دوشنبه 8 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مساله کهريزک لکه ای ننگين بود، اعلام حمايت مهدی کروبی از شکواييه ۷ نفر از اصلاح طلبان در خصوص دخالت در انتخابات، سحام نيوز

سحام نيوز: در سالروز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) جمعی از جوانان اصلاح طلب با مهدی کروبی ديدار کردند.در اين ديدار مهدی کروبی ضمن خوشامدگويی به جمع حاضر توفيق آنان را خداوند تبارک و تعالی خواستار شدند و همچنين مصادف شدن اين ديدار با سالروز تولد امام حسن مجتبی را به فال نيک گرفته ، اين روز را به همه حاضرين تبريک و تهنيت گفتند .
ايشان در اين نشست صميمانه به پرسشهايی که از سوی حاضرين در ارتباط با انتخابات رياست جمهوری ، حوادث پس از آن و تقلب آشکاری که در انتخابات صورت گرفت پاسخ دادند که مشروح آن در ادامه می آيد : در اين ملاقاتها و ديد و بازديدهای مختلف سخن و بحث درباره خانواده اسرا ، آسيب ديدگان ، مجروحين و شهدای پس از انتخابات انسان را متاثر می کند به خصوص وقتی سخن از افراد بی نام و نشان می آيد که در جريان اين حوادث هزينه های بسياری را متحمل شده و بعضا هنوز هيچ اطلاعی از آنها در دست نيست ، در صورت اطلاع هم ، گاه سهوا مورد توجه کمتری قرار گرفته و به سختی با مشکلات پيش آمده و محدوديت هايی که به دنبال آن برايشان ايجاد شده دست و پنجه نرم می کنند . انتظار نداشتيم که برای انتخابات حادثه ای به اين تلخی و پهناوری بوجود آيد. انتخاباتی که خرداد سال گذشته با شور و شوقی وصف ناپذير برگزار شد و امروز که اوايل شهريور ۸۹ است و يکسال و نيم از آن روز گذشته هر جا که می نشينيم بحث اسرا و جان باختگان را می شنويم.
جای تاثر دارد انتخاباتی که مردم دنبال رايشان بودند به اينجا منجر شود ، ديديم در اين مدت با انسانهای ارزشمند چه آنها که سرشناسند و چه آنها که ناشناسند چه کردند. اتهامی که به ما نسبت می دهند اين است که شکست خورده ايد و ماجراجويی می کنيد اما مطالبی وجود دارد که می گوييم حق با ماست، اگر قرار است رقابتی سالم و مسابقه ای برای پيروزی باشد چرا در اين مبارزه مسالمت آميز همه امکانات و مزايا برای يک گروه خاص است. اگر رسانه ها ، سايتها و فضای مجازی نباشد اخبار و اطلاعات ما و صدای ما به کسی نخواهد رسيد . تعطيلی روزنامه ها ، مطبوعات و رسانه از جمله محدوديتهايی است که برای ما وجود دارد و از اين سخت گيريها می توان متوجه شد که در گذشته چگونه بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدی کروبی ضمن تاکيد بر ناعادلانه بودن انتخابات در رابطه با تقلب درانتخابات بيان داشتند : بحث عده ای اين است که تقلب شده است و عده ای هم مصرند که تقلب نشده است اما ما ميگوييم نه تنها تقلب شده و در حد يکی دو ميليون نبوده که فراگير بوده و از قبل سرنوشت انتخابات تعيين شده بود. تنظيم شده بود که آن طرف ۲۵ ميليون و اين طرف هم چند ميليون و يکطرف هم حدود ۳۰۰هزار تا رای داشته باشد . حرف اين بود که اينها بايد شکست بخورند . برای اين مساله ادله کافی داريم و در همان مناظره ای که درخواستش را داريم بيان خواهيم کرد و همه مسائل روشن خواهد شد . آقايان می گويند شورای نگهبان ناظر است و بحث تقلب را رسيدگی و بررسی خواهد کرد و ما بايد از طريق قانونی پيگير شکايتمان شويم ولی اشکال اصلی به همين ناظر است که بی طرف نيست و بر همگان روشن است که بی طرفی را رعايت نکرده و دستشان آلوده ی خيانت به رای مردم است. در صورتيکه شورای نگهبان بی طرف است چرا يک جلسه يا مناظره رودرو برگزار نمی کنند من درخواست می کنم يک جلسه بگذراند هر کجا که ميخواهند دانشگاه ، مسجد ، صدا و سيما و در اين جلسه نمايندگانی از حاکميت ( هم نظارت و هم اجرا) حاضر باشند تا در اين جلسه ثابت کنيم که نه تنها تقلب شده که کاملا مهندسی شده و سرنوشتش از قبل تعيين شده بوده است. ضمن اينکه خبرنگارانی مستقل مشروح اين مناظره را بدون دخل و تصرف برای مردم منتشر نمايند تا گفتگوها صادقانه منعکس شود.
همچنين ما ثابت خواهيم کرد که هيات نظارتی که با غرض ورزی و جبهه گيری عمل می کند و هيات اجرايی که با سخنرانی ، تبليغات و صرف پولهای گزاف برای مقاصد شخصی و گروهی گام بر ميدارد و عليه ما و گروههای اصلاح طلب سخن می گويد عادلانه و بی طرفانه عمل نکرده اند.
