Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 6 مهر 1383

مجيد انصاري: مجمع روحانيون به طور جدي در انتخابات شركت مي‌كند، ايسنا

دانشگاه غيرسياسي و بي‌تحرك، نماد مرگ جامعه است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به موضوع جهاني‌شدن و چالش‌هاي پيش روي جمهوري اسلامي ايران، تعريف و آثار جهاني‌شدن و مسائل پيراموني آن را از موارد مورد بحث در اين موضوع دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام ‌و المسلمين مجيد انصاري، طي سخناني در همايش اتحاديه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي با طرح سوالاتي مبني بر اين كه آيا پروژه‌ي جهاني‌شدن از سوي برخي كشورها مطرح مي‌شود يا امري طبيعي است؟ و آيا اين روند مثبت است يا به بيراهه مي‌رود؟ گفت: اصل موضوع جهاني‌شدن يك حركت قهري و طبيعي اجتناب‌ناپذير در زندگي جمعي بشر است، زيرا لازمه‌ي زندگي اجتماعي انسان و سير تكامل در پرتو دستاوردهاي نوين دانش و تكنولوژي، امري حتمي و مثبت است.

وي با تاكيد بر اين كه نگاه به موضوع جهاني‌شدن نبايد منفي و توام با مقاومت باشد، ادامه داد: اصل حركت جهاني‌شدن منفي نيست، زيرا در دين اسلام و چشم‌انداز قرآن و آينده‌ي بشر نيز عنوان شده و راه‌هاي استفاده‌ي مثبت از آن نيز مطرح شده است.

انصاري خاطرنشان كرد: براي جلوگيري از تنازع، نيازمند نظامات اجتماعي، حقوقي و سياسي هستيم تا اداره‌ي جامعه‌ي بشري ميسر شود، زيرا به هر ميزان كه بشر حركت كرده و از دوران جنگل نشيني و چادرنشيني جلو آمده، ناگريز به كنارگذاشتن قواعد فردگرا، و جايگزين قوانين جمع‌گرا شده است.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اين كه با توجه به تكنولوژي و علم، فاصله‌ها كوتاه و دسترسي‌ها آسان شده است، ادامه داد: عملا ديگر زندگي فردي يك امر به تاريخ سپرده شده است و به هر ميزان كه شاهد رشد فني و فن‌آوري در دنيا هستيم، زندگي در حال تبديل به دهكده‌ي جهاني است.

وي خاطرنشان كرد: عصر ما عصر اطلاعات و ارتباطات است، گرچه قرن بيستم گام‌هاي شتابان بلندي را در همه‌ي عرصه‌‌هاي دانش بشري برداشته اما مي‌توان نيمه‌ي پاياني اين قرن و سال‌هاي آغازين قرن بيست‌ويكم را عصر ارتباطات ناميد. هر روز ابزار ارتباطي به گونه‌ا‌ي نمايان مي‌شود كه در سال‌هاي قبل به صورت افسانه به نظر مي‌رسيد.

عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: اين توسعه‌ي ارتباطات موجب شده روابط فرهنگي، قومي و نژادي دگرگون شود.

وي خاطرنشان كرد: جنگ جهاني دوم و پديدارشدن سلاح‌هاي كشتار جمعي نيز مساله‌ي جهاني‌شدن را تسريع كرد.

انصاري ابراز داشت: تشكيل سازمان ملل متحد، پيمان‌ها، عهدنامه‌هاي بين‌المللي و سازمانهاي در عرصه‌ي سياسي و نظامي و فرهنگي مانند يونسكو، مقررات جديدي را مي‌طلبد كه بايد قوانين محلي و منطقه‌اي را به نفع منافع بين‌المللي محدود كرد، زيرا در غير اين صورت امكان استفاده از آنها وجود ندارد.

وي ادامه داد: زندگي ما به سمتي مي‌رود كه خود به خود مجبوريم زندگي خود را در يك مجمع بين‌المللي ببينيم.

رييس پژوهشكده‌ي امام‌خميني (‌ره) و انقلاب اسلامي، ادامه داد: در عرصه‌ي فرهنگي نيز سايت‌هاي متعدد اينترنت و شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني و ماهواره‌اي مي‌توانند امنيت يك كشور را دگرگون كنند.

