یکشنبه 8 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله منتظری: ضاربان مردم علاوه بر اين که خلاف شرع انجام داده اند بايد ديه هم بپردازند، دفتر آيت الله منتظری

‏بسمه تعالی


‏‏آيت الله العظمی منتظری با اشاره به حوادث پس از انتخابات و برخوردهای تند و خشن توسط‏ ‏نيروهای انتظامی و برخی از نيروهای بسيج : "بدبختی اين است که برای دنيای ديگران به جهنم برويم."

‏ ‏همزمان با عيد سعيد قربان آيت الله العظمی منتظری طی سخنان کوتاهی در جمع علاقه مندانی که برای‏ ‏ديدار با معظم له گرد آمده بودند ضمن اشاره به فرمان الهی به حضرت ابراهيم برای ذبح حضرت‏ ‏اسماعيل ، عيد قربان را فرصتی برای قربانی کردن "نفس شيطانی " توصيف نمودند; و نفس انسان را با‏ ‏توجه به آيات قرآن دارای چهار مرتبه دانستند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏مرتبه اول نفس اماره است که فرمانده کل قوا نفس انسان است که به بدی ها و شرور انسان را‏ ‏وسوسه می‎کند. در مرتبه دوم نفس لوامه است که در قبال گناهان انسان بی تفاوت نيست و پس از‏ ‏انجام گناه انسان را ملامت می‎کند.

‏ ‏معظم له در توضيح اين مرتبه نفس ، ضمن اشاره به حوادث خشونت بار پس از انتخابات و‏ ‏برخوردهای خشن نيروهای امنيتی و نظامی با مردم که گاه برخی نيروهای بسيج هم در آن شرکت‏ ‏داشته اند، اين اعمال خشونت آميز با معترضين را خلاف شرع و قانون دانسته و ضمن طرح‏ ‏پرسش هايی خطاب به کسانی که مردم را مورد ضرب و جرح قرار دادند، فلسفه تشکيل بسيج را‏ ‏بسيج در راه خدا دانستند نه بسيج در راه شيطان. و تمامی کسانی که به دست مأموران کتک خورده اند حتی اگر‏ ‏خراشی به بدن آنها وارد شده باشد را دارای ديه دانسته و فرمودند: زدن مردم به چه مجوزی ؟! آيا هر‏ ‏کس مرا قبول ندارد بايد کتک بخورد؟!

حضرت امير(ع ) با اين که معصوم بودند در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه به مردم خطاب‏ ‏کرده و می‎فرمايد: شما خود را باز نداريد از گفتار حق و مشورت عادلانه ، من ذاتا فوق خطا نيستم‏ ‏مگر اين که خدا مرا کفايت کند. حتی حضرت علی (ع ) با اين عظمت خود را ذاتا فوق خطا نمی داند.‏ ‏چرا مردم را کتک می‎زنيد چون حرفتان را قبول ندارند؟

‏ ‏ايشان تمامی اعمال خشونت بار را گناه و تضييع حق مردم دانسته‏ ‏و فرمودند: ضاربان علاوه بر اين که خلاف شرع انجام داده اند بايد ديه هم بپردازند.

‏ ‏همچنين ايشان ضمن اشاره به اين که برخی ها مردم را کتک‏ ‏زده اند برای اين که به آنها يک احسنت بگويند فرمودند: نفس‏ ‏لوامه انسان را ملامت می‎کند که چرا برای دنيای ديگران جهنم‏ ‏می‎رويم ؟ آيا اين بدبختی نيست که انسان برای دنيای ديگران به‏ ‏جهنم برود؟

‏ ‏در ادامه معظم له مرتبه سوم را نفس ملهمه برشمرده که دائم حق‏ ‏و باطل را به او اعلام و القاء می‎کند. و مرتبه چهارم ، نفس مطمئنه‏ ‏است چنانچه آيه قرآن می‎فرمايد: (يا ايتها النفس المطمئنة ارجعی‏ ‏الی ربک راضیة مرضيه ...) که فرد از اطمينان قلب بالايی در برابر‏ ‏حوادث و ناملايمات برخوردار است . مانند امام حسين (ع ) که با‏ ‏آن همه مصيبت و کشته شدن اصحاب و ياران و اولادش ، ولی‏ ‏دلش محکم و استوار بود. و واقعا قربانی واقعی را امام حسين (ع )‏ ‏در روز عاشورا کرد.

‏ ‏در پايان معظم له برای رفع گرفتاری ها، آزادی زندانيان در بند و‏ ‏استجابت دعاها دعا نمودند.
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری
‏‏۱۳۸۸/۹/۷‏‏


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016