Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 30 فروردین 1384

حمید احمدی استاد رشته علوم سياسي: جناح های داخلی برای کسب آرای بیشتر به بحث قومیت و تضادها دامن زده اند، سينا

تهران ، خبرگزاری سینا - فرزانه سید سعیدی
یک کارشناس مسایل سیاسی گفت :چند ماهی است که جناح های داخلی برای کسب آرای بیشتر در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری به بحث قومیت و تضادها دامن زده اند و این احتمال وجود دارد که جناح های مختلف برای انتقامگیری دست به ایجاد تفرقه های قومی و درگیری های اخیر در خوزستان زده باشند.
"حمید احمدی" استاد رشته علوم سياسي در دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرگزاري سينا افزود :برخی کاندیداها با دامن زدن به مسایل قومی بستر را برای سو استفاده گروههای معاند داخلی و خارجی فراهم کرده اند ، این افراد ملاقاتهایی با نخبگان قومگرا که محبوبیتی نیز در اقوام ندارند داشته اند.این کاندیداها به ریشه های اینگونه مسایل واقف نیستند و به منافع ملی توجه نمی کنند.
وی اظهار داشت :برخی معتقدند که یکی از عوامل اغتشاشات تئاتر ایران زمین نیز مسایل قومی بوده است زیرا عده ای نمی خواستند عنوان "ایران زمین" مطرح شود به همین دلیل برخی موضوعات حاشیه ای را بهانه کرده و اغتشاش بوجود آورده اند.
وی یادآور شد :خوزستان در گذشته درگیری های قومی نداشته است و این پدیده کاملا تازگی دارد، البته مسایلی نظیر "شیخ خزعل" در زمان رضا شاه به دلیل درگیری بین ساختار مدرن و سنتی بوجود آمد که برخی سعی کردند این درگیری ها را قومی نشان دهند و نشانه های این قضیه نيز اکنون توسط برخی جریانات داخل و خارج کشور وجود دارد.
احمدی با بیان اینکه عوامل پیچیده داخلی و خارجی منجر به ناآرامی و مشکلات اخیر شده ، در خصوص مشکلات داخلی گفت :پس از انقلاب به شهرهایی نظیر خرمشهر، اهواز و آبادان کم توجهی شده و دولت و نظام آن طور که باید به بازسازی این شهرها توجه نکرده اند. بسیاری از ساکنان خوزستان به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند و بافت جمعیتی- قومی این شهر تغییر پیدا کرده است .
وی افزود :مسوولان کشور به فقر ، مشکلات اجتماعی و اقتصادی و تامین آب شرب مورد نیاز خوزستان توجهی نکرده اند ،در حالی که به دلیل موقعیت استراتژیک، این منطقه باید مورد توجه جدی قرار می گرفت.
وی خاطر نشان کرد:با مقایسه آبادان و خرمشهر قبل و پس از انقلاب می توان به تفاوت فاحش این دو دوران پی برد.قبل از انقلاب در فرودگاه آبادان هر هفته 70 پرواز بین المللی انجام می شد و این شهر نگین خلیج فارس بود ، در آن زمان جزایر اطراف خليج فارس مانند ده بودند اما در حال حاضر اینچنین نیست.
اين استاد علوم سياسي تصريح کرد:رسیدگی نکردن دولت به مشکلات اقتصادی و اجتماعی ، نظارت نداشتن بر مهاجرتها و بازسازی نشدن بسیاری از مناطق سبب شده که عدم توازنی در شهرهایی نظیر اهواز از لحاظ قشر شناسی جمعيت بوجود آید.
احمدی گفت :طبیعی است نیروهای خارجی که با جمهوری اسلامی ایران دشمن هستند و جریانات سیاسی گریز از مرکز قوم گرا که به نوعی با خارج از کشور رابطه دارند ، از مشکلاتی که در این مناطق وجود دارند بهره بگیرند، این درحالی است که دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به این مسایل توجه نداشته است.
این کارشناس اظهار داشت :حدود 8سال است که مطبوعات محلی فعال در مناطق جنوبی کشور نیز با آزادی کامل به ایجاد نفرت و تضادهای قومی دامن زده اند و با خلق "ادبیات نفرت " و تقویت قومگرايی ضد ملی و تضعیف اقوام ایرانی ،زمینه را برای ایجاد درگیری فراهم کرده اند.
