Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 20 اردیبهشت 1384

چيدمان انتخابات نهم مينياتوري است؛ رد صلاحيت معين قابل قبول نيست، گفت و گو با دکتر هادي خانيکي، هاتف

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت، با طرح اين مساله که پيش از معين بحث کانديداتوري "ميرحسين موسوي" در اين جبهه مطرح بود، اظهار داشتاز آنجا که در کنگره جبهه مشارکت تصويب و اعلام شد که بر اساس يک تحليل همه جانبه از شرايط کشور مشارکت به جمع بندي کلي سياست ورزي و حضور فعالانه در انتخابات رسيد تصميم بر اين گرفته شده که مشارکت کانديداي حزبي انتخاب نکند و پس از تلاشهايي که براي حضور موسوي در انتخابات شد و نافرجام باقي ماند، مشارکت بر روي کانديداي دوم خود يعني دکتر معين به جمع بندي رسيد. وي تصريح کرد: جبهه مشارکت هيچ دليل و مبنايي براي رد صلاحيت کسي که سالها مسووليت کلان علمي فرهنگي و اجرايي کشور را داشته و از سابقه بسيار روشني در اين عرصه ها برخوردار است و به عنوان يک رجل مذهبي و سياسي شناخته شده است، نمي بيند.



دکتر "هادي خانيکي" مشاور رييس جمهوري و عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت مجموعه اقدامات سياسي را اقداماتي مينياتوري مي داند که با کنار هم قرار گرفتن اجزاي اين اقدام مينياتوري صحنه انتخابات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري رقم خواهد خورد.