وي با طرح اين سوال كه ما چه بايد بكنيم؟‌گفت:‌ متاسفانه از همان پايان جنگ جهاني دوم پديده‌ي جهاني‌شدن با نوعي انحصارطلبي مطرح شد و مقررات حاكم بر سازمان ملل متحد تحت تاثير فشار رواني حاكم بر فضاي نظامي قرار گرفت.

انصاري افزود: پنج‌كشور آمريكا، روسيه، فرانسه،‌انگليس و چين حق يافتند كه هر چيزي را كه خلاف منافع آنها بود وتو كنند؛ شايد اگر اين حق وتو سازماني پيدا مي‌كرد كه مصوبات ضد قوانين بشري را وتو كند، مورد قبول بود. اما عملكرد سازمان ملل صرفا توسط صاحبان اين پنج كشور تعيين شده است.

نماينده‌ي پيشين مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اوج سوء‌استفاده از اين قضيه بعد از 11 سپتامبر بود، گفت: بعداز اين واقعه آمريكا به سمت تعريف حقوق يكسويه‌ي خود حركت و ديگر احساس كرد كه نيازي به حضور در سازمان ملل ندارد، بنابراين حدود دو سال قبل از پيمان محيط زيست خارج شد.

وي تصريح كرد: ‌آمريكايي‌ها درصدد هستند كه پديده‌هاي طبيعي جهاني‌شدن را به نفع منافع يكسويه خود سوق دهند. طبيعي است كه در كشورهاي مختلف اين مقاومت‌ها وجود دارد اما آنها مي‌خواهند كه قبل اينكه كشورهاي ديگر به خود بيايند با استفاده از قدرت برتر نظامي، سياسي و علمي سيطره‌ي خود را اعمال كنند كه اين امر چالشي در مقابل همه‌ي كشورها و مخصوصا جهان اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبري از جمله چالشها را هويت ملي دانست و گفت:‌ هر كشوري تاريخ و ديرينه‌اي دارد كه در پرتو آن تاثيرگذار خواهد بود، ‌زبان،‌ دين و لباس نيز از اين موارد است.

وي اظهار داشت: براي مواجهه با اين قضيه كه آمريكا جهاني‌شدن را جهاني‌سازي تفسير كرده، بايد همه به‌خصوص دانشجويان و دانشگاهيان در مقابل اين رفتار بايستند؛ زيرا بدون داشتن پشتوانه‌ي ملي و قدرت علمي نمي‌توان به جنگ زياده‌خواهان رفت.

انصاري با بيان اين مطلب كه اسلام دين زندگي، عشق و رفاه است، گفت: چگونه است كه آنها مي‌فهمند مد لباس چيست؟ اين خود يك خودباختگي و احساس حقارت در مردم به وجود مي‌آورد كه آيا فكر ايراني و هوش ايراني ضعيف‌تر از آنهاست. امروز ما بايد به سمت جلو حركت كنيم؛ زيرا ديرينه‌ي پرافتخار تاريخي داريم.

وي اظهار داشت: امروز ايران در عرصه‌هاي علمي به‌خصوص علوم پزشكي و علوم پايه حرف‌هايي براي گفتن دارد. بنابراين نبايد بگذاريم فاصله‌ي علمي ما با حوزه‌هاي جديد زياد شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ابراز داشت: به شرط اين‌كه به سليقه‌هاي شخصي توجه نكنيم در حوزه‌ي دين و مديريت جامعه مي‌توانيم به معرفي درست اسلام و حقايق دين بپردازيم.

وي تاكيد كرد: اسلام يك دين سخت و غيرمنعطف نيست. پايه‌هاي اسلام بر اصول محكم استوار است اما در شيوه‌ها متناسب با زمان، منعطف است؛ زيرا در دنياي امروز نمي‌شود با مقتضيات 200 سال قبل رفتار كرد.

