شنبه 16 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: نگذاريم خبرهای ايران را ديگران به اطلاع مردم برسانند، ايسنا

ـ خبرنگاری با خبرسازی تفاوت دارد
ـ در دنيای فراصنعتی امروز نمی‌توان خبری را کتمان کرد


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: خبرنگاری، شغل شرافتمندانه‌ای است که رسالت بزرگی را بر دوش خبرنگاران می‌گذارد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در بيان ديدگاه خود به مناسبت ۱۷ مرداد؛ روز خبرنگار افزود: اين گروه(خبرنگاران) که تمام همت‌شان ارتقای اطلاعات در جوامع است، نمی‌گذارند جامعه در بی‌خبری بماند و با رشد آگاهی مردم، باعث تسريع حرکت قافله انسانی به سوی قله‌های دانش و علم و در نتيجه پيشرفت و سعادت می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: توجه داشته باشيم که خبرنگاری با خبرسازی تفاوت دارد، خبرسازی که متأسفانه در کنار رشد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اطلاع‌رسانی درست، در حال اشاعه در جامعه می‌باشد، بر پايه دروغ و شايعه استوار است و نمی‌تواند منبع و مرجع باشد، اما می‌بينيم که بسياری از بوق‌های استعماری و استبدادی برای جبران عدم اعتماد مردم، به دروغ‌گويی و خبرسازی روی آورده و نمی‌دانند آن‌چه باعث افزايش رويگردانی مردم از آنان شده، همين حالت است.

وی خاطرنشان کرد: در دنيای فراصنعتی امروز که همه ابزار اطلاع‌رسانی با پيشرفته‌ترين تکنولوژی ساخته شده‌اند، نمی‌توان خبری را کتمان و يا سانسور کرد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که « عصر انفجار اطلاعات است» گفت: هر حادثه‌ای که در هر گوشه اين جهان اتفاق بيفتد، خيلی سريع با عبور بر شهپر اطلاع‌رسانی به اقصی نقاط جهان می‌رسد و حتی اخيراً در کنار خبر، تصاوير و فيلم آن نيز مخابره می‌شود. مانند تصاويری که در زمان هجوم ارتش اشغالگر اسرائيل به غزه از جنايات و کشتار صهيونيست‌ها پخش شد و به دنبال آن ادعای مظلومیّت کذايی گروه افراطی يهودی که بر اثر مظلوم نمايی و تبليغات غرب حاصل شده بود، بر باد رفت.

وی يادآور شد: تصوير به شهادت رسيدن نوجوانی در آغوش پدر در خيابان‌های سرزمين‌های اشغالی که نگذاشت ندای رياکارانه حقوق بشری اسرائيل و حاميان جنايت‌پيشه آن، در گوش مردم جهان بنشيند.

وی اظهار کرد: اين همه مرهون افزايش روزافزون خبرنگاران و توسعه ابزار اطلاع‌رسانی در جامعه است. شايسته است انقلاب اسلامی پايه و اساس نظام خويش را بر پايه اطلاع‌رسانی صحيح و سريع قرار داده و با حضور خبرنگاران متعهد در صحنه رسالت آگاه‌سازی را انجام دهد.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که بايد به آن توجه کنيم، اين‌که هر چقدر دايره خبرسازی و کتمان حقايق را گسترده‌تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسوولان و رسانه‌های داخلی کم و توجه آنان به رسانه‌های خارجی زياد می‌شود. نبايد بگذاريم خبرهای مربوط به کشور ايران را ديگران به اطلاع مردم ما برسانند، مخصوصاً که می‌دانيم آنان اهداف خاص خود را در چيدمان کلمات در خبرها دارند و اگر ما واقعيت‌ها را براساس حقيقت محض بگوييم، مردم نيز از آنان روی برمی‌گردانند.

وی اظهار کرد: به هر حال روز خبرنگار فرصت بسيار خوبی است تا من به عنوان مسوولی که در طول ۳۰ سال در سفر و حضر با آنان همراه بوده‌ام، از همه خبرنگاران تشکر کنم و بر روح بلند خبرنگاران شهيد درود فرستم که خون پاک‌شان علاوه بر ارزش شهادت، در راه افزايش آگاهی مردم به زمين ريخته شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016