اي كه از اول انقلاب تاكنون به وقوع نپيوسته و هميشه دو جناح كنار هم بوده‌اند و قدرت بين هر دو جناح جريان داشته است ولي الان در آستانه‌ي يك دست شدن حاكميت قرار داريم.


اين فعال دانشجويي در ادامه گفت: اگر حاكميت يكپارچه شود و در اختيار يك گروه قرار گيرد با منافع مردم در تضاد است چون راه‌هاي ارتباط بين نخبگان و جامعه بسته مي‌شود، جامعه به بن‌بست سياسي مي‌رسد، منافع مردم از بين مي‌رود و حاكميت نمي‌تواند منافع مردم را تأمين كند.


حاجي بابايي در ادامه گفت: حاكميت غير يكدست كمكي است به باز شدن فضاي سياسي و دگرانديشي نخبگان؛ كه در آن جامعه مدني مي‌تواند نفس بكشد و به سوي تكامل حركت كند. كساني كه مانع تحول مي‌شوند باعث انفجار در درون جامعه هستند و در آن صورت گذر به سوي دموكراسي به هيچ‌وجه انجام نمي‌گيرد. ما براي ايجاد تحول در درون جامعه نيازمند نيرويي در درون حكومت هستيم كه با گروه تحول طالبان در ارتباط و تعامل باشد و اگر اين اصل را قبول داريم بايد خودمان را با گروه تحول‌خواه هماهنگ كنيم.


عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) گفت: حاكميت غير يكدست به نفع مردم و منافع ملي ماست و منفذها در درون آن وارد مي‌شود. ما بايد حاكميت غيريكدست را حفظ كنيم تا تغيير بدون درگيري و با مسالمت حل شود. بايد كاري كنيم كه مثلث مردم و نخبگان و حكومت به بن‌بست نرسد.


حاجي‌بابايي اظهار داشت: من اعتقاد دارم هنوز جمهوري اسلامي ظرفيت كاملي براي دموكراسي دارد و فضا براي راهيابي به فضا‌ي آرام باز است. حركت‌هاي راديكال، تند و روش‌هاي انقلابي عليه وضع موجود نمي‌تواند راهي به سوي دموكراسي داشته باشد. ما در راه كنوني هزينه‌ي زيادي كرديم، عبدي را كه به جاسوسي متهم كردند و سعيد حجاريان كه به خاطر دموكراسي گلوله خورد. بنده به هيچ‌وجه با انقلاب جديد در كشور موافق نيستم چون مطمئن هستم راه‌هايي براي اصلاح امور وجود دارد.


به گزارش ايسنا، «رضا دلبري» عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) نيز در اين نشست دانشجويي گفت: چالشي كه در كشور ما وجود دارد چالش دو مدل سياسي است. يكي مدل مشروطه‌خواهي كه در آن حاكم حق دخالت در امور اجرايي را ندارد؛ و دومي مدل جمهوري‌خواهي. حكومتي كه بر خلاف خواسته‌ي مردم باشد اين دموكراسي نيست.


دلبري افزود: بنده معتقدم مدل مشروطه‌خواهي در شرايط كنوني جواب نمي‌دهد.


وي افزود: نظام حقوقي ما ايدئولوژيك است كه ويژگي‌هاي خاص خود را دارد. رويكرد مشروطه‌خواهي معتقد است كه هميشه بايد ملت را در برابر دولت قرار داد و از ملت حمايت كرد و اگر قائل به دموكراسي هستيم بايد شفاف وارد شويم و بايد از تجربه‌ي 8 سال گذشته درس بگيريم.


وي افزود: حاكميت غير يكدست ناكارآمد به جايي مي‌رسد كه امروز سرمايه‌هاي بيست و دو ميليوني مردم از بين رفته به نظر مي‌رسد.


دلبري گفت: جنبش دانشجويي و جامعه‌ي دانشجويي بايد به عنوان مرجع عمل كند. ايدئولوژي آزادي در تمام دانشجويان وجود دارد و دانشجويان مي‌توانند نقش قابل ملاحظه‌اي در جامعه ايفا كنند. بايد از محضر داور به انتخابات نگاه كنند، اگر آنها مي‌بينند كه انتخابات آتي به دموكراسي نمي‌رسد شايد در آن صورت شركت نكردن بهتر است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: انتخابات ما انتخاباتي كاملا آزاد نيست چون كه نيروهاي سياسي در آن كم است و شوراي نگهبان آنچنان كه همه مي‌دانند عمل مي‌كند تا مردم در انتخاب اصلح اشتباه نكنند! مردم قيم نمي‌خواهند.


اين فعال دانشجويي افزود: انتخابات نهم مرزي است بين معتقدان به چگونگي پيگيري اصلاحات.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005