یکشنبه 17 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معصومه ابتکار: برای اصلاح امور نيازمند خبرنگاران شجاع هستيم، رسانه‌های تمجيد گو به راحتی کار می‌کنند، ايلنا

ـ رسانه‌های تمجيد گو به راحتی کار می‌کنند اين در حالی است که نگاه انتقادی می‌تواند مثل آينه مشکلات ،کمبودها و انحرافات را طرح کرده و سبب اصلاح موضوع شود
ـ گزارشات حاکی از آن است که خبرنگاران به اشکال مختلف تحت فشار هستند.


ايلنا: عضو شورای شهر تهران به ضرورت حمايت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بيکار شده به دنبال توقيف روزنامه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: لازم است تا با وجود تعطيل شدن انجمن صنفی، به نوعی برای حل مشکلات اين قشر چاره‌انديشی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به نقش مهم و کليدی رسانه‌ها در کشور خاطر نشان کرد: مردم در طی زندگی روزمره، از تصميمات کوچک گرفته تا تصميمات بزرگی مانند انتخابات، دائما در حال انتخاب هستند و اگر اين انتخاب‌ها مبتنی بر آگاهی و شناخت باشد، انتخاب درستی بوده و در آينده کشور اثرگذار است اما متاسفانه شاهد بوده‌ايم که عده‌ای همواره از رسانه به عنوان ابزاری برای تحکيم منافع و بهره‌برداری‌های جناحی و گروهی استفاده کردند و عده‌ای نيز رسانه‌های منتقد و آزاد را تهديدی دانسته و سعی بر مهار آنها برآمدند.
او ادامه داد: اين معضلات هميشه يک چالش و تهديد بوده و رسانه‌ها را با خود درگير کرده‌اند.
دفاع از منافع کشور در گروی ايجاد فضای متعادل برای رسانه‌ها است
عضو شورای شهر تهران افزود: بايد قدر وجود آن دسته از خبرنگارانی را که اعتقاد راسخی به رسالت خود داشته و همواره در راه اطلاع‌رسانی و از خودگذشتگی گام برداشتند بدانيم و در عين حال لازم است تا افرادی که محدوديت و فشار اين چنينی ايجاد کرده‌اند نيز شيوه و نگاهشان را تغيير دهند.
به گفته ابتکار، امروز شکی وجود ندارد که اگر بخواهيم از منافع مردم ،کشور، حيثيت، ارزش و جايگاه ملی خود دفاع کنيم، چاره‌ای جز اين نداريم که فضای سالم، آزاد و متعادلی را برای رسانه‌ها، خصوصا رسانه‌های منتقد فراهم آوريم.
برای اصلاح امور نيازمند خبرنگاران شجاع هستيم
عضو شورای شهر تهران با اعتقاد بر اينکه هميشه مشکلات برای خبرنگاران و رسانه‌هايی بوده که ديدگاه‌های انتقادی بيشتری داشتند، گفت: رسانه‌های تمجيد گو به راحتی کار می‌کنند اين در حالی است که نگاه انتقادی می‌تواند مثل آينه مشکلات ،کمبودها و انحرافات را طرح کرده و سبب اصلاح موضوع شود.
او يادآور شد: برای اصلاح امور نيازمند خبرنگاران شجاع، توانمند، صاحب‌نظر و افراد با درايت هستيم تا اخبار را به درستی منتقل و مردم را بی‌کم و کاست در جريان امور قرار دهند.
خبرنگاران منتقد تحت فشار هستند
به گفته ابتکار، جريان آزاد اطلاع‌رسانی و امکان آزادی بيان برای مطبوعات و اصحاب رسانه يکی از اهداف انقلاب اسلامی و حتی از دردهای انقلابيون در دوران قبل از انقلاب بوده چرا که در آن زمان رسانه‌ی آزادی برای نقد، تحليل و گفتن حقايق وجود نداشت که برای رسيدن به اين اهداف به صراحت در قانون اساسی به آن اشاره شد.
رئيس کميته محيط‌زيست شورای شهر تهران مشکل عدم امنيت شغلی برای خبرنگاران را مختص ايران ندانست و با اعلام اينکه اين معضل در سطح دنيا وجود دارد يادآور شد: گزارشات حاکی از آن است که خبرنگاران به اشکال مختلف تحت فشار هستند اما اين مسئله در کشور ما پس از انتخابات تشديد شده و اميدواريم که اين فضا تغيير يابد.
ابتکار ادامه داد: لازم است قدر و قيمت خبرنگاران شجاع، مستقل و توانمند کشور را بدانيم و سعی کنيم حقوق خبرنگاران و به ويژه حقوق مردم را در بهره‌مندی از اطلاعات و جريان آزاد اطلاعات را به رسميت بشناسيم.
حمايت صرف از يک رسانه و بی‌عدالتی در حق رسانه‌ای ديگر شايسته نيست
ابتکار در ادامه با اشاره به لزوم اجتناب از نگفتن حقايقی که به مسايل امنيتی کشور ارتباطی ندارد خاطر نشان کرد: بايد در تمام مسايل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سياسی و هر زمينه‌ای از زندگی مردم که ارتباطی هم به مسايل امنيتی ندارد، حقيقت را به مردم بگوئيم و از اينکه بخواهيم به دليل نگرانی‌هايی که در کشور وجود دارد حقايق را به مردم نگوييم بايد اجتناب شود بايد آن سطحی که برای مردم لازم است تا در تصميم‌گيری و شيوه زندگی در اختيارشان قرار داده شود، بی‌کم و کاست انجام شود و در غير اين صورت جامعه به سمت قهقرا پيش رفته و ممکن است که با انحرافات جدی مواجه شود.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به لزوم تحقق جريان آزاد اطلاعات در کشور گفت: رسانه‌ای که صرفا از جانب دولت، ديدگاه‌های يک‌طرفه را مطرح و دنبال می‌کند اثرگذاری لازم را ندارد.
ابتکار با بيان اينکه حمايت صرف از يک رسانه و بی‌عدالتی در حق رسانه‌ای ديگر شايسته نيست، يادآور شد: در حال حاضر تعدادی از خبرنگاران فعال در عرصه رسانه، آسيب‌های زيادی ديده‌اند؛ اميدواريم ديگر شاهد نگرانی و آسيب‌ديده‌گی روزنامه‌نگاران نباشيم تا همه در چارچوب قانون به وظايف خود عمل کنيم.
عضو شورای شهر تهران به ضرورت حمايت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بيکار شده به دنبال توقيف روزنامه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: لازم است تا با وجود تعطيل شدن انجمن صنفی، به نوعی برای حل مشکلات اين قشر چاره‌انديشی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016