سه شنبه 5 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان عفو بين الملل: از اعدام جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقايی وحشت زده هستيم، کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی: عفو بين الملل با صدور بيانيه ای اعدام جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقايی دو زندانی سياسی در زندان اوين را به شدت محکوم کرد و اقدام مقامات جمهوری اسلامی در اعدام زندانيان را مورد اعتراض قرار داد.

به گزارش سايت کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی (www.komitedefa.com) در متن اين بيانيه به نقل از مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل آمده است «ما از اعدام جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقايی وحشت زده هستيم.»

متن کامل بيانيه اين سازمان بين المللی مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است به شرح زير می باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمهوری اسلامی دو تن از بازداشت شدگان ناآرامی های سال گذشته را به دارآويخت. سازمان عفو بين الملل اعدام دو فعال سياسی که در شهريورماه سال گذشته و در جريان اعتراضات مردمی پس از انتخابات بحث برانگيز رياست جمهوری بازداشت شده بودند را محکوم کرد.

بنا به گزارش های منتشره جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقايی صبح روز کذشته چهارم بهمن ماه در زندان اوين تهران به دارآويخته شدند. هر دو به «محاربه»، «تبليغ عليه نظام» و «ارتباط با سازمان مجاهدين خلق ايران (PMOI)» محکوم شده بودند.

اعدام اين دو زندانی، آخرين مورد از موج اعدام هايی است که طی آن مسئولان جمهوری اسلامی از ابتدای سال جديد ميلادی حداقل ۷۱ زندانی را اعدام کرده اند. بطور متوسط ۲۰ اعدام در هقته انجام شده است و هزاران نفر نيز در صف اعدام قرار دارند.

مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل گفت: «ما از اعدام جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقايی، و همينطور از تداوم استفاده از اين مجازات شديدا بی رحمانه در ايران وحشت زده هستيم.»

«مانند بسياری ديگر از قربانيان، اين دو تن نيز از دادگاهی عادلانه بهره مند نشدند.»

بنا بر برخی گزارش ها، جعفر کاظمی ماه ها در زندان اوين توسط بازجويانش برای مجبور کردن وی به اعترافات تلويزيونی مورد شکنجه قرار گرفت اما او از انجام اعترافات تلويزيونی خودداری کرد.

او و محمدعلی آقايی با يکديگر محاکمه شدند. به گمان ما ايشان در ارديبهشت سال جاری به مرگ محکوم شدند، و درخواست تجديدنظر ايشان در ماه های جولای و سپتامبر رد شد.

پيش از آنکه اين دو بازداشت شوند با اعضای خانواده شان در کمپ اشرف در عراق، که حدود ۳۴۰۰ تن از اعضا و هواداران سازمان مجاهدين خلق در آن در تبعيد زندگی می کنند، ديدار کرده بودند. پسر جعفر کاظمی در اين کمپ که در ۶۰ کيلومتری شمال بغداد واقع شده است بسر می برد.

ساکنين اشرف برای ماه ها در معرض اذيت و آزار مداوم، فشار و شرايط "محاصره مانند" توسط مسئولان عراقی، که می خواهند آنها خاک عراق را ترک کنند قرار دارند. آنها در صورتی که مجبور به بازگشت به ايران شوند در معرض خطر بسيار جدی قرار خواهند داشت.

زندانيان ديگری از جمله حسين خضری، از اعضای اقليت کرد که گمان می رود در بيست و پنجم دی ماه اعدام شده باشد، و علی صارمی که به اتهام عضويت در سازمان مجاهدين خلق در هفتم دی ماه اعدام شد، توسط مسئولان جمهوری اسلامی طی هفته های اخير به دار آويخته شده اند.

دو عضو ديگر اقليت کرد به نام های ايوب و مصلح نيز در ميان کسانی هستند که در معرض خطر اعدام قرار دارند. آنها به داشتن اعمال جنسی و فيلم برداری از آن متهم هستند. سازمان عفو بين الملل هفته گذشته طی نامه ای به رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی خواستار جلوگيری از اعدام اين دو شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016