شنبه 20 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی تحریم‌ها علیه ایران در گفت‌وگو با صادق زیباکلام، فرارو

یک کارشناس مسایل بین الملل می‌گوید خیلی جای تعجب نیست که پس از آمریکا، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن، کره‌جنوبی هم به قطار کشورهای تحریم کننده ایران پیوسته است. به باور وی ترکیه وچین کشورهای بعدی هستند که به این کاروان ملحق می‌شوند.

پس از ژاپن کره جنوبی هم تحریم‌های مستقل علیه ایران را اعمال کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی با اعلام فهرستی از محدودیت‌های تجاری و مالی جدید این کشور علیه ایران اعلام کرد که دولت این کشور به خصوص "تنبیهات سنگینی" را علیه شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت کره جنوبی، به اجرا می‌گذارد.

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار «فرارو» در این باره گفت: «ما نباید خیلی از این موضوع متعجب شویم که کره‌ای‌ها هم به لیست کشورهایی که ما را تحریم مستقل کرده‌اند، پیوستند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: «کره جنوبی نزدیک 40 میلیارد دلار فقط خودرو و قطعات خودرو به آمریکا صادر می‌کند. پس اگر کره به فشار آمریکا تن در ندهد امکان دارد که با این مشکل روبرو شود که بازار آمریکا را از دست دهد.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که کشورهای دیگری هم تحریم‌های مستقل علیه ایران را اعمال کنند، اظهار کرد: «من فکر می‌کنم کشورهای بعدی که خیلی جدی ایران را تحریم می‌کنند، چین و ترکیه هستند.»

زیباکلام با اشاره به مراودات اقتصادی ترکیه با اتحادیه اروپا گفت: «ترکیه نزدیک 15 میلیارد دلار در سال پوشاک به 25 کشور اتحادیه اروپا صادر می‌کند و اگر قرار باشد که اتحادیه اروپا در زمینه صادرات برای ترکیه مشکل درست کند و ترکیه مجبور شود که بین ایران و اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کند، طبیعی است که ترک‌ها آنها را انتخاب کنند؛ چنانچه دیروز و امروز ژاپن و کره جنوبی انتخاب کردند و فردا هم ترکیه یا کشور دیگری این انتخاب را می‌کند.»

وی با بیان اینکه بیشترین صادرات چین به آمریکا است، تاکید کرد: «برای چین بسیار ناگوار خواهد بود اگر آمریکایی‌ها در این زمینه مشکلاتی ایجاد کنند.»

این استاد علوم سیاسی اضافه کرد: «مدتها است که چین سرمایه‌گذاری و خرید نفت از ایران را کم کرده است. زمانی ما در حوزه کشورهای خلیج فارس دومین کشور صادر کننده نفت خام به چین بودیم و امروزه به مقام هشتم نزول کردیم؛ صادرات نفت ما به چین از 800 هزار بشکه در روز به کمتر از 200 هزار بشکه رسیده است.»

وی با انتقاد از کسانی که می‌گویند تحریم‌ها اثر گذار نبوده است، گفت: «اینکه تحریم اثر نکرده و باعث شده است که ما به دنبال شکوفایی برویم، همه تبلیغات سرگرم کننده است. تحریم‌ها اثر کرده و باعث شده است که بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت گران ایرانی وارد کشور نشود.»

زیباکلام با اشاره به استدلال‌های کسانی که تحریم‌ها را موثر نمی‌دانند، بیان کرد: «دو استدلال در این باره ارائه می‌شود که به نظر من هیچ کدام مستدل و منطقی نیست.»

وی در باره استدلال اول گفت: «گفته می‌شود که تحریم سبب نشده است که اقتصاد ما آسیب ببیند. حتی تحریم‌ها مصداق "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" شده و سبب گردیده است که ما بیشتر تلاش کنیم. این دیدگاه خیلی منبطق بر واقعیت نیست.»

وی افزود: «نکته دوم اینکه می‌گویند کشورهایی که ایران را تحریم می‌کنند بازار ایران را از دست داده و به لحاظ اقتصادی ضرر می‌کند. هر چند درست است که در این باره کشورها متحمل ضررهایی می‌شوند ولی این افراد از این مسئله غافل هستند که هیچ کشوری داوطلبانه ایران را تحریم نمی‌کند. این مطلب حتی در مورد چین و روسیه هم صادق است.»

این تحلیل‌گر مسایل خارجی دلیل اعمال تحریم علیه ایران را قطعنامه‌های شورای امنیت و فشار آمریکا دانست و عنوان کرد: «برای کره و ژاپن در یک سو مواهب اقتصادی ایران قرار دارد و در سوی دیگر مواهب اقتصادی آمریکا و جهان آزاد. طبیعی است که این کشورها در انتخاب میان ایران و آمریکا دومی را انتخاب کنند.»

زیباکلام در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا آمریکا و متحدانش با اعمال تحریم‌های مستقل خواهند توانست مانع ادامه غنی سازی در ایران شوند، گفت: «این تحریم‌ها باعث توقف غنی سازی نمی‌شود ولی هزینه غنی سازی و پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای را برای ما بالا می‌برد. در صورتیکه می‌شد هزینه به مراتب کمتری برای آن پرداخت.»

وی با انتقاد از سیاست خارجی دولت تصریح کرد: «سیاست خارجه در دولت نهم و دهم منظما به سمت گسترش تنش و رویارویی میان ما و غرب حرکت کرده است. ما متاسفانه به گونه‌ای عمل کردیم که به جای کاهش تنش‌ها با غرب، مدام بر تنش‌ها افزوده‌ایم.»

نویسنده کتاب "ما چگونه ما شدیم" ادامه داد: «سوال این است آیا سیاست خارجی ما نمی‌توانست به شکلی اعمال شود که ابعاد تنش و دشمنی بین ما و غرب افزایش پیدا نکند؟ من هیچ تردیدی ندارم که ما در سیاست خارجی مان می‌توانستیم بدون آنکه تسلیم آمریکا و غرب شویم، خیلی پخته‌‌تر و استادانه‌تر عمل کنیم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016