Click for Amazing Phone Card








جمعه 9 اردیبهشت 1384

فاطمه حقيقت‌جو: تصميم ندارم که در انتخابات کانديداها شرکت بکنم، چون احتمال عدم آزادی انتخابات را بيشتر می دانم، دويچه وله

براي شنيدن مصاحبه با خانم حقيقت‌جو اينجا را کليک کنيد

احضار نمايندگان مجلس ششم به دادگاه به كجا انجاميده است؟ آيا رد صلاحيتهاى گسترده‌ى نامزدهاى مجلس هفتم توسط شوراى نگهبان، در مورد نامزدهاى انتخاباتى رياست جمهورى نيز رخ خواهد داد؟ و آيا انتخابات در پيش رياست جمهورى در ايران، انتخاباتى آزاد و سالم خواهد بود يا نه؟ خانم فاطمه حقيقت‌جو، نماينده مستعفى مجلس ششم و از فعالان كنونى نهادهاى مدنى، در همين زمينه و نيز در رابطه با سرنوشت ممنوع‌الخروج بودن و دادگاهى شدن خود، به پرسشهاى صداى آلمان پاسخ داده است.

مصاحبه گر: بهنام باوندپور

دويچه وله: خانم فاطمه حقيقت جو، بهنگام رد صلاحيت های گسترده ی نامزدهای نمايندگی مجلس هفتم توسط شورای نگهبان در گفتگوی تلفنی که با من داشتيد، گفتيد که پست های اجرايی نخواهيد گرفت و به فعاليت در نهادهای مدنی و غیردولتی خواهيد پرداخت. الان بعنوان کسی که از حق نمايندگی مجلس محروم شده است چه فعاليت هايی دارید؟

فاطمه حقيقت جو: همانطور که قبلا گفته ام، من اکنون در نهادهای مدنی مشغول هستم. بخشی از فعاليت های من فعاليت های سياسی ست و بخشی هم فعاليت های علمی.

دويچه وله: آيا رد صلاحيت های گسترده ی نامزدهای نمايندگی مجلس هفتم نقشی در گسترش نهادهای مدنی داشته است؟

فاطمه حقيقت جو: اين سوال نياز به بررسی بيشتر دارد. تا آنجايی که من اطلاع دارم بخشی از نمايندگان در نهادهای مدنی فعاليت بيشتری را دارند.

دويچه وله: خانم حقيقت جو، در همان هنگام صحبتی که به آن اشاره کردم، شما فرموديد که ادبيات اصلاح طلبان پيگير پس از رد صلاحيت های گسترده طبعا به ادبيات اپوزيسيون تبديل خواهد شد.

فاطمه حقيقت جو: بعضی از اصلاح طلبان.

دويچه وله: بله، اصلاح طلبان پيگير. آيا يک چنين ادبياتی را شما امروز می بينيد؟

فاطمه حقيقت جو: از بعد ادبیات اگر بخواهيم بررسی کنيم، بخشی از آنها چنين ادبياتی را اتخاذ کرده اند و شايد هم بيشتر کسانی هستند که از ابتدا اصلاح طلبان خارج از حکومت بوده اند و بخشی از کسانی هم که قبلا از داخل حکومت بوده اند و امروز خارج از آن هستند ادبيات اپوزيسيونی دارند و حتا الان که مهمترين بحث، بحث انتخابات رياست جمهوری است، بحث تحريم انتخابات مثل شرکت در انتخابات يک بحث بسيار جدی در بخشی از بدنه ی اصلاح طلبان محسوب می شود.

دويچه وله: خانم حقيقت جو، مسئله ی اظهار بسياری از نمايندگان مجلس ششم به دادگاه به کجا رسيده است؟

فاطمه حقيقت جو: در حال حاضر اين روند بطور موقت متوقف شده، چون بيش از يکی دوماه به انتخابات رياست جمهوری نمانده است و من فکر می کنم محافظه کاران نمی خواهند فضايی ایجاد بکنند که آن فضا به ضرر آنها تمام بشود.

دويچه وله: مدت کوتاهی پس از استعفای شما از نمايندگی مجلس ممنوع الخروج و همينطور به دادگاه احضار شديد. درست است؟

فاطمه حقيقت جو: بله.

