Click for Amazing Phone Card








شنبه 17 اردیبهشت 1384

ماهنامه نامه برگزار كرد: پرسش و پاسخ سياسي در آستانه هفت سالگي، سخنان صميمي، تولايي، طاهر احمدزاده، ورجاوند، محمد ملکي و زيدآبادي

تهران - جشنواره مطبوعات

در دومين روز از نمايشگاه مطبوعات، ماهنامه نامه هفتمين سالگرد انتشار خود را در محل اين نمايشگاه و در سالن گفت و گو برگزار كرد. در ابتداي مراسم، پيام آيت الله منتظري به همين مناسبت قرائت شد كه در بخشي از آن آمده است: سلامت و موفقيت شما را در راه بيان واقعيت و دفاع از اسلام عزيز و حقوق اجتماعي و سياسي انسان ها از خداي بزرگ مسألت مي نمايم.

سپس قطعه شعري از سيمين بهبهاني، شاعر معاصر توسط مجري مراسم قرائت شد با عنوان "چه پاي سختي فشرده ام"! اين شعر را سيمين بهبهاني، خود براي قرائت در اين مراسم برگزيده بود. در ادامه كيوان صميمي، مدير مسؤول ماهنامه نامه، طي سخناني سير انتشار اين ماهنامه را تشريح كرد.

مجيد تولايي سردبير نامه، سخنران بعدي مراسم بود كه با توضيح اين كه ماهنامه نامه در شماره هاي اخير به صورت محوري به موضوع انتخابات پرداخته است، اعلام كرد: تحت هيچ شرايطي در يك انتخابات غير آزاد و غير دموكراتيك شركت نمي كنيم. وي گفت: مردم در حالي به مشاركت حداكثري در انتخابات و همبستگي ملي از جانب حاكمي! ت دعوت مي شوند، كه حداقل شرايط مشاركت دموكراتيك مانند مطبوعات آزاد، لغو نظارت استصوابي، حذف نهادهاي غير انتخابي مانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دادگاه ويژه روحانيت، دادگاه هاي انقلاب و همين طور شرط آزادي بي قيد و شرط تمامي زندانيان عقيدتي و سياسي، مهيا نشده است.

وي افزود: هيچ دليلي وجود ندارد كه اعلام نظر قطعي خود را به پس از تأييد صلاحيت ها موكول كنيم. تولايي اضافه كرد: حتي تأييد صلاحيت كانديدايي منتسب به اپوزيسيون، معيار برگزاري انتخابات آزاد و دموكراتيك نيست. عضو شوراي فعالان ملي مذهبي ادامه داد: گذاشتن اين شرط از جانب كساني كه خود را منتسب به اپوزيسيون مي دانند، كه شركت در انتخابات را منوط به تأييد صلاحيت خود نمايند قابل قبول نيست و حاكي از نوع نگرش سياسي قدرت مدارانه ي آنان است كه آينده و سرنوشت حيات سياسي شان را به آينده و سرنوشت اين انتخابات پيوند زده اند.

وي در پايان با اشاره به دعوت مقامات از مردم براي مشاركت در انتخابات، اضافه كرد: تنها تفسيري كه از اين گونه دعوت به مشاركت مي تواند وجود داشته باشد اين است كه: مردم "فقط" با مشاركت در انتخابات، به نامزدهايي كه "فقط" آن ها شايسته اند و از جانب ما دست چين شده اند، رأي دهند.

بخش بعدي مراسم با برگزاري نشست پرسش و پاسخ و با حضور چهره هايي از اپوزيسيون قانوني كشور دنبال شد. در اين نشست طاهر احمدزاده، از همراهان دكتر محمد مصدق و نخستين استاندار خراسان پس از انقلاب، پرويز ورجاوند، تحليل گر مسايل سياسي، محمد ملكي، نخستين رييس دانشگاه تهران پس از انقلاب و احمد زيدآبادي، فعال سياسي و روزنامه نگار در جايگاه پاسخ قرار گرفتند.

طاهر احمدزاده طي سخناني به مفهوم واقعي كرامت انسان اشاره كرد و گفت: تنها با شعار نمي توان كرامت انسان ها را حفظ كرد، بلكه بايد توجه داشت كه در قرآن هر كجا از اراده و خواست خدا سخن رفته است، همزمان بر اراده و خواست انسان ها نيز تأكيد شده است. احمدزاده از انسان به عنوان موجودي صاحب تعقل و تفكر ياد كرد كه داراي حق انتخاب براي سرنوشت خويش است.

پرويز ورجاوند، در ادامه و در پاسخ به يك پرسش درباره شركت يا عدم مشاركت در انتخابات گفت: در شرايط فعلي از انتخابات تنها به عنوان اهرمي براي نشان دادن مشروعيت نظام استفاده مي شود و رييس جمهور و نمايندگان مجلس با دست چين شدن از سوي اجزاي قدرت به اين جايگاه راه پيدا مي كنند. ورجاوند درباره موضع نيروهای اپوزيسيون تصريح كرد: امروز نيروهاي اپوزيسيون، خواهان جمهوري بدون پسوند و پيشوند هستند و تا زماني كه نتوانيم ساختار قانون اساسي و حاكميت را در جهت پاسخ گويي به مطالبات ملت تغيير دهيم كه عبارت است از جمهوري و دموكراسي به معناي واقعي آن بر عدم مشاركت در انتخابات تأكيد مي كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمد ملكي، فعال سياسي و از امضا كنندگان طرح رفراندوم، چهره بعدي بود كه به پرسش حاضران پاسخ گفت. وي تأكيد كرد: كساني كه ساليان سال است وارد مبارزه شده و عمر خود را در اين راه گذاشته اند، از تهديدها هراسي ندارند. ملكي افزود: تا زماني كه مردم نتوانند آزادانه درباره نظام و قانون اساسي خود تصميم بگيرند، از عدم مشاركت در انتخابات دفاع مي كنيم.

احمد زيدآبادي، فعال سياسي ملي - مذهبي، آخرين چهره اي بود كه به بيان ديدگاه هاي خود در قالب پاسخ به پرسش هاي حاضران پرداخت. وي تصريح كرد: تنها در صورتي در انتخابات شركت مي كنم كه در تنظيم قاعده بازي هم مشاركت داشته باشم، در غير اين صورت صرف رأي دادن به كانديدايي را كه ديگران براي من تعيين كرده اند، توهين به خود مي دانم.

زيدآبادي در پايان افزود: اگر سيستم به نقطه اي برسد كه فردي مانند دكتر يزدي را اگرچه به فرض محال، تأييد كند، به اين معناست كه توازنی در قوا صورت گرفته است و اين امر را مي توان به فال نيك گرفت.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005