سه شنبه 10 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدگاه‌های آيت‌الله منتظری در باره جنبش سبز، موانع و چشم‌انداز آن در پاسخ به پرسش‌هايی پيرامون اين جنبش، دفتر آيت‌الله منتظری

‏بسمه تعالی

محضر حضرت آيت الله العظمی منتظری دام عزه العالی

‏ ‏همان گونه که مستحضريد ملت ايران جهت دستيابی به اعتلای سياسی ، اقتصادی‏ ‏و اجتماعی خود، قبل از انتخابات مطالبات بحقی را مطرح می‎نمود، و برای تحقق‏ ‏اين مطالبات با شور و نشاطی بی شائبه در انتخابات شرکت کرد; اما صاحبان‏ ‏قدرت با مددگيری از آراء مهندسی شده نتيجه انتخابات و وضعيت جامعه را‏ ‏به آنچه امروز شاهد آن هستيم مبدل نمودند.
‏ ‏"جنبش سبز" در پيگيری مطالبات جامعه ، پس از انتخابات توانست‏ ‏خواسته های اکثريت ملت ايران را نمايندگی کند و در اين مسير زندانها و‏ ‏شکنجه های وحشتناک قرون وسطايی را تحمل کرده و حتی شهدايی را تقديم‏ ‏نمود، تا با اصرار بر دوری از خشونت به آرمانهای خود دست يابد; که با لطف‏ ‏و رحمت الهی ، اين جنبش در سرتاسر ايران گسترش يافت ; لذا مردم در ادامه‏ ‏مسير نيازمند پاسخ به سؤالات متعددی هستند که در ذهنشان شکل گرفته‏ ‏است .
‏ ‏مستدعی است با پاسخ خود جهت اعتلای هرچه بيشتر جنبش موجب هدايت و‏ ‏دلگرمی ملت مظلوم و ستمديده باشيد.
‏ ‏به نظر حضرتعالی :
‏ ‏۱ - جنبش سبز مردم ايران چه دستاوردهايی طی مدت اخير داشته است ؟
‏ ‏۲ - چه عواملی مانع از گسترش و توسعه جنبش سبز مردم خواهد شد و راه‏ ‏دستيابی به اهداف را طولانی تر می‎کند؟
‏ ‏۳ - راههايی که موجب تقويت و مصونيت نسبی جنبش خواهد شد کدامند؟
‏ ‏۴ - چه توصيه هايی برای اعتلای بيشتر جنبش می‎فرماييد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏پاسخ آيت الله العظمی منتظری


‏بسم الله الرحمن الرحيم

(ان الله لا يغير ما بقوم حتی يغيروا ما بانفسهم)‏
‏سوره رعد، آيه ۱۱

‏"خداوند وضعيت و سرنوشت هيچ ملتی را تغيير نمی دهد مگر زمانی که خودشان درصدد تغيير آن برآيند."‏

‏‏
‏ با سلام و تحيت و ضمن تقدير از توجه شما نسبت به مسائل جاری و‏ ‏سرنوشت ساز کشور.

‏جواب ۱ - جنبش مذکور که جلوه و تبلوری واقعی از مطالبات به حق‏ ‏اکثريت مردم ايران در سالهای متمادی است ، هرچند تاکنون با برخورد‏ ‏خشن و شديد جناح تندروی حاکميت روبرو شده است ، ولی دستاوردهای‏ ‏داخلی و خارجی آن قابل انکار نمی باشد. اين جنبش در داخل کشور‏ ‏توانسته است فرهنگ مسالمت آميز مطالبه حقوق تضييع شده اقشار‏ ‏وسيعی از مردم در انتخابات و حوادث پس از آن را تا حد زيادی نهادينه‏ ‏کند و از طرفی ماهيت خشن جناح تندرو و سرکوبگر را به خوبی افشا‏ ‏نمايد; و البته هزينه های سنگينی را برای آن تحمل نموده است . اين پديده‏ ‏نشانه آن است که مردم به کمتر از رسيدن به مطالبات بر حق خود قانع‏ ‏نمی شوند و کشتار و ارعاب و تهديد و بگير و ببندها و محاکمات غير شرعی‏ ‏و غير قانونی و محکوميت های سنگين و غير عادلانه فعالان سياسی و‏ ‏آزاديخواهان و نيز تبليغات دروغ و فريبنده ، تأثيری در عزم و اراده آنان‏ ‏ندارد. در بعد خارجی نيز توانسته است نظر کشورهای جهان و بخصوص‏ ‏جوامع مترقی و سازمان های مدافع حقوق بشر را نسبت به مظلوميت و‏ ‏خواسته های به حق خود معطوف داشته و در ارزيابی سياسی ، قدرت‏ ‏واقعی ملت را به جهانيان نشان دهد.