دويچه وله: آیا امکان لغو ممنوع الخروج بودن خودتان را می بينيد؟

فاطمه حقيقت جو: من در حال حاضر ممنوع الخروج نيستم و در آن تاريخ که بطور غيرقانونی من را ممنوع الخروج کردند مدت ممنوعيت خروج يکسال بود. يعنی طبق قانون هم حداکثر يک فرد را بمدت ۲ شش ماه می توانند ممنوع الخروج کنند، آنهم بايد قيد شده باشد. درست است که شکل قانونی ممنوعيت خروج در مورد من اعمال نشده بود، ولی بخشی از حکم من ممنوعيت خروج نبوده يا بعنوان تکميل پرونده ام ممنوعيت خروج استفاده نشده بود و من بعنوان خروج از کشور برای شرکت در يک اجلاس متوجه ی ممنوعيت خروج شده بودم، آنموقع تاريخ پيش از ۴ اسفند به مدت يکسال بود که در ۴ اسفند ۸۳ ممنوعيت خروج من تمام شده و الان نمی دانم، مجددا مراجعه نکردم و نمی دانم که ممنوعيت خروج دارم يا نه. قاعدتا نبايد داشته باشم. اما، در مورد پرونده ام يکی از شکايت های من توسط سپاه بود که دادگاه تشکيل شد و من عدله ی خودم را در اين دادگاه مطرح کردم و اين پرونده برای انجام تحقيقات بيشتر به دادسرا مجددا ارجاع شده است. ۴ ماه از تشکيل آخرين جلسه ی دادگاه من می گذرد و تاکنون هيچ احضاريه مجددی بدست من نرسيده است.

دويچه وله: فکر می کنيد در ممنوع الخروج کردن شخصيت هايی مثل شما چه اهدافی دنبال می شود؟ چون اين مسئله بعدا برای شخصيت های ديگر هم پيش آمد.

فاطمه حقيقت جو: بله، الان تبديل به يک رويه ی غيرقانونی شده و فعالان سياسی ممنوع الخروج شده اند. من فکر می کنم مهمترین دليل سياسی که می شود پيش بينی کرد، عدم ارتباط با مجامع بين المللی و اپوزيسيون خارج از کشور مهمترين احتمال می تواند باشد.

دويچه وله: شما به مسئله ی انتخابات رياست جمهوری اشاره کرده ايد. آيا به نظر خودتان رد گسترده ی صلاحيت نامزدهای نمايندگی مجلس هفتم در انتظار نامزدهای انتخابات رياست جمهوری هم هست؟

فاطمه حقيقت جو: بستگی به ميزان فشارهای فزاينده ی خارجی از اين به بعد خواهد داشت. اگر فشارهای فزاينده تر بشود، من فکر می کنم که به احتمال رد صلاحيت گسترده بسيار کمتر هست. اما، با توجه به اينکه از طيف های مختلف کانديداهايی شرکت کردند طبيعتا يک تعدادی از اينها رد صلاحيت می شوند و چون تعداد کانديداها زياد هست، حاکميت اصلا ممکن است اين چنين وانمود بکند که از گرايشهای متنوع کانديداهايی حضور دارند. در حاليکه اين دليل قابل قبولی نخواهد بود.

دويچه وله: در رابطه با انتخابات در پيش رياست جمهوری در ايران چه نظری داريد؟ آيا از نامزد خاصی حمايت می کنيد؟

فاطمه حقيقت جو: تصميم ندارم که در انتخابات کانديداها شرکت بکنم، چون احتمال عدم آزادی انتخابات را بيشتر می دانم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دويچه وله: بنابراين سوال بعدی من را شما پاسخ داده ايد. يعنی در صورت برگزاری انتخاباتی که آن را آزاد و سالم ندانيد در آن شرکت نخواهيد کرد؟

فاطمه حقيقت جو: بله، اگر انتخابات انتخاباتی آزاد باشد و تمام کانديداهای شرکت کننده امکان تاييد صلاحيت داشته باشند، احتمال دارد که نظرم تغيير پيدا کند.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005