یکشنبه 19 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگوی فرارو با صادق زیباکلام در خصوص تغییرات در سیاست خارجی احمدی‌نژاد

فرارو - صادق زیبا کلام معتقد است محمود احمدی‌نژاد به همان نتیجه اصلاح‌طلبان رسیده است که غنی‌سازی با چه هزینه‌ای؟ در مقابل اعتقاد دارد اصلاح‌طلبان هم نباید وی را در تنگنای سیاسی قرار دهند و به خاطر منافع ملی باید در قبال این تغییر سیاست سکوت کنند.

دکتر صادق زیباکلام در خصوص تغیر و تحولات صورت گرفته در پرونده هسته‌ای ایران در گفتگو با فرارو اظهار داشت: «آدم وسوسه می‌شود که بگوید اقدامات ایران به منظور خریدن زمان و دفع‌الوقت برای پیگیری برنامه‌هایش است؛ اما بعید می‌دانم که چنین چیزی باشد.»

وی ادامه داد: «این که ایران حاضر شده تبادل سوخت را با شرایطی که گذاشته، بپذیرد و حاضر شده تا ترکیه و برزیل به عنوان حکم بین ما و 5+1 قرار بگیرد، از نظر من نشان‌گر این است که آقای احمدی‌نژاد متوجه شدند هزینه‌ای که جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی می‌پردازد، بسیار بیشتر از فایده‌ای است که از غنی‌سازی می‌برد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استاد دانشگاه تهران افزود: «اگرچه ایران در شعار، ظرف 4 سال گذشته بر روی مسئله انرژی هسته‌ای مانور بسیاری داده و این گونه تبلیغ شده که غنی‌سازی مساوی با پیشرفت در همه زمینه‌های فنی، صنعتی و پزشکی است، اما گمان می‌کنم آقای احمدی‌نژاد دارند به این مسئله می‌رسند که آیا بهای وحشتناکی که ایران از لحاظ منافع ملی می‌پردازد، این ارزش و صرفه را دارد؟»

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تشریح وجود دو رویکرد در قبال مسئله هسته‌ای در ایران گفت: «آقای احمدی‌نژاد سمبل تفکری است که در 5 سال گذشته قائل بوده که برنامه غنی‌سازی تحت هر شرایطی پیش ببرد. طرز فکری که در مقابل، در زمان اصلاحات حاکم بود و تیم مذاکره‌کننده آن را پیش می‌برد آن بود که برنامه هسته‌ای را باید به گونه‌ای جلو ببریم که دنیا در برابر ما موضع نگیرد و حداقل هزینه از منافع ملی در راستای پیشبرد غنی‌سازی صورت گیرد.»

وی ادامه داد: «آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایانی که از نیمه دوم سال 84 به قدرت رسیدند، عکس این رویکرد را پیش گرفتند و معتقد بودند که برنامه غنی‌سازی را باید با تمام قوا پیش ببریم و این مسئله هر قدر که به لحاظ اقتصادی و ... هزینه داشته باشد، باید این هزینه را بپردازیم.»

زیباکلام سپس گفت: «احساس من این است که نگاه اصول‌گرایان در حال تغییر است و آنان متوجه این قضیه شدند که هزینه بالا برای پیشبرد غنی‌سازی کار صحیحی نیست. اینک برای آن‌ها این مسئله طرح شده است که غنی‌سازی به چه بهایی؟ آیا هزینه هنگفتی که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و از لحاظ تحریم‌ها می‌پردازیم، ارزشش را دارد؟»

وی با ذکر این نکته ادامه داد: «اصول‌گرایان در حال نزدیک شدن به رویکرد اصلاح‌طلبان هستند که غنی‌سازی با چه هزینه‌ای صورت می‌گیرد؟»

صادق زیباکلام در خصوص تبعات داخلی تغییر رویکرد سیاست خارجی اصول‌گرایان اظهار داشت: «اساساً مسئله بسیاری از مردم، غنی‌سازی و انرژی هسته‌ای نیست. برای بسیاری مسائل اقتصادی، مسئله فساد، معضلات سیاسی پس از انتخابات، مسائل بسیار مهم‌تری است. می‌ماند طرفداران اصولگرایان که هر تصمیمی که اتخاذ شود برای آن‌ها قابل قبول خواهد بود.»

وی در توضیح نظر خویش اظهار داشت: «یک سال پیش وقتی مسئله تبدیل سوخت مطرح شد، آقای احمدی‌نژاد و هم‌فکرانشان مخالفت کردند، آقای لاریجانی حرف از کلاه‌برداری غربی‌ها زدند و نهایتاً هم آقای احمدی‌نژاد گفتند ما فقط حاضر به خرید اورانیوم 20درصدی هستیم. اگر یادمان مانده باشد، آقای احمدی‌نژاد به دکتر صالحی دستور غنی‌سازی 20درصدی را دادند. طرفداران اصول‌گرایان این سیاست را تایید کردند.»

وی افزود: «امروز که آقای متکی می‌گوید حاضر به مبادله سوخت هستیم، بازهم طرفداران آقای احمدی‌نژاد موضع او را تایید خواهند کرد.» وی ادامه داد: «اصلاح‌طلبان هم نباید آقای احمدی‌نژاد را در تنگنای مواضع قبلیش قرار دهند. به نظر من اصلاح‌طلبان باید سکوت کنند و اجازه انجام چیزی را بدهند که به خیر و صلاح منافع ملی است. ما نباید فرصت‌طلبی سیاسی کنیم و از این مسئله بهره‌برداری نماییم. چرا که هر گونه توافقی با 5+1 مفید خواهد بود.»

استاد دانشگاه تهران در خصوص تاثیر سیاست‌مداران مجمع تشخیص مصلحت و فشارهای آنان در تغییر سیاست پدیدآمده گفت: «مثلث رضایی-روحانی-هاشمی به هیچ‌وجه قدرتی ندارد که احمدی‌نژاد را به تغییر مواضعش وادار نماید. من مطلقاً این سه نفر را در این مسئله دخیل نمی‌دانم و اگر فرض تغییر در سیاست‌ها را بپذیریم، این تغییر زاییده تفکر آقای احمدی‌نژاد است.»

صادق زیباکلام درباره حضور رئیس دولت در آمریکا و ضیافت شام وزیر امور خارجه که با حضور دیپلمات‌های آمریکایی برگزار شد، بیان داشت: «مسئله اصلی در آن‌جا همان مسئله هسته‌ای بوده است. آمریکا و 5+1 ترجیح می‌دهند وارد مسئله تحریم‌ها نشوند. چون هم پیچیده و دشوار است و هم رسیدن به اجماع در میان خودشان مشکل است.»

وی ادامه داد: «طبیعی است که آمریکایی‌ها و سایر اعضا ترجیح می‌دهند بدون استفاده از اهرم تحریم‌ها به نتیجه‌ای در خصوص ایران برسند. لبیک دیپلمات‌های آمریکایی به ضیافت شام آقای متکی بسیار طبیعی است؛ چرا که آن‌ها معتقد نیستند که ما حتماً باید در رویارویی و تنش با ایرانیان حرکت کنیم. آمریکایی‌ها اگر علایمی در تغییر مواضع ایران ببینند، از آن‌ استقبال خواهند کرد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016