Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 31 فروردین 1384

اقدامات صدا وسيما در قبال انتخابات در گفتگوي خبرنگاران با رييس ستاد انتخابات صدا و سيما، ايسنا

رحماني فضلي، رييس ستاد انتخابات صدا و سيما، صبح روز چهارشنبه، در يك نشست خبري به سؤالات خبرنگاران در خصوص اقدامات اين سازمان در مورد انتخابات رياست‌جمهوري پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رحماني فضلي، رييس ستاد انتخابات صدا و سيما و معاون سياسي اين سازمان، با بيان اينكه صدا و سيما قصد دارد از مجموع تجربيات انتخابات گذشته براي مشاركت حداكثري و برگزاري انتخابات سالم استفاده كند، گفت: حدود شش ماه پيش ستاد انتخابات سازمان تشكيل شد كه به صورت هفتگي، سياستهاي مصوب خود را به بدنه‌ي سازمان منتقل مي‌كند.

وي با بيان اينكه هدف ما در انتخابات افزايش اعتماد عمومي به رسانه است، حضور فراگير و حداكثري مردم را از ديگر اهداف صدا و سيما عنوان كرد و افزود: بي‌طرفي صدا و سيما مكمل اهداف ديگر و به‌عنوان هدف اصلي محسوب مي‌شود.

رحماني فضلي ادامه داد: شروع فعاليتهاي صدا و سيما از مهرماه با آغاز به كار بخش خبري 20:30 بود و سپس راه‌اندازي اخبار دانشجويي در شبكه‌ي خبر. از 15 بهمن نيز برنامه‌هاي تبييني را آغاز كرده‌ايم كه تا خردادماه ادامه خواهد داشت و در اين مدت در قالب برنامه‌هاي سياسي و اجتماعي به تبيين انتخابات مي‌پردازيم. از ابتداي ارديبهشت‌ نيز گروههاي سياسي و اجتماعي دور جديد فعاليت خود را در خصوص انتخابات آغاز مي‌كنند.

وي گفت: در معاونت سياسي 27 ساعت توليد و پخش خبر و 59 ساعت برنامه‌هاي توليدي وجود داشته است.

رييس ستاد انتخابات صدا و سيما ادامه داد: از ارديبهشت‌ماه 108 برنامه‌ي توليدي پخش خواهد شد و به راديو هم مجوز داده‌ايم كه به بحثهاي انتخاباتي وارد شود.

وي با بيان اينكه صدا و سيما برنامه‌هايي براي تبليغات كانديداها پيش‌بيني كرده است، گفت: اگر برنامه‌هاي صدا و سيما در كميسيون تبليغات به تصويب برسد برنامه‌هاي انبوه و جذابي براي كانديداها خواهيم داشت.

اين مقام مسوول در صداوسيما در مورد عوامل تعيين‌كننده اين پيشنهادها نيز گفت: يكي از اين عوامل تعداد كانديداهاست. اگر تعداد كانديداها زياد باشد، دست ما از نظر توليد و پخش برنامه‌هاي تبليغاتي بسته مي‌شود.

وي توضيح داد: تا قبل از 6 خرداد مجوز ضبط برنامه‌هاي تبليغي را نداريم و در اين مدت كوتاه نمي‌توانيم براي همه‌ي كانديداها برنامه‌ي تبليغاتي درست كنيم. اگر بتوانيم حداقل 10 روز قبل از شروع رسمي تبليغات برنامه‌ها را ضبط كنيم از نظر كاري جلو مي‌افتيم.

رحماني فضلي با تأكيد بر مساوي‌بودن شرايط براي كانديداها، گفت: سياست رسانه بر اين است كه همه‌ي امكانات را به طور مساوي در اختيار همه‌ي نامزدها قرار دهد.

رييس ستاد انتخابات صدا و سيما افزود: همه‌ي برنامه‌هاي تبليغاتي نامزدها قبل از پخش توسط كميسيون تبليغات بازبيني مي‌شود و اگر اشكالي در آن باشد، با نظر خود كانديدا اصلاح خواهد شد. مثلا در دوره‌ي پيشين انتخابات رياست‌جمهوري برنامه‌ي يكي از كانديداها ايراد داشت، ولي نامزد مورد نظر از اصلاح آن خودداري مي‌كرد و به همين دليل برنامه‌ي تبليغاتي وي پخش نشد.

