Click for Amazing Phone Card








پنجشنبه 3 دی 1383

محسن رضايي: كاش خاتمي در دور دوم، كانديدا نمي‌شد، بازتاب

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره كانديداتور شدن خود در انتخابات آينده رياست جمهوري ايران گفت: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب كه در دوره هفتم مجلس و در اواخر 2003 تاسيس شد، طي نشستي براي شركت در اين انتخابات چهار اصل را به تصويب رساند.
به گزارش ايسنا، محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با روزنامه «القبس» ـ چاپ كويت ـ اظهار داشت: اين چهار اصل اعتقاد به انقلاب، اسلام، نظام جمهوري اسلامي و رهبر كبير انقلاب اسلامي بود و اعضاي اين شورا اعلام كردند آماده همكاري با هر كانديدي كه اين اصول را قبول داشته باشد هستند.
وي افزود: اعضاي شورا با من تماس گرفتند و اعلام داشتند كه ما بر اين نظريم كه شما به اين اصول پايبند و معتقديد و ما آماد‌گي همكاري با شما را داريم.
رضايي گفت: من در پاسخ به آنها گفتم، بايد به صراحت اعلام كنم كه من در صورت موفقيت در انتخابات آينده شخصيتهاي مختلفي از جناحهاي سياسي را به كار خواهم گرفت و براي مثال در صورتي كه مطمئن باشم، يكي از اعضاي جناح چپ كه علاقه‌مند نظام و خواهان خدمت به ملت است از وي براي همكاري دعوت خواهم كرد و بايد بگويم من مواضع و برنامه‌هاي خاص خود را خواهم داشت و اگر برادران ما در اين شورا موافق آن برنامه‌ها باشند از حمايت آنها استقبال خواهم كرد.
وي درباره مواضع و برنامه‌هاي خود نسبت به آمريكا گفت: اين از جمله مسايل دقيقي است كه بايد در اين مدت در انتخابات رياست جمهوري طرح شود و من خطابه انتخاباتي خود را در اين زمينه اعلام خواهم كرد، اما چيزي كه بايد بگويم آن است كه سياست‌هاي ايران كه بر پايه از ميان برداشتن بحران به صورت يكطرفه است، نتيجه‌اي نداده؛ زيرا آمريكايي‌ها از ما امتياز مي‌گيرند، اما چيزي به ما نمي‌دهند و پرونده هسته‌اي بزرگترين شاهد در اين زمينه است؛ ما در زمينه‌هايي كه خواسته بودند همكاري كرديم و اطلاعات بسيار سري را به آنها ارايه داديم.
وي تاكيد كرد: آنها همچنين از ما خواستند كه اجازه بازرسي‌هايي را در اماكن معيني بدهيم و هر جايي را كه خواستند بازرسي كردند، اما ما چه چيزي در مقابل از آنها ديديم؟ هنوز اقدامي از آنها نديده‌ايم و تاكنون پرونده هسته‌اي ايران بسته نشده است.
رضايي گفت: اظهارات برخي از دوستان كه مي‌گويند پرونده هسته‌اي بسته شده، به آن بستگي دارد كه محمد البرادعي رئيس آژانس انرژي اتمي گزارش خود را به مجمع عمومي آژانس ارايه دهد.
وي گفت: اعضاي اين شورا مي‌گويند كه هنوز هم مسايلي در زمينه پرونده هسته‌اي ايران وجود دارد و بايد گزارش‌هايي درباره آن به شوراي حكام ارايه داده شود و اين به معناي آن است كه پرونده هسته‌اي ايران هنوز بسته نشده است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر زمان مشخصي براي ازسرگيري عمليات غني سازي اورانيوم مشخص نشود، نمي‌توانيم بگوييم كه ما پيروز شده‌ايم و سياست خارجي فعلي تاكنون به نتيجه قابل توجهي نرسيده است و ما بايد وارد گفت‌وگوي صريح‌تري با آنها شويم.