در ادامه مهدی کروبی در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده اينچنين گفت : که بعضی از آقايان چنان سخن می گويند که گويی ظاهرا هر روز با جبرييل امين ارتباط داشته و پيامهای آسمانی برای آنها می آيد که حق و معيار اين است و آنها سوخته اند و پرونده ای قطور دارند. در ارتباط با پيامبر و معصومين هم اگر چيزی وحی می شد به مردم تحکم نمی شد بلکه مشاوره و گفتگو بود. من تعجب می کنم که قدرت و دنيا چگونه انسان را به اينجا می کشاند و انسان اينچنين خودپسند می شود. من در عجبم از اينگونه سخن گفتن آنهم از سوی کسانی که متدين و مومن هستند واينگونه دروغ می گويند و چشم و برو بر واقعيات بسته اند ، استفاده از تعابير غلط و بی حرمتی چه معنايی دارد و آيا سرنوشت مردم در دست ماست؟ من در اين مدت به دين ، روحانيت و جمهوری اسلامی خدمت کرده ام و نه تنها خدمت بوده که دفاع از حق و رای مردم بوده است و برخلاف گفته برخی نه تنها نسوخته ام که به کاری که کرده ام افتخار می کنم.
خودتان می دانيد که در ميان مردم رای نداريد و يا حداقل رايتان کم است . من حاضرم با هر کس که گفتيد ، از هر کجا که گفتيد ، از قهوه خانه ها شروع کنيم تا سينما و زيارتگاه ها ، از شمال تا جنوب ، از شرق تا غرب ، سواره و پياده در شهرها و بين راه برويم ، ببينيم و بپرسيم که مردم به چه کسی وچه گروه تمايل و گرايش دارند .
آيا مردم آنها هستند که حمله می کنند و ماشين و مغازه مردم را تخريب می کنند ؟ آيا مردم کسانی هستند که در گرمای تابستان اورکت ضخيم پوشيده ، زيپ آن را بالا کشيده و لباسشان چنان ورم کرده مانند خانمی که دوقلو حامله است و زير اورکت انبار ادوات ضرب و شتم است و همه مردم از آنها ترس و وحشت دارند. يا مردم کسانی هستند که در کوچه و بازار و سراسر کشور معترض و ناراضی هستند و اعتراض خود را مسالمت آميز بيان می کنند؟
ايشان ضمن اشاره به ماجرای تلخ کهريزک گفتند : مساله کهريزک لکه ای ننگين بود ، کهريزک که در خصوص فجايع آن صحبتها کرديم ، به جای رسيدگی و قضاوت عادلانه ، در سراسر کشور هجمه ها و حمله ها عليه ما را آغاز کردند و نهايتا به جايی رسيد که ضمن تاييد جنايات اتفاق افتاده در آن به سه تن از جان باختگان عنوان شهيد را اعطا کردند که جای بسی خوشحالی است ولی آيا باقی کسانی که همان روز و روزهای بعد کشته شده اند شهيد نيستند؟
مهدی کروبی ضمن حمايت از شکواييه ۷ نفر از اصلاح طلبان اين چنين عنوان داشتند : يک مقام امنيتی حرفهايی زده و به اصطلاح افشا گريهايی کرده است، آقايان محترم نهايتا نامه ای در جواب آن نوشته و شکايت خود را رسما اعلام کرده اند ، آيا با بگير و ببند و بازگرداندن آنها به زندان مساله حل می شود ؟ همين بازگرداندن به زندان خود يک عکس العمل است وی ضمن اشاره به محدوديتهای اعمال شده برای ايشان در اين مدت گفتند : نمی گذارند چند نفر دور هم جمع شوند ، اجازه برگزاری مراسم ختم و روضه و… نمی دهند رفت و آمدها و بازديدها کنترل می شود .
اجازه برگزاری يک راهپيمايی تضمين شده گويای همه چيز است ، جرات کنند اجازه برگزاری مراسم در يک مسجد به ما بدهند و خودشان استقبال و نظر مردم را ببينند. از حضور ما ميان مردم و گفت وگو با آنان ، از حق گويی ما و شنيدن حرف حق از سوی مردم می ترسند ولی امروز به کمک تکنولوژی و رسانه های مجازی ديگر نمی توان جلوی انتشار اخبار و حقايق را گرفت.
مهدی کروبی از تهيه و تدوين مجموعه ای که به تجزيه و تحليل انتخابات برگزاری شده در طی ۲۰ سال گذشته می پردازد خبر داد و بيان داشت : من انتخابات چند سال گذشته ، بعد از فوت امام که شامل پنج انتخابات مجلس ( دوره های چهارم ، پنجم ، ششم ، هفتم و هشتم) ، شش انتخابات رياست جمهوری ( دو دوره سازندگی ، دو دوره اصلاحات و دو دوره دولتی که عطر خوش خدمت و آرمان خواهيش نه ايران که همه دنيا را فراگرفته ) و همچنين ۳ دوره انتخابات خبرگان است را تجزيه و تحليل خواهم نمود چرا که از ابتدا در اين جريان فعال و در بطن آن بوده ام.
نشان خواهم داد که چگونه از ۲۰ سال گذشته و بعد از فوت حضرت امام ( ره) تحرکاتی شروع شد برای سرکوب جريانی خاص که امروز به اينجا کشيده شده و به اوج خود رسيده است ، بحثی که من در آينده مطرح خواهم کرد فقط برای نقد طرف مقابل نيست که چه بسا اشکالاتی در بعضی انتخابات به حوزه اصلاح طلبان هم باشد ، بررسی و تجزيه تحليلی که همه گروهها و احزاب و همچنين شکستها و پيروزها را شامل می شود.
در پايان ديدار مهدی کروبی ضمن آرزوی صبر برای همه خانواده شهدا ، آسيب ديدگان و زندانيان حوادث اخير ، توفيق و سعادت حاضرين را از خداوند متعال مسئلت داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016