اين استاد ارتباطات تاثير ملي و بين المللي اين انتخابات را به گونه اي ارزيابي مي کند که امنيت ملي و بين المللي ايران به آن وابسته مي شود.
مشاور رييس جمهوري در جاي جاي گفت و گوي خود از خاتمي، برنامه هاي وي، شعارهايش و راهي که او را آغاز گر آن مي داند ياد مي کند و عمق و گستره گفتمان او را آنچنان گسترده مي داند که وجه تمايزات برنامه ها و سخنان نامزدهاي اين دوره از انتخابات را به هم مي ريزد.
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري هاتف به تبيين برنامه توسعه "مصطفي معين" نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پرداخت و گفت: مفوم توسعه به معناي توسعه پايدار و همه جانبه از ابتداي ورود آقاي خاتمي به انتخابات در سال 76 مطرح شد و اساسا يکي از نکات برجسته برنامه ايشان، همه جانبگي، موزون بودن، متعادل بودن وهمزمان بودن برنامه هاي توسعه بود و اين بحث در درون خود حاوي نفدي نسبت به تفدم توسعه افتصادي نسبت به توسعه سياسي بود که پيش از اين مطرح شده بود.
خانيکي با مبنا قرار دادن "توسعه" به عنوان وجه برجسته اصلاحات در دوران رياست جمهوري خاتمي افزود: اين برنامه در غالب برنامه هاي پيشنهادي خاتمي در مرحله اول تبيين شد و سپس به جهت گيريها در برنامه سوم و تمرکز برخي از جنبه ها به عنوان گام دوم در دولت دوم و نهايتا مبنا قرار گرفتن آن در برنامه چهارم توسعه منجر شد.
وي افزود: اگر به اين امتداد تمرکز يا توجه کنيم، متوجه مي شويم که اين وجوه و تاکيدهاي جديد برضرورتهاي توسعه که در گذشته مطرح بود، ادامه يافته است.
مشاور رييس جمهور گفت: آنچنان که مي بينيم برنامه چهارم توسعه يک برنامه توسعه دانايي محور است يعني در پي يک تحول در برنامه هاي توسعه با تکيه بر دانايي شکل گرفته است.
خانيکي توسعه علمي را "رمز بقاي دولت خاتمي" دانست و اظهار داشت: اين برنامه به طور مشخص از سوي وزارت علوم و دکتر معين مطرح و روي آن تاکيد زيادي وجود داشت و هم اکنون نيز بحت توسعه همه جانبه در کانوني همه جانبه و پايدار در مرکزيت توجهات سياسي و برنامه هاي انتخاباتي وي وجود دارد.
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت با تاکيد بر توجه ويژه معين بر توسعه علمي گفت: مبنا قرار گرفتن رويکرد علمي به آن معنا نيست که وجوه ديگري از توسعه مورد غفلت قرار گيرد بلکه به آن معناست که هر يک از وجوه توسعه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ... با نگاه علمي مورد بررسي قرار گيرد.
وي به انتشار خبري در خصوص کانديداتوري دکتر معين توسط مجله علمي نيچراشاره کرد و گفت: در اين مجله با بيان اينکه يک دانشمند قرار است کانديداي رياست جمهوري در ايران شود بر اين بود که دکتر معين مي خواهد از طريق علم و فناوري اقتصاد ايران را متحول کند و نقش بيشتري را در عرصه سياست به دانشگاهها دهد و در نهايت در پي اين است که با برنامه ريزي خود کاري کند که فرار مغزها که خروج بهترين سرمايه ها و دانشمندان ايراني است روند معکوس بگيرد و اين به معناي ارتباط نزديکي است که بين توسعه علمي با توسعه سياسي و اقتصادي مي شود در نظر گرفت و طبيعتا وقتي اين چشم انداز کلي دنبال شود مي شود اجزاي مولفه هاي مشخص هر بخش از توسعه نيز دنبال خواهد شد.
خانيکي با بيان اينکه برنامه هاي معين زير نظر معاون اول پيشنهادي وي "محمد رضا خاتمي" در سرفصلهاي خاصي دنبال شده و مراحل پاياني خود را طي مي کند، افزود: اين برنامه ها به زودي ارايه مي شود.
وي افزود: در اين برنامه ها که در برگيرنده چالشها و مسايل پيش روست، برنامه هاي اولويت دار و مشخصي که در هر بخش متناسب با خواسته هاي همان بخش دنبال مي شود در کميسيونهاي علمي، آموزشي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياست خارجي و سياست داخلي دنبال شده و با جمع بنديهاي نهايي که هم در برگيرنده سرفصلها و هم در برگيرنده توصيه هاست به تدريج اعلام مي شود.
خانيکي گفت: اساسا طرح کانديداتوري معين بر اساس رويکرد مثبت " شرکت در انتخابات" شکل گرفت.
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت، با طرح اين مساله که پيش از معين بحث کانديداتوري "ميرحسين موسوي" در اين جبهه مطرح بود، اظهار داشتاز آنجا که در کنگره جبهه مشارکت تصويب و اعلام شد که بر اساس يک تحليل همه جانبه از شرايط کشور مشارکت به جمع بندي کلي سياست ورزي و حضور فعالانه در انتخابات رسيد تصميم بر اين گرفته شده که مشارکت کانديداي حزبي انتخاب نکند و پس از تلاشهايي که براي حضور موسوي در انتخابات شد و نافرجام باقي ماند، مشارکت بر روي کانديداي دوم خود يعني دکتر معين به جمع بندي رسيد.
وي تصريح کرد: جبهه مشارکت هيچ دليل و مبنايي براي رد صلاحيت کسي که سالها مسووليت کلان علمي فرهنگي و اجرايي کشور را داشته و از سابقه بسيار روشني در اين عرصه ها برخوردار است و به عنوان يک رجل مذهبي و سياسي شناخته شده است، نمي بيند.
وي افزود: بنابراين افرادي که به رد صلاحيت فکر مي کنند بايد به عواقب اجتماعي، فرهنگي و سياسي اين کار که قطعا روي دامنه مشارکت مردم تاثير خود را خواهد گذاشت، بيانديشند.
خانيکي گفت: برگزاري انتخابات آزاد، با نشاط و با همبستگي ضرورتي ملي است که در صورت رد صلاحيت عاملان آن بايد در اين خصوص پاسخگو باشند.