رضايي درباره روابط با آمريكا گفت: ما بايد در اين زمينه ديپلماسي قوي‌يي داشته باشيم و نبايد وارد ماجراجويي شويم، آنچه كه از ما خواسته مي‌شود آن است كه ديپلماسي سازنده‌اي را اتخاذ كنيم يعني اينكه ديپلماسي بايد نتيجه‌اي براي ما داشته باشد، اما اينكه آنها بلوف‌هاي سياسي‌اي مي‌زنند تا ما را بترسانند و از ما امتياز بگيرند اين به معناي جنگ ديپلماسي است؛ جنگي كه بدون استفاده از گلوله و آتش انجام مي‌گيرد، بايد بگويم ما نياز به همكاري‌هايي كه متقابل باشد داريم.
وي افزود: اين سياست به معناي ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت خواهد بود، زيرا اگر آنها خواهان همكاري با ما هستند نبايد از اينگونه ادبيات استفاده كنند. سياست ديگر سياست مقابله با آمريكا و اقدام به انجام برخي از ريسك‌ها و ماجراجويي‌هاست كه اين سياست به نتيجه مفيدي براي ما منتهي نخواهد شد و ما به دنبال چنين سياستي نيستيم و خواهان آن نيز نمي‌باشيم و اين موضوع ناشي از ترس ما از آمريكا نيست، بلكه ما بر اين اعتقاديم كه اين سياست يك سياست اشتباه و نادرست است.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر آنكه آيا شما پيشنهاد يك سياست خارجي قاطعانه همزمان با داشتن انعطاف‌هاي لازم را پيشنهاد مي‌دهيد گفت: ما در جهاني زندگي مي‌كنيم كه مالامال از فرصت و تهديد است و سياست خارجي بايد براي اين دو موضوع اهميت قائل شود؛ يعني آنكه از فرصتها استفاده كند و مانع تهديدها شود. دولت آينده بايد به صورت علني از امكانات و توانايي‌ها براي دور ساختن آمريكا از سر راه توسعه ايران استفاده كند، در آينده برنامه‌هاي خود را در اين زمينه توضيح خواهم داد؛ من ديدگاه‌هايي در اين زمينه دارم كه مفيد خواهد بود و نيز بر اين اعتقادم كه آمريكايي‌ها حساب جديدي بايد براي ايران باز كنند؛ به طوري كه اگر آنها با احساس عدم همكاري ايران در منطقه روبرو شوند، به سوي ما حركت خواهند كرد و ما با كسي شوخي نداريم و اگر خواهان همكاري ما هستند، بايد ما به ازاي آن را بپردازند.
رضايي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر آنكه سياست‌هاي شما در زمينه اقتصادي در قبال كشورهاي عربي و خليج فارس چه خواهد بود گفت: من درصدد برنامه‌ريزي براي دو بازار مشترك در منطقه هستم؛ بازار مشترك منطقه خليج فارس كه شامل ايران، كويت و تمامي كشورهاي جنوب خليج فارس خواهد شد و ثروت اين بازار مشترك حدود 150 ميليارد دلار تخمين زده شده است كه ما تلاش خواهيم كرد آن را فعال كنيم و بازار مشترك دوم در منطقه خاورميانه‌ خواهد بود؛ به طوري كه شامل عراق، ايران، عربستان، سوريه، لبنان و فلسطين خواهد شد و ثروت آن چيزي در حدود 100 ميليارد دلار تخمين زده شده است.
وي درباره برنامه سياسي خود در قبال كشورهاي خليج فارس و كشورهاي عربي و نيز از ميان برداشتن برخي از بحرانهاي موجود ميان اين كشورها گفت: مي‌توان اين امور را حل كرد؛ زيرا اساسا مشكل ما با دوستان و همسايه‌هاي عربمان كه تاكنون حل نشده، آن است كه در زمينه اقتصادي همكاري مشتركي نداريم بنابراين اگر بتوانيم مسايل اقتصادي خود را حل كنيم اين بحران‌ها و تمام بحران‌هاي ديگر حل خواهد شد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر برنامه سياست خارجي آينده‌اش و تمركز اين سياست بر مناطق خليج فارس يا آسياي ميانه كشورهاي اسلامي يا اتحاديه اروپا گفت: از اولويت‌هاي دولت آينده بايد تمركز بر منطقه جنوب غرب آسيا باشد كه شامل چهار تا پنج منطقه مهم است. آمريكايي‌ها اين منطقه را با نام خاورميانه بزرگ مي‌شناسند و ما آن را با نام جنوب غرب آسيا.
