شنبه 24 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"توقف اجرای حکم اسيدپاشی در ازای دو ميليون يورو"، راديو زمانه

روزنامه روزگار در شماره شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ خبر داده آمنه بهرامی، قربانی اسيدپاشی گفته است در صورت دريافت دو ميليون يورو از اجرای حکم «قصاص چشم در برابر چشم» منصرف خواهد شد.


وی اما اين را نيز گفته که می‌داند مجيد موحدی چنين پولی ندارد و بنابراين حکم اجرا خواهد شد.

مجيد موحدی در سال ۱۳۸۳ پس از پاسخ رد آمنه برای ازدواج با او، تصميم به پاشيدن اسيد بر چهره دختر مورد علاقه‌اش گرفت.

آمنه بهرامی پس از اين حادثه، چشم‌هايش را از دست داد و مجيد موحدی که به صورت آمنه اسيد پاشيده بود از آن زمان تاکنون در زندان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکنون دادگاه حکم داده است که چشمان مجيد بايد به عنوان «قصاص» توسط اسيد کور شود. اين حکم قرار است ظهر امروز در بيمارستان دادگستری و با حضور چند پزشک متخصص چشم انجام شود.

اين نخستين بار است که چنين حکمی در ايران صادر شده است.

آمنه در پاسخ به روزنامه روزگار که پرسيده «آيا ناراحت نيستی که چشمان فردی کور می‌شود»، گفته است: «من سال‌هاست که منتظر اجرای اين حکم هستم، از خدايم است که مجيد کور شود.»

وی افزوده از ميان اعضای خانواده‌اش، تنها برادرش با چنين حکمی مخالف است.

به گفته آمنه، مجيد موحدی و خانواده‌اش در هفت سال گذشته «هيچ تلاشی برای عذرخواهی نکردند.»

وی گفته قضات در ابتدا به او گفته‌اند که نمی‌تواند حکم قصاص با اسيدپاشی را به دليل «وحشتناک بودن» آن از قوه قضائيه بگيرد.

آمنه ادامه داده با پيگيری زياد توانسته اين حکم را بگيرد.

وی در انتهای اين مصاحبه گفته است «کسانی که اين مطلب را می‌خوانند، خودشان را جای من بگذارند، من چقدر به آن‌ها پول بدهم، حاضرند چشم‌هايشان را به من بدهند.»

روزنامه جام جم نيز در شماره شنبه ۲۴ ارديبهشت با آمنه مصاحبه کرده است. روزنامه جام جم از وی پرسيده اکنون به چه چيزی فکر می‌کند؟

آمنه در پاسخ گفته است: «بايد به چه چيز بينديشم، نزديک به هفت سال است که آواره و سرگردان شده‌ام. در اين سال‌ها فقط رنج کشيده و به خود گفته‌ام اين امتحان الهی بوده است. باور کنيد، هيچ‌کس نمی‌‌تواند کابوس‌های مرا حتی در ذهن خود تصور کند؛ پارچ قرمز اسيدی که به يک باره تمام وجودم را به آتش کشيد.»

وی افزوده برای اجرای اين حکم، به انتقام فکر نمی‌کند: «من کينه‌ای نيستم، در اين سال ها دريغ از يک احوال‌پرسی و کمک از سوی خانواده مجيد، من در اين مدت به اين باور رسيدم که اجرای اين حکم را برای خودم نمی‌خواهم.»

آمنه می‌گويد اين حکم را برای جامعه می‌خواهد: «می‌خواهم اجرای حکم درس عبرتی باشد برای کسانی که ناجوانمردانه از اسيد استفاده می‌کنند. وقتی حکم قصاص چشم‌های مجيد صادر شد، به من گفتند بيا تا حکم را اجرا کنيم؛ اما من گفتم بايد خبرنگارها هم باشند تا خبر اين قصاص به گوش کسانی برسد که می‌خواهند با اسيد، زندگی ديگران را تباه کنند.»

وی همچنین گفته است يک بار خواسته مجيد را ببخشد اما پس از ملاقات با پدر مجيد، «پشيمان» شده است. آمنه دليل پشيمانی خود را «رفتار» پدر مجيد اعلام کرده است.

آمنه پيش‌تر به رسانه‌ها گفته بود که می‌خواهد خودش حکم اسيدپاشيدن به چشمان مجيد را اجرا کند اما اکنون به جام‌جم گفته است نمی‌تواند اين حکم را اجرا کند.

در چند روز گذشته، فعالان حقوق بشر با اجرای چنين حکمی مخالفت کرده‌اند. محمد مصطفايی از وکلای دادگستری که اکنون در خارج از ايران زندگی می‌کند، اجرای اين حکم را «غيرقانونی» خوانده است.

به گفته وی «از لحاظ موازين حقوق بشری نيز اجرای چنين احکامی به روشنی خلاف کرامت ذاتی انسان‌ها به حساب می‌آيد. اعمال مجازات‌های بدنی در عصر حاضر قابل اجرا نيست؛ چراکه اين‌گونه مجازات‌ها، خشونت‌بار هستند و نتيجه‌ای معکوس در جامعه در بر خواهند داشت.»

مصطفايی بر خلاف آمنه که معتقد است اجرای حکم قصاص به کاهش اسيدپاشی منجر خواهد شد، گفته است «اين مجازات نه تنها باعث کاهش يا پيشگيری از وقوع جرم نيست، بلکه باعث می‌شود جامعه خشونت را بار ديگر تجربه کند و در نتيجه خشونت امری عادی در جامعه به حساب آيد و در نهايت، دستاويزی شود برای کسانی که مستعد اعمال خشونت در جامعه هستند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016