Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 7 مهر 1383

محبيان در گفتگو با فارس: حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات بسياري از معادلات را بر هم خواهد زد

خبرگزاري فارس: يك روزنامهنگار و نويسنده سياسي حضور اكبر هاشمي رفسنجاني در انتخابات را موجب بر هم خوردن بسياري از معادلات دانست كه منجر به ايجاد صفبنديهاي جديد در درون جناحها خواهد شد.
امير محبيان در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس در خصوص رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني در دور آتي تصريح كرد: وضعيت آقاي هاشمي رفسنجاني را فعلاً ميتوان در دو مرحله تصميمگيري براي كانديداتوري و مرحله مبارزه انتخاباتي تا پيروزي مورد بحث و بررسي قرار داد.
وي با بيان اينكه در مرحله اول اگر هاشمي رفسنجاني بخواهد رسماً در صحنه انتخابات به عنوان كانديدا حاضر شود چند شرط بايد محقق شده باشد، ادامه داد: در اين دوره بايد تعدادي افراد معقول از جريانات و احزاب دو جناح براي حضور وي به اجماع رسيده باشند كه ضمن نشان دادن اجماع نسبي دو جناح؛ امكان وفاق دو جناح براي نيامدن هاشمي را نيز زير سوال ببرد به عبارتي هر دو جناح دريابند كه مخالفت با هاشمي باعث بروز شكاف در ميان آنها ميشود.
اين روزنامهگار و نويسنده اطمينان از اينكه حضور هاشمي باعث ترديد جدي كانديداهاي مطرح جناح منتقد و يا حتي جناح دوم خرداد ميشود و به عبارتي با آمدن هاشمي كانديداهاي اصلي ميدان را به سود او خالي ميكنند را از ديگر موارد دانست و افزود: شرط ديگر آن است كه جبهه دوم خرداد با نيامدن ميرحسين موسوي دچار خلاء كانديداي وحدتآفرين شده و از هراس يكپارچگي قدرت به دست رقيب از سطح توقع پيروزي خود به سطح توقع عدم پيروزي رقيب تنزل نمايد، در اين حالت پيروزي كانديداي فراجناحي مفيدتر از پيروزي كانديداي جناح رقيب ارزيابي خواهد شد.
وي تصريح كرد: به عبارتي در صورت خودداري مير حسين موسوي از كانديداتوري، وحدت ائتلافي دوم خرداد بر روي كانديداي رياست جمهوري شكسته شده و جبهه دوم خرداد توان ايستادگي يكپارچه در مقابل هاشمي را كاملاً از دست داده و اگر هم بخشهايي از وي حمايت نكنند در همان حال قدرت مخالف صريح و سازمان يافته را نيز از دست خواهند داد لذا عقب نشيني مير حسين موسوي شرط مقدماتي است كه در صورت قطعيت كانديداتوري آقاي هاشمي با درصد بالايي ميتوان آن را نتيجه گرفت.
اين روزنامهنگار و نويسنده ادامه داد: اجماع نسبي نهادهاي حكوتي و موثر در تصميمسازي مبني بر اينكه در شرايط بحراني صرفاً رييس جمهوري با توانايي مديريت بحران قادر به حل بحران محتمل (در صورت وجود داشتن) خواهد بود.
محبيان با بيان اينكه اطمينان آقاي هاشمي از اينكه سطح ميزان راي كسب شده و قابل تضمين بر اعتبار وي بيافزايد يا حداقل نكاهد از ديگر شرايط است، افزود: پيشبيني مثبت از روند و شرايط داخلي و خارجي به نحوي كه فضاي مطلوب راي احساس نياز به شخصيتي چون هاشمي پديد آيد نيز از ديگر موارد زمينه ساز حضور وي است.
وي گفت: در فاز دوم اگر هاشمي رفسنجاني به تصميم رسيد و كانديداتوري او اعلام شد، بر اين باورم كه او يك پرش سه گام را براي پيروزي در انتخابات رياست جمهور خواهد داشت كه از آن جمله اعتماد سازي است كه ابعاد داخلي و خارجي را در بر خواهد گرفت.
محبيان تصريح كرد: در داخل او به جناح دوم خرداد اطمينان خواهد داد كه افراد لايق آنان در كابينه يا تيم خود بهره گرفته و جريان اعمال فشار رو به ازدياد به جريان مذكور را به نحوي كنترل خواهد كرد كه آن جريان در صحنه سياسي ولو به صورت تضعيف شده باقي بماند؛ به جناح منتقد نيز اطمينان خواهد داد كه حضور وي جلوي روند افراطي سكولارهاي دوم خردادي به نفع ارزشهاي نظام را خواهد گرفت و در عين حال به بخشهايي از جناح منتقد كه دغدغه عدالت اجتماعي را دارند اطمينان خواهد داد كه در برنامههاي آتي ضمن ادامه روند سازندگي ( كه همچنان برنامه دولت او خواهد بود)؛ به تامين اجتماعي جايگاه ويژه خواهد بخشيد تا طبقات محروم وضيت بهتري يابند.
