Click for Amazing Phone Card








جمعه 25 دی 1383

رییس دانا:تحکیم وحدت با تحریم انتخابات آتی تنها خود را مضحکه می کند، سمیه نصرتی، خبرگزاری سینا

یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: اکنون در ایران جنبش دانشجویی به شکل واقعی و سازمان یافته نداریم.

فریبرز رئیس دانا، فعال سیاسی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی سینا افزود: جنبش دانشجویی اهدافی را تعقیب می کند و برای آن اهداف برنامه ریزی دقیقی دارد اما اکنون ما با چنین فرایندی درجامعه روبرو نیستیم.

به گفته وی جنبش دانشجویی وگروههای دانشجویی بر تعارض های اجتماعی تکیه دارد و نارضایتی های مختلف اجتماعی را منعکس می کند.

رئیس دانا معتقد است که در سالهای اخیر در روند اصلاحات گروههای دانشجویی تنها خود را به جنبش دانشجویی نزدیکتر کرد اما نتوانست تبدیل به یک جنبش دانشجویی شود.

وی اظهار داشت: تنها می توان جریان دانشجویی را در اوایل انقلاب جنبش نامید زیرا نتوانست اهداف خود را پیگیری کند البته جنبش دانشجویی درجریان نهضت ملی نفت نیز موفق عمل کرد هرچند که بعد از کودتا شکست خورد.

به گفته این کارشناس مسایل سیاسی بعد از انقلاب گروههای دانشجویی باحزبها و جریانات سیاسی پیوند خورد تا اینکه جریان دانشجویی بعد از سال 1367 متوقف شد.

رئیس دانا تاکید کرد: بعد از این دوران، گروه های دانشجویی فقط به تحکیم وحدت و انجمن اسلامی دانشگاه ها محدود شد و به قدرت سیاسی پیوند خورد یعنی استقلال سیاسی خود را از دست داد به همین دلیل دیگر نتوانست قدرت سیاسی را به جالش فرا بخواند.

رییس دانا با اشاره به وقایع دهه گذشته اظهار داشت: حرکت گروه های دانشجویی در چند ساله اخیر نشان دهنده وابستگی اش به قدرت است. در سالهای اخیر مشکلات مردم بروز پیدا کرد وفضای خاصی درجامعه به وجود آورد.

این فعال سیاسی اظهار داشت:این فضا می طلبد که فضای سیاسی درجامعه باز شود.گروه های دانشجویی برای نزدیک کردن خود به جامعه مباحثی را مطرح کرد که خیلی زود رقیب ها و بدیل های آنها در دانشگاه سازماندهی شد.

وی افزود:زمانی که جریان اصلاحات به اوج خود رسید، گروههای دانشجویی نه تنها حرکت اصلاحات را هدایت نکردند بلکه آن را صیقل داده و در برخی از موارد آن را متوقف ساخت.

رییس دانا افزود: گروههای دانشجویی نتوانستند خواستها و مطالبات صنفی خود را همراه با خواستهای حکومت دموکراتیک کنند. سردمداران جریانات دانشجویی تنها به فکر منافع و کسب قدرت بودند و شعار دموکراسی را سرداده بودند.

وی با اشاره به زد و بندهایی که جریانات دانشجویی برای رسیدن به قدرت داشته، افزود: تنها درسالهای اخیر جریانات دانشجویی برای رسیدن به قدرت و منافع جانه زنی کرده و سوار بر موج شده است.

جریانات دانشجویی فکر می کردند که پایگاه اجتماعی در نزد مردم دارندو به همین دلیل نقش حزب را بازی کردند اما این جریان تنها در قسمت هرم بالایی دانشگاهها جایگاه دارد و در قسمت میانی، پایینی و لایه های دانشجویی پایگاه ندارند.

وی علت این امر را اینچنین بیان کرد: رهبری جنبش دانشجویی وابسته به قدرت بود .وی نگاه اندکی به شعارهای آزادیخواهانه مردم وانتقادات دانشجویان نداشت . این جریان تنها وارد بازی قدرت شد وبه چانه زنی و زد و بند مبتلا شد و نتوانست احزاب داخل قدرت را به نقد بکشاند.

وی اظهار داشت: رهبری اصلاح طلب حکومت نیز با برخوردها و سرکوب های دانشجویان روبرو شد و نتوانست کاری بکند. رهبری جنبش نیز با مسایل اقتصادی که دانشجویان با آن روبرو بودند بی تفاوت بود ومسیر حرکت او را خواست ومطالبات دانشجویان از نظرمادی متفاوت بود.

به گفته این فعال سیاسی، 600 هزار فارغ التحصیل بیکار درجامعه وجود دارد اما جریانات دانشجویی نسبت بدان بی تفاوت است و این جریان نتوانست بیکاری و توسعه اقتصادی را بامسایل دموکراتیک و توسعه سیاسی هم سو و همنوا کند.

وی معتقد است: رهبری این جریان نقش ونفوذ خود را در جامعه از دست داده است وکنترل، مراقبت، کسب خبر، تفتیش واعمال نظر و حذف رادستور کارخود کرده است.

انجمن ها در دانشگاه ها با توهماتی که نسبت به استعمار خارجی از خود نشان دادند اعتبارشان از دست رفت واین امر سبب شد که گروه های دانشجویی نتوانند هم گام با جریانات کارگری شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رییس دانا افزود:در انتخابات پیش رو نیز تحکیم وحدت نمی تواند تاثیر بگذارد.

وی افزود:تحکیم وحدت چون آب راکد است در حالیکه باید مانند موج در حال رفت و آمد باشد تا جایگاه و پایگاهی بر جای بگذارد. با این پیشینه و گذشته تحکیم نمی تواند کاری در انتخابات آینده انجام دهد و اگر ادعایی کند غیرواقعی و خیال پروانه خواهد بود.

رییس دانا تاکیدکرد: کارهایی مثل ارایه کاندیدای ویژه، تحریم کردن انتخابات یا برخورد باانتخابات به گونه ای نمادین از سوی این جریان راه به جایی نخواهد برد البته این از سوی جریان دیگری و در جوامع دیگر شاید بتواند تاثیر گزار باشد.

وی اظهار داشت:رای ندادن می تواند به صورت حرکتی نمادین اعتراض آمیزبه یک انتخابات غیرآزاد باشد اما اکنون تحکیم وحدت تنها خود رابا عدم رای مضحکه می کند.

رییس دانا افزود:زمانی می توانست تحریم انتخابات از سوی جریان دانشجویی موفق آمیز باشد که این جنبش صداقت وتوانمندی داشت و با شناخت و برنامه ریزی حرکت می کرد و یک فرد سیاسی آگاه آن را رهبری می کرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20622

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رییس دانا:تحکیم وحدت با تحریم انتخابات آتی تنها خود را مضحکه می کند، سمیه نصرتی، خبرگزاری سینا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005