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت گفت: دکتر معين در چارچوب تعهدات خودش حرکت مي کند و چارچوب وي بر اين است که چون با يک رويکرد و تعامل مثبت و فعال روي صحنه آمده و دليل و منطقي قانوني و سياسي هم براي رد صلاحت نمي داند؛ از همه امکانات براي تاييد صلاحيت و برگزاري يک انتخابات آزاد و عادلانه استفاده کند.
مشاور رييس جمهوري اظهار داشت: بنابراين وي هيچ دليلي براي رد صلاحيت قايل نيست و به اين مساله نمي انديشد و طبيعتا افرادي که به چنين کار غيرمنطقي و غيرقابل دفاعي فکر مي کنند بايد به جنبه هاي آسيب رسان اين مساله و الزاماتي چون بحث منافع ملي، امنيت ملي، مشروطيت انتخابات، مشارکت حداکثري و ... که امروز در برابر ماست بيانديشند.
خانيکي با بيان اين مطلب که شرايط برگزاري اين انتخابات با انتخابات مجلس هفتم تفاوتهاي چشمگيري داشته، امکان ردصلاحيت کم شده و جنبه هاي آسيب رسان اين کار بيشتر شده سات، گفت: اساسا انتخابات مجلس و رياست جمهوري اهميت و تاثير ملي و بين المللي متفاوتي دارند و امنيت ملي و بين المللي ما در گرو برگزاري انتخابات آزاد است.
وي گفت: بسياري از شواهد موجود الزاما بحث رد صلاحيت را مطرح نمي کند چون مجموعه اقدامات سياسي اقدامات مينياتوري است که کنار همديگر قرار مي گيرد و مجموعه اين حرکات چنين چيزي را نشان نمي دهد.
مشاور رييس جمهوري، پذيرش تنوع و تکثر را وجهه بارز و ويژگي شاخص اين انتخابات دانست و افزود: در مجموع چه در ميان جريان محافظه کار و چه در ميان جريان اصلاح طلب، امر تنوع و تکثر کانديداها امروز به عنوان يک واقعيت بروز کرده است و اين واقعيت وقتي در عرصه سياسي وارد مي شود به گونه اي با اين نياز همراه است که با ائتلافها، قابته،ا سامان دادن همکاريها و پذيرش اصول مشترک همراه شود.
وي انتخابات را محصول شرايط دموکراتيک عنوان کرد و گفت: در اين شرايط تامي کانديداها قبول مي کنند از قواعدي خاص در تبليغات پيروي کنند يا خواسته هاي مشترکي از برگزار کنندگان انتظار دارند.
خانيکي گفت: آنچه از بيرون جريان محافظه کار دريافت مي شود، اين است که رقابت مشهودي در ميان خود آنها هم ديده مي شود که اين رقابت ناشي از تنوع و تکثر است .
وي افزود: ممکن است بخشي از اين تنوع متاثر از روند تصميم گيري شود، اصل اجماع گروههاي خاص را در يک مجموعه انتخاب کنند يا به تبعيت از ضرورتهاي جديدتري مثل اقبال عمومي، نظر سنجي و نظاير آنها تن دهند اما آنچه هم اکنون در اين جريان ديده مي شود اين است که اجماع سياسيون يا نيروهاي متعارف شناخته شده در جريان محافظه کار به نوعي در قبول کلي گروهها نيست و به همين دليل هم هست که برخي از اين کانديداها خارج شده و يا کاريزماي ديگري را براي اجماع خود در نظر گرفته اند.
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت افزود: در اين شرايط مي شود منتظر بود که تنوع کانديداها که در عرصه عمومي قابل مشاهده است به طور مشخص شامل گروههاي محافظه کار هم بشود و نهايتا در مجموع چند کانديدا از اين طيف معرفي شود.
وي افزود: در هر حال جامعه ما نهايتا به سمت نوعي تشخص يا تمايز سياسي، اقتصادي و فرهنگي خواهد رفت و اين تشخص و تمايز در قالب احزاب شناخته شده، منشورها يا برنامه هايي که کانديداها و اين احزاب معرفي مي کنند مشخص مي شود.
خانيکي اظهار داشت: اما هنوز اظهار نظر در خصوص تفکيک و مرزبندي اين سياستها زود است چون خيلي از اين رقابتها يا تمايزها بيشتر در اثر پيروزي در انتخابات و راي آورد شکل گرفته است تا اينکه تعهدي الزام آور و حزبي آن را دنبال کند.
وي با اشاره به برنامه هاي مطرح شده در خصوص انتخابات مجلس هفتم گفت: برگشت به زمان انتخابات مجلس هفتم و طرح مسايلي چون شکل گيري ايراني آزاد و آباد و شاد و چگونگي تحقق آن در جامعه خود نشان مي دهد که اين مباحث شعار و يا برنامه مدون بوده است که در قالب وضع قوانين دنبال شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشاور رييس جمهوري اظهار داشت: در عين حال نبايد از اين واقعيت صرف نظر کنيم که عمق و گستره گفتمان خاتمي و شعارهايي که در دوره اصلاحات داده شده به گونه ايست که اين وجه تمايزها را هم به مقدار زيادي در هم ريخته و شعارهاي اصلاحات که به صورت صريح و قاطع مورد نقد و مخالفت محافظه کاران و کانديداهاي مشخص محافظه کار قرار مي گرفت امروز توسط آنها سر داده مي شود واين نشان مي دهد که ما هنوز با چارچوب متقن ومشخصي که نشان دهد اين گروهها از نظر فکري سياسي و فرهنگي کاملا يک منظومه به هم پيوسته را تشکيل مي دهند مواجه نيستيم.
وي اظهار داشت: به زودي نمي شود در اين خصوص اظهار نظر کرد اما قطعا رقابت کاملا ملموس و قابل مشاهده اي بين کانديداها وجود خواهد داشت که طبيعتا حاميان متفاوتي هم دارد، اما مرز تشخص ديدگاههاي اين افراد را در جهان واقعي بعد از انتخابات بايد جستجو کرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22340

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چيدمان انتخابات نهم مينياتوري است؛ رد صلاحيت معين قابل قبول نيست، گفت و گو با دکتر هادي خانيکي، هاتف' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005