انصاري ابراز داشت: اگر در مساله‌ي جهاني‌شدن آن‌گونه كه اسلام گفته، عمل كنيم، مي‌توانيم به خوبي وارد اين عرصه شويم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ابراز داشت: فشارهاي آمريكا در مساله‌ي انرژي هسته‌اي، تنها به اين دليل است كه احساس مي‌كند بين جوانان و نظام فاصله افتاده است؛ بايد توجه كرد كه آن‌چه مي‌تواند اقتدار ملي ما را تامين كند، اين امر است كه مسوولان كاري كنند تا ثابت شود كه نسل جوان ما هم‌چنان با نظام همراه است و باز هم مي‌تواند انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و دوم خرداد بيافريند و سعي كند كه زمينه‌ي مشاركت گسترده‌ي مردم در انتخابات بيشتر فراهم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: كساني كه با نام ارزش‌ها حركت مي‌كنند بايد بدانند كه اول بايد ارزش را شناخت و بعد تبليغ كرد زيرا آن‌چه آنها با نام ارزش ارايه مي‌كنند، معلوم نيست به چه ميزان به پيشرفت ارزش‌هاي اين نظام كمك مي‌كند.

انصاري با بيان اين‌كه دانشگاه، غيرسياسي و بي‌تحرك، نماد مرگ جامعه است، گفت: مسووليت روشنفكري واقعي اقتضا مي‌كند كه از دين واقعي دفاع شود و اگر مسوولان كجروي دارند، شما دانشجويان بايد حركت‌ها را با حضور و اظهارنظر خود تسهيل كنيد.

نماينده‌ي سابق مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تصويب سند چشم‌انداز 20 ساله كشور گفت: اميدوارم جريان‌هاي سياسي كشور بدانند كه نامهرباني‌ها با دولت و نهادهاي دلسوز به صلاح نيست و سعي كنند جلوي اين فرصت‌سوزي‌ها را كه به مصلحت كشور نيست بگيرند.

انصاري در پاسخ به اين سوال كه آيا جريان اصلاحات متوقف شده است يا خير، گفت: جريان اصلاحات توقف‌ناپذير است. هيچ ملتي نمي‌تواند از اصلاحات گريز داشته باشد؛ زيرا توقف اصلاحات يعني ايجاد مرداب؛ در حالي كه بايد جريان جامعه در بستر شفاف و زلال اصلاحات هدايت شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ابراز داشت: مبناي اصلاحات، آموزه‌هاي ديني، فرهنگ بومي و منافع ملي كشور است و ما براي اتحاد جبهه‌ي دوم خرداد تلاش مي‌كنيم. در همين عرصه، نيز آقاي موسوي را معرفي كرده‌ايم كه ايشان هنوز نپذيرفته‌اند. اما به هر حال مجمع روحانيون مبارز به طور جدي در انتخابات رياست‌جمهوري شركت خواهد كرد.

وي تاكيد كرد كه ردصلاحيت‌هاي انتخابات مجلس هفتم نه در انتخابات رياست‌جمهوري آينده و نه در هيچ انتخابات ديگري نبايد تكرار شود و هر تفسيري از قانون اساسي كه حق انتخاب مردم را به گونه‌اي محدود كند، كه نتواند فرد مورد نظر خود را انتخاب كند، غيرقانوني است.

انصاري ابراز عقيده كرد: هر برنامه‌اي هم كه به منظور بيرون آمدن فرد خاصي از صندوق به صورت از پيش تعيين‌شده باشد، خيانت به انقلاب است.

وي به شوراي نگهبان قانون اساسي پيشنهاد كرد كه نمودار شركت مردم در انتخابات‌هاي مختلف را از آغاز انقلاب تا كنون ترسيم و آسيب‌شناسي كند.

عضو مجلس خبرگان ابراز عقيده كرد: برخي از ردصلاحيت‌ها قطعا غيرقانوني است و بر اساس صلاحيت سياسي بوده است، اما با توجه به حساسيت و شرايط انتخابات رياست‌جمهوري آينده بايد دقت بيشتري در اين زمينه صورت گيرد. همان‌گونه كه مقام معظم رهبري نيز شركت حداكثري مردم در انتخابات را مورد تاكيد قرار دادند.

وي در پايان با بيان اين‌كه گروههاي سياسي بي‌دليل دل مردم را خالي نكنند، گفت: بايد همه از قبل، نتيجه‌ي انتخابات آزادي كه مردم در آن انتخاب مي‌كنند، بپذيريم و اگر فردي غير از فرد مورد نظر ما راي آورد، چوب لاي چرخش نگذاريم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20422

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجيد انصاري: مجمع روحانيون به طور جدي در انتخابات شركت مي‌كند، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005