وي در ادامه به «القبس» گفت: اين منطقه بين هند، چين، روسيه و اروپا قرار گرفته است و شامل 500 ميليون جمعيت است به طوري كه ايران قلب اين منطقه قرار خواهد گرفت.
رضايي تاكيد كرد: من دلايل بسياري درباره قرار دادن اين منطقه به عنوان اولويت اول خود دارم كه يكي از آنها دلايل اقتصادي و تجاري است و دليل بعدي آن امنيت ملي و تاثير ما بر سياست‌هاي بين‌المللي است زيرا اگر نتوانيم به يك اتحاد سياسي جدي با كشورهاي منطقه برسيم نخواهيم توانست در عرصه بين‌المللي به كاري دست زنيم، ما نمي‌توانيم وقت و توانايي‌هاي خود را تنها صرف اتحاديه اروپا، آمريكا، چين و جاهاي ديگر كنيم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر ارزيابي خود از سياست‌هاي دولت خاتمي اظهار داشت: خاتمي در چهار ساله اول حكومت خود موفق بود و پس از آن اگر براي بار دوم خود را كانديد رياست جمهوري نمي‌كرد موفقيت‌هاي چهار ساله اول وي حفظ و تحكيم مي‌شد.
وي افزود: خاتمي مجموعه‌اي از ديدگاه‌ها و طرح‌هاي سياسي در دست داشت و به طرح اين امور در چهار ساله اول رياست خود دست يافت ولي تحقق آنها در چهار سال دوم عملي نشد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين درباره رقيبان آينده خود در انتخابات رياست جمهوري كه برخي از آنها از جناح اصلاح طلب و برخي از آنها از جناح مستقل و برخي ديگر از جناح محافظه كار خواهد بود و مطمئنا از حمايت‌هاي حزبي و سياسي برخوردار خواهند بود گفت: تاكنون مشخص نشده است چه كساني از من حمايت خواهند كرد اما اعتماد من به خدا و پس از آن به مردم خواهد بود و من به توانايي‌هاي اين مردم تكيه خواهم كرد. زيرا بر اين اعتقادم كه براي ورود به عرصه انتخابات نياز به آلوده كردن خود ندارم زيرا يكي از شعارهاي انتخاباتي من قطع دست‌هاي آلوده از بيت‌المال كشور است و مطمئنا در صورت موفقيت به هر نوع كسب و كار غير مشروعي پايان خواهم داد تا در امور اقتصادي شفافيت لازم ايجاد شود.
رضايي همچنين در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر آنكه آيا صلاحيت‌هاي داده شده رئيس جمهور و قانون اساسي ايران كافي است گفت: اين موضوع بستگي به تفسير ما از اين اصلاحات دارد اگر اين تفسير در دايره‌هاي تنگي انجام گيرد رئيس جمهور نخواهد توانست دست به كاري زند.
وي تاكيد كرد: من پيش از كانديد شدن با آقاي خاتمي و آقاي مير حسين موسوي، نخست وزير ايران در سال 1988-19980 و آقاي مهدي كروبي، رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي مشورت كردم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر آنكه آيا در خطابه‌هاي جديد خود چيز جديدي براي مردم دارد و تفاوت وي با ديگر كانديدهاي رياست جمهوري چيست گفت: من دو بحث‌ دارم. يكي از ويژگي‌هاي من است كه به صداقت و قاطعيت معروف است. من با صداقت كامل با مردم تعامل خواهم كرد و نهايت قاطعيت خود را در امور به كار خواهم برد يعني از قانون و دفاع از منافع ملت عقب نخواهم نشست و اگر روزي اشتباه كردم به اشتباه خود اعتراف خواهم كرد و ديگران را مسوول اشتباه خود معرفي نخواهم كرد و به مردم خواهم گفت اگر مي‌خواهيد مي‌توانيد مرا نسبت به اشتباهي كه مرتكب شده‌ام محاكمه كنيد. من آماده محاكمه‌ هستم. اما بحث دوم من متعلق به برنامه من است، در واقع من درصدد آن هستم كه بيشتر در زمينه اقتصادي و مديريت متمركز شوم و به اعتقاد من مردم در اين زمينه مشاركت خواهند كرد و اعتماد خود را به من ارايه خواهند داد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20536

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن رضايي: كاش خاتمي در دور دوم، كانديدا نمي‌شد، بازتاب' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005