وی افزود :نامه جعلی که اخیرا در خوزستان پخش شده است با پیش زمینه هایی که مطبوعات قوم گرا بوجود آورده اند سبب ایجاد درگیری های اخیر شده است و اخیرا این مسایل در آذربایجان نیز تکرار شده است.
وی تصریح کرد :خلق هویت محلی غیر ایرانی با استفاده از بستر مشکلات و سهل انگاری دولت و نظام توسط جریانات قوم گرای وابسته به خارج و جریانات پان عربی (ناسیونالیستهای عرب در خارج کشور)، سبب شده که بحث جدایی خوزستان و داستان شیخ خزعل دوباره مطرح شود .
وی معتقد است :احتمال اینکه نیروهای بعث عراق نیز در ایجاد این درگیری ها نقش داشته باشند، وجود دارد.
احمدی گفت :"شبکه الجزیره" از سال گذشته چندین گزارش با موضوع نامه جعلی که اخیرا در خوزستان پخش شده است ، منتشر کرد که در این گزارش ها درخواست مسوولان ایران برای کم شدن جمعیت عرب در خوزستان و وادار کردن آنها به مهاجرت اعلام شده بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شبکه اعتراض کرده بود.
وی خاطر نشان شد:"عباس ناصر" خبرنگار الجزیره سال گذشته سه گزارش در خصوص تضادهای قومی در ایران نوشته است که در یکی از این گزارش ها به استثمار شدن اقوام مختلف توسط فارس ها تاکید شده است . دو گزارش دیگر نیز در مورد توطئه دولت فارس ها برای از بین بردن عرب ها بوده که در آن قید شده دولت فارس ها قصد غصب زمین و آب عرب ها را دارند. بعدها مشخص شد که این خبرنگار احتمالا از اعضای حزب الله لبنان است . این موضوع پیچیدگی های خاصی دارد و باید بررسی شود.
وی تصریح کرد :سناریوی ایجاد تفرقه قومی مشخص نیست توسط چه کسانی و با چه قصدی طرح شده است اما آنچه که مشهود است شبکه الجزیره مدتها قبل از انتشار و پخش این نامه جعلی در خصوص موضوع آن صحبت و به دنیا پمپاژ خبری کرده است ، این شبکه ماجرای شیخ خزعل را دوباره زنده کرده و بحث اینکه خوزستان پیش از این(در سال 1925) جزو عربستان بوده را مطرح کرده است درحالیکه بر اساس مدارک موجود خوزستان حتی قبل از اسلام نیز از آن ایران بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این کارشناس یادآور شد :متاسفانه پس از انقلاب به مسایل ملیتی و ایرانی بودن توجه کافی نشده و گروههای فرصت طلب به مشکلات اینچنین و ایجاد تفرقه بین عرب و فارس و دیگر قومیت ها دامن زده اند.
احمدی تاکید کرد :مسوولان کشور با توجه به موقعیت استراتژیک خوزستان باید به سازندگی این شهر توجه کرده و برای حل مشکلات منطقه تلاش کنند.
وی خاطر نشان شد :حرکات مشکوک مشابهی نیز در آذربایجان مشاهده شده و در ارومیه نامه هایی مشابه قضیه خوزستان پخش شده است و این سناریو در این منطقه نیز در حال تکرار است.نامه ای که به احتمال زیاد جعلی است از طرف اداره آموزش و پرورش ارومیه خطاب به دبیران مدارس نوشته که قرار است نام برخی مناطق از ترکی به فارسی تبديل شود ، درست مشابه همان چیزی که در خوزستان مشاهده شد.در این شهر نیز مطبوعات محلی به موضوع دامن زده اند.در تبریز نیز نامه های مشکوک مشابهی پخش شده است که ناشی از بی توجهی مسوولان به اهمیت موضوع است.
وی با تاکید بر اینکه برخی نا امنی های اخیر در نوار مرزی کشور رخ داده است ، گفت : بعید نیست مشکلاتی که جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و اسرائیل دارد سبب شده که این کشورها دست به اغتشاشات در این مناطق بزنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21300

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمید احمدی استاد رشته علوم سياسي: جناح های داخلی برای کسب آرای بیشتر به بحث قومیت و تضادها دامن زده اند، سينا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005