‏جواب ۲ و ۳ - از جمله عواملی که ممکن است مانع گسترش جنبش به حق‏ ‏مردم شود، يکی شعارهای انحرافی ساختارشکن و عکس العمل های‏ ‏نامناسبی است که به سوژه ای برای سرکوب مردم توسط جناح تندرو‏ ‏تبديل خواهد شد. جنبشی که خواسته های منطقی و مشروع و قانونی دارد و‏ ‏می‎تواند آنها را به شکل مسالمت آميز و معقول مطرح کند، نبايد احيانا‏ ‏گرفتار رفتارهای عکس العملی در برابر خشونت ها و سرکوبگری ها شود و‏ ‏بسا شعارهايی را مطرح کند و يا واکنش هايی را از خود نشان دهد که در‏ ‏نهايت مطابق خواسته جناح تندرو حاکميت و به نفع آنان باشد; و چه بسا‏ ‏اين مسائل توسط ايادی آنان جهت انحراف نهضت به وجود می‎آيد،‏ ‏چنانچه بارها مردم بعينه نيروهای آنها را در حال تخريب اماکن و اموال‏ ‏عمومی و شخصی ديده اند.

‏عامل ديگر، انتظار پيروزی زودرس و عجولانه است . جنبش مذکور‏ ‏نبايد در رسيدن مردم به حقوق خود، عجله و بی حوصلگی نشان دهد. صبر‏ ‏بر شدائد و مصائب و مقاومت در راه حق و امر به معروف و نهی از منکر و‏ ‏همچنين مقاومت برای احقاق حقوق ، از آموزه های مهم دينی است که در‏ ‏قرآن و روايات روی آن تأکيد فراوان شده است .

‏عامل سوم ، اختلاف سليقه ها در روش احقاق حقوق و امر به معروف و نهی‏ ‏از منکر است که می‎تواند آسيب جدی به نهضت و حرکت مردم وارد نمايد.‏ ‏در اين راستا شخصيت های معتمد مردم و مؤثر در جنبش می‎توانند با‏ ‏شفاف سازی خواسته های قانونی و شرعی مردم و تفاهم کامل با يکديگر‏ ‏مانع بروز عوامل مذکور و موجب تقويت حرکت های مردمی و مصونيت‏ ‏آن از آسيب های محتمل باشند.

‏جواب ۴ - بديهی است کسانی که در راه احقاق حقوق مردم تلاش می‎کنند‏ ‏و در حقيقت به وظيفه مهم شرعی و ملی امر به معروف و نهی از منکر عمل‏ ‏می‎کنند در درجه اول ، بايد خود عامل به حق و معروف ، و تارک منکر و‏ ‏باطل باشند، و مرزهای دينی و اخلاقی را کاملا حفظ و مراعات نمايند تا‏ ‏عمل و حرکتشان در راه رضای خالق و مصالح مخلوق منشأ آثار خير قرار‏ ‏گيرد.

‏ ‏در خاتمه برای چندمين بار به عنوان نصيحت و خيرخواهی برای حاکميت‏ ‏يادآور می‎شوم : راهی که مسئولين و تصميم گيرندگان نظام در پيش‏ ‏گرفته اند جز به ضرر دين و دنيای خودشان و مردم نخواهد بود. تمکين به‏ ‏همه اصول قانون اساسی و به رسميت شناختن حقوق ملت و عمل به آن‏ ‏بهترين راه برای نشان دادن حسن نيت حاکميت است . انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم ، و محاکمات‏ ‏غير شرعی و غير قانونی فعالان سياسی خدمتگزار و شناخته شده و‏ ‏محکوميت های سنگين برای آنان ، عاقبتی جز انزوای بيشتر کشور و نظام در‏ ‏دنيا و فاصله گرفتن بيشتر مردم از حاکميت و تخريب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهايت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت .‏ ‏اميدوارم مسئولين مربوطه هرچه زودتر مسير باطل خود را اصلاح نمايند‏ ‏و رضايت خالق و خلق را تحصيل نمايند.
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏۱۰ آذر ماه ۱۳۸۸‏
‏حسينعلی منتظری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016