سه شنبه 18 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صفار هرندی: اگر الان هم رفراندوم برگزار شود، نتيجه سال ۵۸ تکرار می‌شود، ايلنا

ـ جمهوری اسلامی ساقط شود اولين کسانی که تير باران می‌شوند، خاتمی و موسوی هستند
ـ انشاالله ديدار احمدی‌نژاد با مراجع صورت گيرد
ـ انتقاد هرکس در هر پست و مقامی درباره مشايی به احمدی‌نژاد به جايی نمی‌رسد


ايلنا: وزير سابق ارشاد گفت: کسانی که طرفدار و يا سردمدار بحث جمهوری اسلامی مشروطه‌اند، اگر همين الان رفراندم برگزار کنند، نتيجه‌ای مشابه رفراندم سال۵۸ خواهند ديد.
به گزارش خبرنگار ايلنا در قم، محمدحسين صفارهرندی دوشنبه شب در مراسمی در مسجد اهل بيت(ع) قم خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ با موفقيت‌هايی که در ذيل رهبری‌های پيامبرگونه امام(ره) به دست می‌آمد که مبتنی بر مشعل تفکر انقلابی و اسلام بود، تفکر ديگری نمی‌توانست عرض اندام کند.
وی گفت: بعد از رحلت امام(ره) و آغاز رهبری مقام معظم رهبری عده‌ای که خود بخشی از همان نيروهای طرفدار جمهوری اسلامی دهه ۶۰ که ادعای تصاحب گفتمان امام(ره) را هم داشتند، راه خود را جدا کردند. نمونه آن را می‌توان مجمع روحانيون مبارز، دفتر تحکيم وحدت و سازمان مجاهدين دانست.
وزير سابق ارشاد ادامه داد: آنها شبهه ايجاد کردند که آيا جمهوری اسلامی ادامه پيدا خواهد کرد و ردايی که برای تن امام(ره) دوخته شده بر تن ديگری نيز استوار خواهد ماند و از همان ابتدا شروع به شبهه‌پراکنی کردند.
وی افزود: آنها به بيت آيت‌الله منتظری(ره) رخنه کرده و اميد بسته بودند، ولی بعد از انتخاب مقام معظم رهبری، به دليل اين که ديدند کسی انتخاب شده که نمی‌توانند در او طمع کنند، ناکام شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صفار هرندی بيان داشت: پس از رحلت امام(ره) ۳ گفتمان اصلی جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی مقيد و مشروط و جمهوری غيردينی در کشور شکل گرفته و هر کدام طرفداران خاص خود را دارد.
وی اظهار داشت: کسانی که در دوران پس از رحلت امام(ره) روی رهبری نظام تشکيک کرده بودند، امروز خود را لو داده‌اند که در زمان حضرت امام(ره) هم ولايت مطلقه فقيه را قبول نداشتند.
وزير سابق ارشاد گفت: اين نظريه‌ای انحرافی بود و کسانی که اين نظريه را داشتند، برای ادامه راه خود اين امر را مطرح کردند که برای اين که آينده اين انقلاب اسلامی تضمين شود بايد جمهوری اسلامی مشروط را داشته باشيم، چرا که معتقد بودند با وجود ولايت مطلقه فقيه، بحث ديکتاتوری و يا به قول خودشان بحث سلطانيسم به وجود می‌آيد.
صفار هرندی بيان داشت: جريانی که بحث ولايت مقيده يا جمهوری اسلامی مشروطه را مطرح می‌کنند، حتی اگر از روی دلسوزی نيز باشد نتيجه آن چيزی جز زدن زير آب اسلاميت نظام نخواهد بود.
وی افزود: اصولا کسانی که بحث‌هايی چون جمهوری اسلامی مشروط را مطرح می‌کردند، از ابتدا هم اعتقادی به جمهوری اسلامی نداشتند و چون جمعيت غالب مردم در آن زمان اين را می‌خواست مجبور بودند خود را موافق نشان دهند.
وزير سابق ارشاد خاطر نشان کرد: بعضا شبهه‌هايی ايجاد می‌شود و کسانی می‌گويند که اين حرف‌ها را کسانی می‌زنند که با امام(ره) بوده‌اند و نسبت‌های سببی يا نسبی با امام(ره) دارند و اصلا دست پرورده امام(ره) هستند، و اصولا مگر می‌شود که اين‌ها فتنه کنند؟
وی در ادامه با مقايسه مقام معظم رهبری و امام علی(ع)، گفت: پاسخ اين شبهه را امام علی(ع) بعد از رحلت رسول‌الله(ص) که عده‌ای مقابل ايشان صف‌آرايی کرده بودند، به صورت شفاف بيان کردند.