رحماني فضلي با تأكيد مجدد بر اينكه افزايش تعداد كانديداها كار صدا و سيما را با مشكل مواجه مي‌كند، تصريح كرد: ما آمادگي پخش مناظره‌ي كانديداها را داريم، ولي مشكل اينجاست كه در چنين برنامه‌اي در دوره‌ي قبل انتخاب رياست‌جمهوري هيچ‌كس حاضر به مناظره نشد.

رحماني فضلي با اعلام آمادگي صدا و سيما براي حضور كارشناسان مورد تأييد نامزدها در برنامه‌هاي تبليغاتي، گفت: در شبكه‌ي اول ميزگردهايي با حضور كارشناسان برگزار خواهيم كرد و در صورت زيادبودن كانديداها به تقسيم‌بندي موضوعات خواهيم پرداخت. همچنين دو برنامه‌ي نيم‌ساعته از زندگي كانديداها تهيه مي‌كنيم. در شبكه‌ي دوم به هر نامزدي فرصت مي‌دهيم كه در دو برنامه‌ي نيم‌ساعتي به تشريح برنامه‌هايش بپردازد و در گفت‌وگوي ويژه نيز نامزدها به طور جداگانه شركت خواهند كرد و به سؤالات پاسخ خواهند داد. در شبكه‌ي سوم نيز سؤالات مردم را از سراسر كشور ضبط مي‌كنيم و هر نامزد فرصت دارد در 45 دقيقه به اين سؤالات پاسخ دهد. در شبكه‌ي چهار نيز ميزگردهايي در خصوص برنامه‌هاي نامزدها تشكيل خواهد شد. به شبكه‌هاي استاني نيز دستور داده‌ايم كه هر نامزدي كه به هر استان سفر مي‌كند بتواند يك ساعت با راديو و تلويزيون استاني مصاحبه كند. البته همه‌ي اين موارد در صورتي اجرا خواهد شد كه به تصويب كميسيون تبليغات انتخابات برسد. در شبكه‌ي جام جم نيز نامزدها به سؤالات ايرانيان خارج از كشور پاسخ مي‌دهند. شبكه‌ي خبر محدوديتي براي پخش برنامه‌ي نامزدها ندارد و اضافه بر اين مي‌تواند يك برنامه‌ي يك ساعته از نامزدها تهيه كند و خبر مكتوب آنها را همراه با عكس نامزد مورد نظر به صورت زيرنويس نمايش دهد. راديو هم مي‌تواند همه‌ي برنامه‌هايي را كه در تلويزيون ضبط مي‌شود، پخش كند. علاوه بر اين همه‌ي شبكه‌هاي راديويي مي‌توانند يك ساعت برنامه‌ي مجزا از كانديداها پخش نمايند. همچنين هر نامزد انتخابات فرصت دارد در 30 ثانيه به صورت انيميشين مردم را به شركت در انتخابات تشويق كند كه اين انيميشن‌ها محدوديت پخش ندارند.

به گزارش ايسنا، رحماني فضلي در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سؤال خبرنگار شبكه‌ي جام جم، مبني بر ميزان برنامه‌هاي كانديداها در اين شبكه، گفت: همه‌ي برنامه‌هايي كه در شبكه‌هاي تلويزيوني در داخل پخش مي‌شوند، قابليت پخش در شبكه‌ي جام جم را دارند.

وي در مورد زمان پخش برنامه‌ها نيز گفت: كميسيون تبليغات در مورد زمان و ساعت پخش برنامه‌ها تصميم مي‌گيرد.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مركزي خبر مبني بر اينكه نامزدها مي‌توانند آگهي بازرگاني بدهند يا نه؟ گفت: ما اين مسأله را نپذيرفتيم چون عدالت بين كانديداها رعايت نمي‌شود. علاوه بر اين ما موظفيم برنامه‌ي تبليغي را به طور رايگان براي كانديداها پخش كنيم و در اين‌صورت ممكن است بعضي كانديداها توان پرداخت هزينه‌ي آگهي بازرگاني را نداشته باشند.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگر واحد مركزي خبر مبني بر رعايت تساوي بين نامزدها در پخش اخبار، گفت: ما در پخش خبر، تساوي بين نامزدها را رعايت مي‌كنيم همانطور كه در بخش خبري 20:30 بي‌طرفي را رعايت كرده‌ايم و دستور داده‌ايم كه از هر نامزد 2 خبر و حداكثر 2 سطر پخش شود. همچنين براي هر نامزدي كه به استانها مي‌رود، 1 دقيقه خبر و حداكثر 4 سطر با رعايت محتواي خبر براي هر روز پخش مي‌شود.