محبيان گفت: ضمناً هاشمي رفسنجاني به آن كساني كه نگران تيم او هستند چه از جناح منتقد و چه دولتي اطمينان خواهد داد كه دولت او مجموعهاي از تكنوكراتها و متخصصين خواهند بود كه فارغ از تعصبات جناحي خواهند كوشيد به صورت كابينه وحدت ملي سامان يابند.
وي افزود: در بخش اعتماد آفريني خارجي، هاشمي ضمن ايستادگي بر روي مواضعي كه با غرور ملي در ارتباط است خواهد كوشيد چالشها را از مواضع راديكال و خصمانه به مباحث مذاكرهاي كشاند. او مجبور است تصوير پديده آمده از خود پس از مواضع بعضاً سخت چند سال اخير را در سطح جهاني تعديل نمايد و به عبارتي هاشمي احتمالاً امواجي براي اعتماد سازي در سطح بينالمللي ارسال خواهد نمود و چه بسا علاوه بر صحنه آشكار سياست كساني چون امير عبدالله وليعهد عربستان كه رابطه حسنهاي با هاشمي دارد بتوانند آثار مثبت حضور هاشمي را به سود سياست تنشزدايي را به ناظران جهان گوشزد نمايند.
اين روزنامهنگار مورد ديگر را اصلاح ذهنيتها دانست و تصريح كرد: شكي نيست كه بار منفي ذهنيتهاي پديد آمده حول هاشمي بر ميزان راي او جدا فشار وارد ميكند، پس هاشمي در آن صورت بايد خارج از روشهاي هميشگي كه پاسخ روشني نداده است، روشهاي جديدي را براي اصلاح ذهنيتها دنبال نمايد؛ اولين امكان مدافع از او توسط همان كساني است كه قبلاً به او حمله ميكردند، پس به احتمال زياد او شاهد دفاع از حضور هاشمي (در صورت قطعيت يافتن حضور وي) حتي به وسيله تعدادي از چهرههاي شاخص سياسي و مطبوعاتي دووم خردادي خواهيم بود.
محبيان اضافه كرد: ثانياً نشريات دوم خردادي موثر به سمت اصلاح چهره هاشمي در ميان هواداران دوم خرداد با اين منطق خواهند رفت كه دولت فرا جناحي هاشمي بر دولت جناحي راست برتري دارد كه در ميان گرايشهاي خاص درون جناح ارزشي نيز حمايت روحانيون موثر و چهرهها و نهادهاي شاخص ميتواند تاثير گذار باشد بويژه آنكه رقابت يك دوم خردادي با هاشمي ميتواند به جهتگيريها كمك كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي عنوان كرد: فرآيند پيچيده توافقات با تشكلهاي هر دو جناح بر سر نيروها و برنامهها، گام سوم هاشمي خواهد بود و او اولاً در سطح نيروها پيشنهادها را خواهد پذيرفت ولي سهميهبندي نخواهد كرد و دوم اينكه قطعاً تغييراتي در تيم سابق خود خواهد داد و چهرههاي حساسيت برانگيز را از روي صحنه حداقل به حاشيه خواهد راند.
اين روزنامهنگار ادامه داد: ثالثاً وي براي ارتقاء سطح جايگاه خود و دولتش احتمالاً از بعضي از كانديداهاي فعلي رياست جمهوري در سطح وزيران بهره خواهد گرفت.
و ي در ادامه گفت: در سطح برنامهها، هاشمي هيچ جناحي را داراي برنامه مدون و دقيق نميداند و به گمانم هنوز رويكرد سازندگي را تنها برنامه قابل اجراء و مفيد ميداند ولي احتمالاً براي كاهش اعتراضات طيف ارزشي آن را در قالب و راستاي چشمانداز بيست ساله مطرح خواهد كرد.
محبيان تصريح كرد: در اين حال بر اين باورم آمدن هاشمي رفسنجاني بسياري از معادلات را برهم خواهد زد و حتي قادر است مايه صفبنديهاي جديد درون جناحها شود ولي در هر حال نبايد فراموش كنيم كه كانديداي رياست جمهوري هر كس كه باشد؛ هاشمي يا ديگري بايد اعتماد سازي با مردم سرلوحه كار خود قرار دهد زيرا آنان هستند كه سرنوشت رئيس جمهور آتي كشور را با راي خود رقم خواهد زد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20425

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محبيان در گفتگو با فارس: حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات بسياري از معادلات را بر هم خواهد زد' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005