Click for Amazing Phone Card








جمعه 25 دی 1383

تاج‌زاده: هر كس با جمهوريت نظام مشكل داشته باشد، يقين بدانيد با راي آزاد هم مشكل دارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
سيدمصطفي تاج‌زاده گفت: جمهوريت با راي يك نسبت مستقيم دارد. به همين جهت هر كس كه با جمهوريت نظام مشكل داشته باشد از هر موضعي كه باشد، يقين بدانيد كه با راي آزاد هم مشكل دارد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، در دومين كنگره‌ي انجمن اسلامي دانش‌آموختگان دانشگاه تهران و علوم پزشكي با بيان اين مطلب اظهار داشت: جامعه هرچه‌قدر هم كه زنده يا مرده باشد در ايام انتخابات، تكاني مي‌خورد. از اين جهت وضعيت ما هم مثل ساير كشورهاست. البته در كشور ما تحولات سياسي را در انتخابات بيشتر از ساير كشورهاي دنيا مي‌بينيم، يعني بسياري از تحولات دانشگاهها، ائتلاف‌هاي جديد و تحولات سياسي را در ارتباط با انتخابات مي‌بينيم.

تاج‌زاده ابراز عقيده كرد: اهميت و نقشي كه انتخابات در سرنوشت عموم كشور دارد، اين است كه در ايران، دولت، مطلقه است و جامعه مدني و نهادهاي عمومي بسيار ضعيفند. انتظار مردم از حكومت و نهادهاي دولتي فوق‌العاده بالاست و در مجموع نگاهي كه جامعه ما به حكومت دارد مستقل از اين است كه به افراد انتقاد داشته باشند.

وي در توضيح دولت مطلقه اظهار داشت: دولت در تمامي عرصه‌ها در ايران مسووليت و 50 درصد امكانات را در آن عرصه‌ها در اختيار دارد. بسياري از اين وظايف را تا قبل از مشروطه، نهادهاي مدني از جمله روحانيت انجام مي‌داد، اما همه‌ي اينها بعدا به صورت متمركز به دولت انتقال يافت و با اين اتفاق، دولت بزرگ‌ترين تشكيلات كشور را در اختيار گرفت، به نحوي كه هيچ تشكيلاتي قادر به رقابت با تشكيلات دولتي نيست، البته منظورم از دولت، حكومت است نه فقط كابينه و قوه‌ي مجريه.

معاون سابق وزير كشور در ادامه با اشاره به اينكه بروكراسي ما نيز در طول تاريخ ايران بي‌سابقه است، گفت: از آن طرف به دليل خطراتي كه جامعه ما را همواره تهديد مي‌كرده همواره ارتش مقتدر و نيروهاي مسلح بزرگي هم داشته و داريم.

وي با بيان اين‌كه با كشف نفت، دولت به لحاظ اقتصادي از مردم مستقل شده است، اظهار داشت: دولت از اين طريق، امكان فعاليت‌هاي گسترده را بدون اين‌كه خيلي به مردم نياز داشته باشد در زمينه‌هاي مختلف دارد.

تاج‌زاده همچنين با بيان اينكه دستگاه تبليغاتي كشور به‌خصوص از زماني كه راديو و تلويزيون اختراع شد نيز به طور انحصاري در اختيار دولت و حكومت بوده است و كسي در اين عرصه، قدرت رقابت با دولت را ندارد، گفت: لذا از اين جهت هم وظايف سنگين، هم ابزارها و هم تشكيلات اداره‌ي كشور را دارد، همچنين از دستگاههاي بازتوليد ايدئولوژي برخوردار و از لحاظ اقتصادي خودكفاست.

وي تصريح كرد: نتيجه‌اي كه مي‌خواهم از اين بخش بگيرم اين است كه دولت بالقوه مستعد اين است كه ديكتاتور باشد، در واقع همه‌ي شرايط يكه‌تازي را دارد؛ اين وجه اثباتي آن بود، وجه ديگر آن اين است كه چون نهادهاي مدني در آن بسيار ضعيفند مانعي هم براي يكه‌تازي حكومت وجود ندارد.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در ادامه با مقايسه اين وضعيت با كشورهاي جهان پيشرفته خاطرنشان كرد كه ما در سطح طبقات هم هنوز طبقه‌اي نداريم كه شعار، منافع، رهبري و سازماندهي ويژه داشته باشد و در عرصه قدرت به عنوان يك طبقه حضور پيدا كند، همچنين پشتوانه‌اي براي اعضاي خود در برابر طبقات ديگر باشد.