معاون رييس سازمان صداوسيما تأكيد كرد: در پخش اخبار نبايد از هيچ نامزدي مچ‌گيري شود و يا خبر به نوعي پخش شود كه به سوابق نامزدها برخورد و يا از نامزدها تبليغات منفي پخش شود. تمام اين موارد در پخش اخبار ممنوع است.

معاون سياسي سازمان صدا و سيما در پاسخ به خبرنگار روزنامه‌ي جمهوري اسلامي مبني بر شائبه حمايت صدا و سيما از يكي از كانديداها، گفت: تمام تلاش ما اين است كه اين برداشت در جامعه بوجود نيايد چراكه چهره‌ي رسانه‌ي ملي را خدشه‌دار مي‌كند. ما به هيچ‌وجه سعي نداريم به يك نامزد بيشتر از بقيه توجه كنيم و محال است چنين اتفاقي در آنتن صدا و سيما رخ دهد. البته در برخي سايتها چنين مطالبي زياد مطرح مي‌شود.

... به گزارش ايسنا معاون سياسي صدا و سيما در ادامه نشست مطبوعاتي‌اش، با بيان اينكه در خصوص پخش اخبار نامزدها به ما فشار زيادي وارد مي‌شود، گفت: در خصوص پخش تصوير كسي كه اكنون مسؤوليت دارد به ما زياد فشار وارد مي‌شود{ به ما از سوي ديگران انتقاد مي‌شود}. مثلا ما چند روز قبل كه آقاي قاليباف فرمانده نيروي انتظامي بود به طور مرتب در خصوص اخبار نيروي انتظامي با وي مصاحبه مي‌كرديم و يا خبرهاي نيروي انتظامي را پخش مي‌كرديم و نمي‌توانستيم چنين كاري را نكنيم. اين مسأله در مورد آقايان احمدي‌نژاد و هاشمي رفسنجاني نيز صدق مي‌كند.

رحماني فضلي درباره جلسه‌ي شوراي نظارت صدا و سيما در مورد برنامه‌ي "تا انتخابات" هم گفت: برنامه‌ي تا انتخابات پيشنهاد من بود. سعي ما اين بود كه در اين برنامه عدالت رعايت شود و اعلام كرديم كساني كه در نظرسنجي‌ها بالاي 5 درصد رأي دارند مي‌توانند در برنامه شركت كنند ولي اين شبهه ايجاد شد كه شايد اين تصميم غيرقانوني باشد. لذا با نهادهاي قانوني مشورت كرديم و مفسر قانون آن را بدون اشكال دانست، البته قانون انتخابات رياست‌جمهوري در مورد تبليغات پيش از موعد قانوني، مسكوت است.

وي ادامه داد: در آن برنامه حتي از كلمه‌ي نامزد هم استفاده نكرديم، بلكه از واژه‌ي فعال سياسي استفاده كرديم. من شخصا با همه‌ي كساني كه بالاي 5 درصد رأي داشتند، مكاتبه كردم و تماس تلفني هم برقرار مي‌كردم كه زمان و ساعت تماس تلفني هم مشخص است. از ميان نامزدها فقط يك نفر و آن هم، آقاي احمدي‌نژاد بود كه اعلام كرد به دليل اين كه هنوز به طور رسمي نامزدي‌اش را اعلام نكرده در اين برنامه حضور پيدا نمي‌كند، بقيه‌ي نامزدها حضور در اين برنامه را پذيرفته بودند، اما پس از ضبط چند برنامه‌ي اول عده‌اي از حق خودشان استفاده نكردند.