صفار هرندی اظهار داشت: در انتخابات رياست جمهوری اخير عده‌ای که به عنوان سردمدار يک جريان معارض و مخالف بودند طرفدار جمهوری اسلامی مشروطه و مقيده بودند.
وی گفت: ما به آقای هاشمی نمی‌خواهيم اهانت کنيم، اما تحليل قضايا را نمی‌توانيم ناديده بگيريم. مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی سال ۸۳ مصاحبه‌ای با يک روزنامه پرتيراژ آمريکايی کرد که اگر پدر من اين بار رئيس جمهور شود با تغيير قانون اساسی، اختيارات ولی‌فقيه را در حد ملکه انگلستان کاهش می‌دهد، که البته من نمی‌دانم چه ربطی به مجمع تشخيص مصلحت داشت که اين را تکذيب کند؟
وزير سابق ارشاد بيان داشت: در دوران دوم خرداد در عمل به اين سمت می‌رفتند که حاکميت دوگانه را در کشور ايجاد کنند و معتقد بودند که در اين دو بخش، يک بخش دموکراتيک حکومت است که مردم در آن نقش اصلی را ايفا می‌کنند و بخش ديگر بخش آسمانی حکومت است و ما بايد با تقويت حاکميت دموکراتيک، قدرت حاکميت آسمانی حکومت را کم کنيم.
وی گفت: کسانی که به دروغ عنوان می‌کردند که جمهوری اسلامی مشروطه، فرصتی برای تقويت بخش دموکراتيک کشور است، در انتخابات اخير ضربه بزرگی را به نظريه خود مشاهده کردند، چرا که اين دولت توانايی پيدا کرد که ۴۰ميليون رأی را به صحنه آورد و بايد دانست که در اين انتخابات جمهوريت نظام بود که بيمه شد.
وی با اشاره به شعار مهدی کروبی در انتخابات، اظهار داشت: مردم در انتخابات اثبات کردند که دنبال تغيير در حکومت که آقای کروبی می‌گفت، نبودند بلکه انتظار تغيير رفتار مسوولان با مردم را داشتند.
صفار هرندی گفت: هنر احمدی‌نژاد اين بود که به مردم می‌گفت "قيافه من به رئيس جمهور نمی‌خورد، اما به نوکر که می‌خورد، من آمدم نوکری شما را کنم" و در عمل هم مردم اين را مشاهده کردند.
وی خاطر نشان کرد: دولت نهم با اردوکشی به نقاط محروم کشور برای رفع کاستی‌ها، نشان داد که امروز مسوولان نظام و دولتمردان مانند گذشته کمياب نيستند بلکه در بطن مردم حضور دارند و وقتی مردم تغيير واقعی را مشاهده کردند شعار تغيير آقای کروبی برای آنها مضحک جلوه کرد.
صفار هرندی با اشاره به دولت سيدمحمد خاتمی گفت: در دولت اصلاحات بيم ادامه جمهوری اسلامی جدی بود و انسان احساس خطر می‌کرد که چه اتفاقی پيش خواهد آمد و حتی در وزارت کشور دولت اصلاحات با تغييراتی در قوانين عمومی، می‌خواستند نظام دينی ما را به نظامی عرفی تبديل کنند.
وی ادامه داد: دولتمردان در آن زمان توسعه سياسی را در دستور کار خود قرار داده و مردم در اقتصاد و معيشت خود دچار مشکل شده بودند و مردم با تمام وجود احساس کردند که آنها به صورت صدقه‌ای به مردم کمک می‌کنند.
وزير سابق ارشاد مدعی شد: کسانی که طرفدار و يا سردمدار بحث جمهوری اسلامی مشروطه‌اند، اگر همين الآن آراء و رفراندم بگيرند، همان نتيجه رفراندم سال۵۸ يا مشابه آن را می‌بينند.
وی با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات گفت: در حوادث اخير برخی از کسانی را داريم که با جمهوری اسلامی به بن‌بست رسيده و می‌گويند که ديگر با جمهوری اسلامی نمی‌توان ادامه داد، و بايد دانست که بيانيه‌های حزب مشارکت و سازمان مجاهدين در اين راستا است.
صفار هرندی ادامه داد: اما آن جريان تجديدنظرطلب حرفش اين بود که طرفدار جمهوری اسلامی غيردينی است و خواستند با آمدن در خيابان و سردادن شعار ساختارشکنانه زمينه را برای چانه‌زنی با قدرت در جهت تغيير قانون اساسی را فراهم کنند.