تاج‌زاده با بيان اينكه در چنين جامعه‌اي شهروند به شدت بي‌پناه است، گفت: يك اتفاق ديگر هم از زمان مشروطه تا حالا افتاده و آن اين است كه معمولا در جامعه‌ي ايراني انتخابات آزاد، سمبل آزادي‌هاي مدني است. يعني ما از آزادي سياسي و حقوق سياسي به حقوق مدني مي‌رسيم. بنابراين شاخص آزادي در ايران از مشروطه تا كنون آزادي انتخابات است و در هر دوره‌اي كه آزادي انتخابات باشد مي‌توان حدس زد كه آزادي بيان، احزاب و مطبوعات نيز هست.

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي يكي از علل آنچه آن را عقب‌ماندگي كشور مي‌ناميد، نبود يك دموكراسي باثبات و نهادمند در جامعه ما دانست و گفت كه دليل آن هم همين دولت مطلق و جامعه مدني ضعيف است.

وي ادامه داد: ما اصل انتخابات را در ايران از مشروطه به ارث برديم و اين حقي است كه پدران و مادران ما در دوران مشروطه به گردن ما داشته‌اند؛ اين پديده آنقدر جدي، عميق و مورد نظر ايرانيان بوده كه تا الان كسي نتوانسته اصل آن را نفي بكند. اما خطري كه آن را تهديدد مي‌كند تهي‌شدن از معناي اصلي انتخاب است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تاج‌زاده افزود: انقلاب اسلامي سعي كرد اين فضا را دوباره به انتخابات برگرداند. نكته‌اي كه در اين‌جا بايد بگويم اين است كه شعار مردم تا تاسوعا و عاشوراي سال 1357 يعني چند ماه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، استقلال، آزادي، حكومت اسلامي بود. بعد از تظاهرات تاسوعا و عاشورا بود كه امام پيشنهاد كرد كه شعار مردم استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي باشد. خيلي از افراد از امام علت اين تغيير را پرسيدند، امام مهم‌ترين استدلالي كه داشتند اين بود كه واژه‌ي حكومت تفسيرپذير است اما جمهوريت اين مشكل را ندارد. حكومت از خلافت اسلامي تا يك حكومت دموكراتيك را مي‌تواند در بر داشته باشد اما جمهوريت اين ويژگي را ندارد.

وي گفت: جمهوريت با راي يك نسبت مستقيم دارد. به همين جهت هر كسي كه با جمهوريت نظام مشكل داشته باشد از هر موضعي كه باشد، يقين بدانيد كه با راي آزاد هم مشكل دارد و عكس آن نيز صادق است. هركس با انتخابات آزاد مشكل داشته باشد بلاترديد با جمهوريت نظام مشكل دارد. اينها در مجموعه‌اي هستند كه يا با هم مي‌آيند و يا با هم مي‌روند و طبعا هم از دو سو مورد هجوم هستند؛ كساني به نام اسلام و كساني كه به نام‌هاي ديگر آنها را نفي مي‌كنند.

تاج‌زاده در ادامه با اشاره به آنچه آن را تغيير رويكرد جامعه و بروز يك نهضت اصلاحي بزرگ از دل يك انقلاب مي‌ناميد، گفت: ابزاري به نام انتخابات امكان اين تحول را ايجاد كرد كه جامعه‌ي ما بعد از مدتي، تنها راه تحول بزرگش را يك حركت وسيع سياسي خشن نبيند. بنابراين اگر همه با هر سليقه اعتقادي، با هر خط سياسي، با هر نامزدي كه فكر مي‌كنيم اصلح است، اگر روي اصل اين داستان بايستيم انقلاب ما تضمين شده است، چنانچه مي‌بينيم بزرگ‌ترين تحولات با همين صندوق راي و انتخابات آزاد ايجاد شده است.

وي افزود: ولي اگر خداي ناكرده اين موضوع دچار خدشه بشود به نظر مي‌آيد كه ما آينده‌ي روشني را در پيش نخواهيم داشت كه اميدوارم اين‌طور نشود و همه به سمت اين برويم كه با يك انتخابات آزاد، نهادهاي مدني‌مان را تقويت كنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20625

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج‌زاده: هر كس با جمهوريت نظام مشكل داشته باشد، يقين بدانيد با راي آزاد هم مشكل دارد، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005