Click for Amazing Phone Card








جمعه 16 اردیبهشت 1384

قديري ابيانه: يك بهايي نمي‌‏تواند در رأس حكومت اسلامي قرار گيرد؛ سحرخيز: شما در جايگاهي نيستيد كه براي مردم تعيين تكليف كنيد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

روز گذشته در غرقه خبرگزاري كار ايران" ايلنا" دوتن از شخصيت‌‏هاي سياسي در مناظره‌‏اي رودر رو به بحث درباره انتخابات و آزادي انتخاب پرداختند.

در طول اين گفت‌‏وگو واژه‌‏هاي نامناسبي به كار رفت كه قبل از هر چيز، نشانه كمبود فرهنگ گفت‌‏وگو بين جناح‌‏هاي سياسي موجود در كشور ماست. " ايلنا" با احترام به تمامي شخصيت‌‏هاي و فعالان سياسي و فرهنگي كشور و همچنين گروه‌‏هاي مختلف سياسي، با رعايت برخي مصالح اقدام به انتشار بخشي از مناظره "محمدحسن قديري‌‏ابيانه" و "عيسي سحرخيز" كرده است كه درپي مي‌‏آيد:
قديري‌‏ابيانه: شما معتقديد كه اگر "هر شهروند ايراني" نتواند خود را كانديدا كند آزادي وجود نخواهد داشت.
سحرخيز: من معتقدم هر شهروند ايراني بايد حق داشته باشد در انتخابات شركت كند؛ اين كشور به همه ايرانيان تعلق دارد، اگر يك شهروند ايراني- حتي اقليت مذهبي- در پستي و جايگاهي از من مسلمان، واردتر و تواناتر بود نبايد زيردست من كار كند، او حق دارد كه صاحب اين پست شود.
قديري‌‏ابيانه: معين گفته است از قوميت‌‏ها و اقليت‌‏ها در دولت آينده استفاده خواهد كرد در حالي كه ما قوميت را اقليت نمي‌‏دانيم، آيا در اين صورت ما شاهد حضور يك وزير يهودي و بهايي در دولت خواهيم بود؟
سحرخيز: دولت فقط به وزرا محدود نمي‌‏شود؛ ما مي‌‏توانيم از يك مشاوري از اقليت‌‏هاي مذهبي استفاده كنيم، يك مسلمان به اندازه يك اقليت مذهبي نمي‌‏تواند درامور آنها اظهار نظر كند.
قديري‌‏ابيانه: شما معتقديد بهايي‌‏ها حق كانديدا شدن در كشور را دارند.
سحرخيز: آنها هم بايد بتوانند ثبت‌‏نام كنند، اگر عقل جمعي گروهي و مردم به اين رسيد كه چنين انتخابي كنند، ما نمي‌‏توانيم مانع شويم هر ايراني كه معتقد به روش مسالمت‌‏آميز باشد و در چارچوب قانون اساسي حركت كند، بايد بتواند در اين كشور كانديدا شود، ما نمي‏توانيم به مردم بگوييم كه چرا فلان كس را انتخاب كرده‌‏ايد. ما بايد از نظر مردم تبعيت كنيم، مردم عقل و شعور دارند و مسايل را مي فهمند.
قديري‌‏ابيانه: پس شما معتقديد هر كس كه توانايي داشته باشد، بايد وارد عرصه شود، هركس با هر مرام و مسلكي كه مي‌‏خواهد باشد؟
سحرخيز: اگر اكثريت مردم پذيرفتند و به او رأي دادند، حقش اين است كه به رياست برسد و ما بايد تلاش كنيم تا در دوره بعد از طريق دموكراتيك آرا مردم را به دست آوريم و او را كنار بگذاريم.
قديري‌‏ابيانه: در جمهوري اسلامي بهايي و ساواكي و كساني كه از لحاظ اخلاقي مشكل دارند نمي‌‏توانند خود را كانديدا كنند و افتخار ما اين است كه به اين افراد اجازه كانديدا شدن را نمي‌‏دهيم و شرايط حضور آنها فراهم نيست.
سحرخيز: معيار همه ما بايد رأي ملت باشد؛ شما حق نداريد به جاي ملت تصميم بگيريد، نمي‌‏توان مردم را به خاطر اين كه خلاف ما فكر مي‌‏كنند، كنار ديوار گذاشت و تيرباران كرد و هيچ كس اين اجازه را به شما نداده است.
قديري‌‏ابيانه: كشور ما اسلامي است و يك بهايي نمي‌‏تواند در رأس حكومت اسلامي قرار بگيرد.
سحرخيز: شما را هم مردم بايد انتخاب كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قديري‌‏ابيانه: شما معتقد هستيد اگرخفاش شب نيز ثبت نام كند، بايد توسط شوراي نگهبان تأييد صلاحيت شود؟
سحرخيز: تو درجايگاهي نيستي كه براي مردم تعيين تكليف كني و بگويي من خوب هستم و درست فكر مي‌‏كنم و ديگران نمي‌‏فهمند و...

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005