به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا دستوري براي عدم استفاده از امكانات صدا و سيما براي نامزدها داده شده يا خير؟ گفت: هيچ امكان دولتي نبايد در انتخابات در اختيار نامزدها گذاشته شود و رييس سازمان هم در بخشنامه‌اي ابلاغ كرده كه هيچ‌يك از كارمندان و مديران صدا و سيما نبايد در ستادهاي انتخاباتي عضو شوند.

رحماني فضلي در مورد برنامه‌ي "انتخاب برتر" نيز توضيح داد: ما در برنامه‌ي اول انتخاب برتر، مواضع كانديداها را به صورت طنز مطرح كرديم ولي به دليل برخي فشارها روند برنامه را عادي كرديم. البته هيچ‌يك از نامزدها اعتراض نكردند و مردم هم از شيوه‌ي تنظيم برنامه استقبال كردند.

رييس ستاد انتخابات صدا و سيما در پاسخ به سؤالي مبني بر تكراري بودن مطالب و كارشناسان برنامه‌هاي تبليغي صدا و سيما، گفت: دوستان ما در صدا و سيما همواره به دنبال ايجاد ساختارهاي جديد و متنوع و متناسب با خواست مخاطب هستند و آنچه كه مي‌بينيد خواست رسانه‌اي و حرفه‌اي ماست. در دوره‌ي تبييني اگر از دامنه‌اي خاص خارج شويم، برنامه‌ها اثر معكوس خواهند داشت. برنامه‌هاي صدا و سيما در خصوص انتخابات از نظر زماني طبقه‌بندي شده هستند و هر برنامه متناسب با زمان خاص خود پخش مي‌شود.

وي در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص علت تغيير سردبير بخش خبري 20:30 توضيح داد: بخش خبري 20:30 براي انتخابات راه‌اندازي نشده است. من بعنوان معاون سياسي سازمان صدا و سيما در مورد 20:30 تمام تخم‌مرغها را در سبد يك سردبير نمي‌گذارم. گردش كار در حوزه‌ي سياسي بر اساس اقناع و اجماع است و اگر مكانيزمي براي نحوه‌ي پخش اخبار نداشته باشم نمي‌توانم تمام بخشهاي خبري را اداره كنم. تيم 20:30 عوض نشده است بلكه فقط سردبير آن جابجا شده است. سردبير 20:30 از بهترين سردبيرهاي خبر است كه سالهاست اخبار 21 را اداره مي‌كند.

وي گفت: براي راه‌اندازي خبر 20:30 به يك سردبير مجرب احتياج داشتيم و قصد ما الگوسازي در نحوه‌ي پخش اخبار بود. در مورد “آنسوي خبرها“ نيز كه در دوره‌ي پيشين انتخابات رياست‌جمهوري راه افتاد همين كار را كرديم. هيچ عقل سليمي نمي‌پذيرد كه يك سردبير به فاصله‌ي نيم ساعت هم بخش 20:30 را اداره كند و هم بخش 21 را.

رحماني فضلي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر حمايت سازمان صدا و سيما از لاريجاني و يا استفاده‌ي وي از امكانات اين سازمان، گفت: بنده و آقاي ضرغامي سالهاست كه با آقاي لاريجاني رفاقت داريم و اين رفاقت نه تنها با لاريجاني بلكه با ساير دوستان نيز هست. اما اين رفاقت باعث نمي‌شود كه آنها از امكانات سازمان استفاده كنند. همه‌ي اين افراد تأكيد دارند كه رسانه بايد مستقل باشد. به‌عنوان مثال هنگامي كه از لاريجاني بعنوان عضو شوراي عالي امنيت ملي در خصوص انرژي هسته‌اي براي شركت در يك برنامه دعوت كرديم واقعا از حضور در برنامه‌ي صدا و سيما ابا داشت. حتي برادر ايشان هم چنين مسأله‌اي را رعايت مي‌كند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا سفر لاريجاني به استان آذربايجان شرقي به طور مستقيم پخش شده است يا خير؟ گفت: من تحقيق كردم و اين سفر به طور مستقيم پخش نشده است.

