Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 22 فروردین 1384

پیام حجاریان به سومین نشست اصلاح طلبان کرد در شهرستان بوکان ، امروز

سومین نشست اصلاح طلبان کرد در شهرستان بوکان برگزار شد. به گزارش سایت امروز در این جلسه که با استقبال شایان روشفکران کرد همراه بودپیام دکتر حجاریان فعال سیاسی ومدیر مسول روزنامه توقیف شده صبح امروز قرائت شد...
متن این بیانیه در ادامه می آید:
بسم الله الرحمن الرحیم

با درود به دوستان اصلاح طلب کرد که در بوکان سومین نشست خود را تحت عنوان " کردها و مطالبات دموکراتیک قومی " آغاز کرده اید ، نکاتی را معروض می دارد:
مسئله ادغام اقوام در یک سرزمین و پروژه" ملت سازی" از معضلات کشورهای کثیرالقوم است که خوشبختانه در ایران این مسیر تا حد زیادی طی شده است. اولا به خاطر سوابق تاریخی و پیشینه مشترک اقوام ایرانی که در فراز و نشیب ها هم سرشت هم بوده اند ، ثانیا به واسطه وجود فرهنگ ، کم و بیش مشترک بین آن ها، فاز تمدنی واحدی را حتی ورای مرزهای جغرافیایی ایران گسترانیده است. بی آنکه بخواهم در این مجال کوتاه اطاله کلام بدهم به چند نکته خاص در مورد کرد و " کوردایه تی" اشاره می کنم :
نکته اول اینکه نمی دانم این نکته را از خاتمی یا کس دیگری شنیده ام که گفته است " هیچ کس در ایران نمی تواند خود را از کردها ایرانی تر بداند" زیرا کردها ساکنین اولیه سرزمین ایران بوده اند و آریایی ها از جای دیگری به این سرزمین آمده اند. لذا شیوه های حل مسئله ملی چنانکه استالین پیشنهادی کرد مانند کوچ اجباری تاتارها به جزیره کریمه در ایران معنایی ندارد چرا که اگر بنا بر کوچ باشد آنانکه باید کوچ کنند دیگرانند نه کردها! و اگر هم در زمانها یی مثل دوران صفویه و بعد از آن به این روش ها متوسل شدند به مانند آنچه در مناطقی مانند قوچان ، تالش ، مازندران و ...اتفاق افتاد مربوط به ادوار ماقبل مدرن تاریخی ما است.
نکته دوم . به لحاظ فرهنگی وقتی من دیوان شاعران کرد مثل " هه ژار ، هیمن یا ارکوازی " را می خوانم با اینکه فارس هستم تقریبا شصت درصد آن را می فهمم و با کمی تلاش شاید بتوانم با کمک یک کرد لطافت ها و ظرافت های اشعار آنان را درک کنم. به خصوص هنگامی که آن شعر ها با شادی مستتر در موسیقی کردی آمیخته می شود می تواند سوگ مندرج در فرهنگ فارسی را تقلیل دهد . امری که جامعه فعلی ما سخت بدان نیازمند است.
نکته سوم . از زمان بالارفتن قیمت نفت و تشکیل دولت رانتی در ایران این گرایش بوجود آمد که ادغام قومی با شدت بیشتری پیگیری بشود . یعنی مکانیسم بازار سرمایداری هرنوع دیوار و جدار هویتی را کم رنگ کرده و همانگونه که در سطح جهانی به پدیده ای به نام " گلوبالیزایشن" بر می خوریم در سطح ملی نیز در مقیاس کوچکتر این پدیده اتفاق می افتد و به تدریج پدیده هایی چون " ازدواج های درونی میان اقوام ، شرکت های با اعضای دارای هویت های قومی متفاوت و احزاب شکل گرفته از اعضای با هویت های فرهنگی و قومی گوناگون " بوجود می آید. اما در یک سرزمین واحد زمانی می توان از ادغام اجتماعی و سیاسی سخن گفت که ترکیب جمعیتی هر قومی با" بسآمد" آن در سیستم حکومتی هم نوایی داشته باشد. نمی توان فرضا در کشوری که هفده درصد جمعیت آن را سیاه پوست تشکیل می دهد سهم آنان در بین امرای ارتش یا هر نهاد حکومتی دیگر دو درصد باشد. اگر در کشوری چنین بود حتما در لایه های زیرین اجتماعی آن گسل هایی وجود دارد که بالمال منتهی به زلزله های سیاسی خواهد شد. این تناسب در مورد جنبش های قومی نیز همانند جنبش های نژادی موضوعیت دارد و با شدت کمتری در مورد جنبش زنان نیز همینطور.لذا توجه حکومت ها به این مسئله یک ضرورت جدی به شمار می رود.بدون شک تلاش شما در این مرحله در راستای توجه به این حساسیت هاست که من به نوبه خودم از شما تشکر می کنم و قطعا این راه راه پر فراز و نشیبی است که با جدیت و صبر و مداومت به نتیجه می رسد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پایان از اینکه نمی توانم در جمع شما دوستان اصلاح طلب کرد حضور یابم و مطالب خود را مستقما در رو در رو با شما مطرح کنم پوزش می طلبم . انشاءالله در فرصت مناسب بتوانم مقاله ای علمی تر و کارشناسی تر از پیام سردستی حاضر در خصوص مسائل قومی تهیه کنم و به خدمت دوستان عرضه نمایم.
ما را از دعای خیر فراموش نفرمائید. با تشکر
برادر شما سعید حجاریان 17/1/84

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20881

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پیام حجاریان به سومین نشست اصلاح طلبان کرد در شهرستان بوکان ، امروز' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005