Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 6 اردیبهشت 1384

معين‌‏فر: چاره حاكميت تن دادن به خواست عموم مردم است؛ شاه‌‏حسيني: برخي اصول قانون اساسي ازهمان ابتدا در جهت منافع گروهي تغيير كرده، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

وزير نفت دولت مهندس بازرگان گفت: اگر مي‌‏خواهيم انتخاباتي آزاد و سالم داشته باشيم، چاره‌‏اي جز تن دادن به خواست عموم مردم و احترام به آن نداريم.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، علي‌‏اكبر معيني‌‏فر كه در سمينار حقوق بشر و انتخابات آزاد سخنراني مي‌‏كرد، ضمن انتقاد از برخي مفاد قانون اساسي تصريح كرد: در برخي موارد قانونگذار به زيركي قانون اساسي را تصويب كرد البته در برخي موارد شاهد تغيير مفاد قانون اساسي بوده‌‏ايم اما بارها از همين تغيير سوء استفاده‌ شده است.
وي افزود: بارها شاهد بدعت‌‏گذاري در قانون اساسي به دليل تفسيرهاي غلط و نادرست عمل كردن به قانون بوده‌‏ايم و مانع احقاق حقوق مردم، برخي اصول قانون اساسي است.
حسين شاه‌‏حسيني، از فعالان سياسي و عضو جبهه ملي ايران نيز در سخناني در اين سمينار با بيان اينكه برخي اصول قانون اساسي ما از همان ابتداي پيروزي انقلاب در جهت منافع گروهي و دسته‌‏اي تغيير كرده است، گفت: مردم ما به جمهوري‌‏اي رايي دادند كه از اسلام و آزادي‌‏هاي اصيل مردم نشات مي‌‏گيرد اما متاسفانه از اين اصول عدول شده است.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد تسليم شد بلكه بايد قهر مقدس كرد، اظهار داشت: ملتي كه به حقوق او توجه نمي‌‏شود، بهتر است قهر مقدس كند و بگويد در برابر استيفاي حق خود ايستاده‌‏ام.
در ادامه سمينار حقوق بشر و انتخابات آزاد، علي‌‏اكبر موسوي خوئيني نيز در سخناني اظهار داشت: جدا از بحث برگزاري انتخابات آزاد و سالم، مساله جايگاه رئيس‌‏جمهوري چه به لحاظ حقوقي در قانون اساسي و چه به لحاظ مباني بر حسب عوامل حقيقي، از مواردي است كه باعث عدم رغبت مردم جهت شركت در انتخابات مي‌‏شود، همچنين رفتار هشت ساله محافظه‌‏كاران با دولت خاتمي از جمله عواملي است كه مردم را در خصوص شركت در انتخابات دچار ترديد مي‌‏كند.
وي با بيان اينكه در ماده 21 اعلاميه جهاني حقوق بشر در بحث اعمال حاكميت مردم بر سه واژه آزادي انتخابات، ابراز آرا از روي صداقت كه بحث سلامت انتخابات را شامل مي‌‏شود و برقراري شرايط برابر و مساوات در انتخابات تاكيد شده است، گفت: مردم نگرانند كانديداي مورد نظرشان ردصلاحيت شود و زمينه براي يك انتخابات آزاد نيز فراهم نشود.
نماينده مجلس ششم افزود: متاسفانه تاكنون بسترها و عوامل برگزاري يك انتخابات آزاد فراهم نشده است و وضعيت در كشور ما به گونه‌‏اي بوده كه تا دقايق 90 خيلي نمي‌‏توان در مورد آن قضاوتي كرد، ما نيز پيشداوري قطعي در مورد انتخابات نمي‌‏كنيم و اين پيش‌‏داوري را مرحله مرحله به سيگنال‌‏هايي كه حاكميت به مردم، جريانات موثر و مرجع سياسي كشور مي‌‏فرستد، وامي‌‏گذاريم.
وي با بيان اينكه وضعيت فعلي فضاي انتخابات خيلي اميدوار كننده نيست، تصريح كرد: هنوز ثبت نام كانديداها آغاز نشده است كه شوراي نگهبان رسماً از ردصلاحيت كانديداي نهضت آزادي سخن به ميان آورده است، بدون اين كه به سابقه موضوع توجه كند.
موسوي خوئيني گفت: رفتار مقامات عالي‌‏رتبه نظام هم مي‌‏تواند بر مشاركت حداكثري مردم در انتخابات تاثير گذار باشد و به آنها اميد دهد كه اراده ملي بر كرسي خواهد نشست، مسوولان ما بايد لباس رزم به تن كنند و شرايطي را به وجود آورند كه كانديداي منتخب مردم اجازه مواجهه ما را با چالش‌‏هاي بين‌‏المللي ندهد.
وي به اظهارات اخير رئيس مجلس شوراي اسلامي مبني بر اينكه هنوز از دودكش اصول‌‏گرايان دود سياه بيرون مي‌‏آيد، اشاره كرد و گفت: ما فكر مي‌‏كنيم كه اين دود سياه مربوط به بحث‌‏هاي انتخاباتي اخير نيست بلكه ساليان سال است كه مردم ما دود سياه را استشمام مي‌‏كنند به طوري كه به حد خفگي رسيده است، دودي كه ناشي از عملكرد و ناكارآمدي اين نوع تفكر است كه بر كشور حاكم است.
اين فعال سياسي ادامه داد: بايد شرايطي در انتخابات به وجود آيد كه مردم آزادانه با طيب‌‏خاطر و با صداقت تمام آنچه اراده‌‏شان است از طريق صندوق‌‏هاي راي متجلي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

موسوي خوييني افزود: به جد تاكيد مي‌‏كنم كه مسوولين ما فكري به حال ايجاديك شرايط نرمال و اميدوار كننده تا زمان انتخابات باشند تا ديگر اشكال صورت‌‏گرفته در انتخابات گذشته را تجربه نكنيم، مردم بايد با آزادي و امنيت كامل با موضوع انتخابات برخورد كنند.
وي تصريح كرد: انتخابات رياست‌‏جمهوري آينده آزمون فيصله‌‏بخش اصلاح‌‏پذيري قدرت در ساختار موجود است كه اميدواريم حاكميت از اين آزمون سربلند بيرون آيد.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005