رحماني فضلي در پاسخ به اين سؤال كه چرا اخبار لاريجاني با شماره‌ي سازمان صدا و سيما براي رسانه‌ها فكس مي‌شود، گفت: من از اين مسأله اطلاع ندارم و اگر چنين چيزي وجود دارد بايد به ما اطلاع داده شود.

خبرنگاري از وي در خصوص علت عدم پخش برنامه‌ي صندلي داغ رمضان‌زاده، سخنگوي دولت سؤال كرد كه پاسخ داد: نمي‌دانم به چه دليل اين برنامه پخش نمي‌شود چون اين برنامه تحت نظر معاونت سيماست و سازوكارهاي مخصوص خود را دارد.

خبرنگاري از رحماني فضلي پرسيد با وجود تأكيد مكرر شما بر استفاده از نظرات رسانه‌ها دسترسي به شما امكان‌پذير نيست كه وي پاسخ داد: دسترسي پيدا نكردن به من طبيعي است، حتي خانواده‌ي من هم گاهي نمي‌توانند مرا پيدا كنند و اين امر به دليل مشغله‌ي فراوان كاري است. من اهل مصاحبه نيستم و اين براي اولين بار است كه در طول 10 سال گذشته مصاحبه مي‌كنم.

به گزارش ايسنا، رحماني فضلي در ادامه با بيان اينكه 90 درصد مردم به اخبار صدا و سيما علاقه دارند، گفت: ما حتما از پيشنهادهاي رسانه‌ها در خصوص ساختارها و برنامه‌ها استفاده مي‌كنيم.

معاون سياسي سازمان صدا و سيما در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر نحوه‌ي پخش اخبار رييس‌جمهور و مقام معظم رهبري، گفت: اخبار اين دو نهاد با هماهنگي پخش مي‌شود.

وي توضيح داد: اخبار رييس‌جمهور دو دسته است، يكي اخباري كه توسط دفتر تنظيم مي‌شود و تصاوير آن را خود دفتر براي ما پخش مي‌كند. ما بر اساس قانون هيچ الزامي نداريم كه اخبار ارسالي از دفتر رييس‌جمهور را پخش كنيم ولي بر اساس روابط آن را پخش مي‌كنيم. در مورد اولويت پخش اخبار نيز يك كار حرفه‌اي انجام مي‌دهيم و اخبار درجه يك را با اولويت پخش مي‌كنيم. ما مخيريم كه اولويت اخبار را انتخاب كنيم. اگر دفتر رييس‌جمهور اصرار داشته باشد كه خبر ايشان به‌عنوان خبر اول پخش شود حتما آن را خبر اول پخش مي‌كنيم. در سفرهاي خارجي نيز اعزام گروه خبري براي هيچ رييس‌جمهوري اجرا نشده بود، ولي براي سفرهاي آقاي خاتمي ما به كشورهاي خارجي تيم خبري ارسال مي‌كنيم كه واقعا هزينه‌بر است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين كه گفته مي‌شود صدا و سيما دستاوردهاي دولت را پخش نمي‌كند صحت دارد يا خير؟ گفت: اين حرف واقعا غيركارشناسي است. اگر مردم احساس كنند كه نظام در حال فعاليت است هميشه حامي آن خواهند بود. من به جرأت مي‌گويم حتي يك خبر از كارهاي عمراني دولت نداريم كه پخش نشده باشد. ما حتي خبر افتتاح پروژه‌هايي كه سه بار افتتاح شده را بازهم پخش مي‌كنيم. در ايامي مثل دهه‌ي فجر تك تك وزراء از برنامه‌هاي خود به طور مستقيم يا غيرمستقيم گزارش مي‌دهند و كساني‌كه چنين مطالبي را مطرح مي‌كنند هيچ استدلالي ندارند. حتي اين را براي اولين بار اعلام مي‌كنم كه مقام معظم رهبري تأكيد دارند و رسما ابلاغ كرده‌اند كه به فعاليتهاي دولت آقاي خاتمي بيشتر از فعاليتهاي دولت آقاي هاشمي پرداخته ‌شود، با اين وجود اصلا قابل قبول نيست كه ما دستاوردهاي دولت را منعكس نكنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21318

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اقدامات صدا وسيما در قبال انتخابات در گفتگوي خبرنگاران با رييس ستاد انتخابات صدا و سيما، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005