وی گفت: اعتقاد ندارم که خاتمی و موسوی می‌خواستند کل جمهوری اسلامی را سرنگون کنند، چرا که اگر جمهوری اسلامی ساقط شود اولين کسانی که تيربار می‌شوند همين‌ها هستند.
وزير سابق ارشاد اظهار داشت: فشارهای خيابانی و چانه‌زنی با رهبری که در ۱۸تير ناکام ماند، امروزه در جريان اعتراض‌شان متاسفانه، پيوند با ضد انقلاب و مخالفان نظام مباح شده و تاکنون يکبار از سلطنت طلبان، رقاصان فراری، همجنس‌بازان، بهائيان و آمريکايی‌ها که علنی از آنها حمايت کردند، اعلام برائت نکردند و اين مساله باعث شده که ما نتوانيم آنها را افراد وفاداری به نظام و انقلاب بدانيم.
در ادامه جلسه، صفار هرندی در مورد سوالی در مورد جريان مشايی و اين که چرا با احمدی‌نژاد و مشايی در تنش است، گفت: در سفر هيئت دولت به مشهد که رئيس جمهور برخی همکاران را معرفی می‌کردند، اعضای هيئت دولت با صلوات تاييد می‌کردند اما وقتی احمدی‌نژاد، آقای مشايی را به عنوان معاون اول معرفی کرد، اين صلوات در دهان هيئت دولت خشکيد و همه در حيرت بودند.
وی افزود: دغدغه ما اين بود که آيا اين انتخاب را رهبری هم قبول دارند که وقتی مشخص شد که نظر ايشان مساعد نيست، برخی اعضا گفتند که ما نمی‌توانيم اين وضعيت را قبول کنيم که من استعفا دادم. بعدها تنها به عنوان يک عضو و برای اينکه از هيئت دولت از رسميت نيفتد تنها به عنوان عضو در جلسات بودم.
وزير سابق ارشاد گفت: هرچند ممکن است برخی تصور کنند که ما به فرد ديگری غير از احمدی‌نژاد رای داده باشيم ولی با توجه به نگاهی که برخی نسبت به برخی از قضايا صورت داده‌اند، بايد بگويم کسی را اصلح‌تر از ايشان در ميان نامزدها سراغ نداشتم و از رای خود به ايشان نيز پشيمان نيستم.
وی گفت: احمدی‌نژاد اين راهنمايی مقام معظم رهبری را در حد مصلحت‌انديشی می‌دانست و معتقد بود دستور نيست و معتقد بود که در جاهايی مصلحت خودم ارجحيت نسبت به مصلحت‌انديشی ديگران دارد و سوال اينجاست که اگر در حد مصلحت‌انديشی بود چرا جامعه در جريان قرار گرفت و به نظر من اين از هوشياری آقای رئيس جمهور بعيد بود.
صفار هرندی مدعی شد: رئيس جمهور، معتقد است که آقای مشايی فردی است متعهد، يار امام زمان(عج) و اسلام‌شناسی که در قله است و ديگر علما و متفکران بايد از تفکرات ايشان استفاده کنند. بايد دانست که هرکس در هر پست و مقامی باشد انتقاد او در مورد آقای مشايی به آقای احمدی‌نژاد به جايی نمی‌رسد.
وی تاکيد کرد: اگر يک نقطه اتکا در نظام ما باشد آن شخص ولی‌فقيه است و من تعجب می‌کنم از چيزهايی که آقای رئيس جمهور در مورد آقای مشايی عنوان می‌کنند که ما هيچ کدام از اينها را نديده‌ايم.
وزير سابق ارشاد در مورد سوال ديگر در مورد رابطه دولت با مراجع گفت: در اينکه کسانی دوست داشتند اين رابطه را برهم بريزند، ترديد نکنيد. کسانی در ميان تهران و قم دائما در رفت و آمد بودند و اصلا کارشان اين بود که نگاه مراجع را به دولت بد کنند که متاسفانه موفق هم شده‌اند.
وی با بيان اين که اين دولت از لحاظ انگيزه نزديک‌ترين دولت به مراجع است، گفت: البته در اين ميان بی‌سليقگی‌هايی هم اتفاق افتاد و بوالفضولی‌هايی که در داخل دولت شد و اظهارنظرهايی که در مورد بعضی مسائل که تخصص آن نبود، موجب شد که بخشی از علما که البته حق هم داشتند رفتارشان تغيير کند و انشاالله بايد قصورهايی که از طرف دولت در اين مورد شده، جبران شود.
صفار هرندی در پايان گفت: در آينده‌ای نزديک آقای رئيس جمهور به قم می‌آيد و دعا کنيد که انشاالله ديدار با مراجع صورت گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016