شنبه 25 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام محمد خاتمی: امروز پايداری مردم گره گشا خواهد بود، نوروز

سيدمحمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران در پيامی کوتاه از تمامی کسانی که به شيوه های مختلف سالروز تولد ۶۶ سالگی او را تبريک گفتند، تشکر کرده است.

خاتمی در اين پيام تاکيد می کند که" بايد استوار بود و به لطف خداوند اميدوار و به آينده ای روشن تر از امروز چشم دوخت و دل سپرد و از موانع و مشکلات نهراسيد. منتهی آنچه مهم است بيداری و هوشياری و اميدواری و پايداری خود مردم است که گره گشا است و قهرمان راستين کسی است که مردم را قهرمان بداند و همه تلاش او اين باشد که قهرمان اصلی و حقيقی توان و شايستگی خود را باور کند و به ميدان بيايد و در آن بماند."

متن کامل پيام کوتاه خاتمی بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

زندگی جويبار زلال و دل انگيزی است که از سرچشمه ازل سرازير شده و تا دريای ابد ادامه خواهد يافت. منتهی
”رگ رگ است اين آب شيرين و آب شور
در خلايق می رود تا نفخ صور“
انسان آگاه و آزاد (مختار) شايسته آن است که زندگيش – که نعمت بزرگ پروردگار است – شيرين باشد ولی افسوس که غفلت يا بدانديشی خود آدمی و يا بدخواهی و ستيزگری بدخواهان و رهزنان بی پروای فضيلت، زندگی را بر بسياری از مردمان تلخ می کند و آگاهان آزاد نيز از دردی که بيشتر مردمان گرفتار جهل و فقر و استبداد و حرمت شکنی قدرت پرستانِ انسان ستيز می برند رنج می کشند.
اما با ياد خدا، درد انسان و انسانيت را داشتن و برای ما که در اين نقطه حساس از سرزمين خدا و اين لحظه پر تپش تاريخ زندگی می کنيم برای ايران بزرگ و ايرانی سرفراز انديشه و تلاش کردن راهی است که آيين و وجدان پيش پای ما گذاشته است. بايد استوار بود و به لطف خداوند اميدوار و به آينده ای روشن تر از امروز چشم دوخت و دل سپرد و از موانع و مشکلات نهراسيد. منتهی آنچه مهم است بيداری و هوشياری و اميدواری و پايداری خود مردم است که گره گشا است و قهرمان راستين کسی است که مردم را قهرمان بداند و همه تلاش او اين باشد که قهرمان اصلی و حقيقی توان و شايستگی خود را باور کند و به ميدان بيايد و در آن بماند. خداوند نيز بندگان باورمند و پايدار و آزاده خود را مورد عنايت ويژه خود قرار خواهد داد.
يک سال گذر عمر يعنی يک سال نزديک تر شدن به آنچه سرنوشت گريزناپذير همه ما است، يعنی درگذشت از اين رويه زندگی به لايه پرژرفای زندگی ديگر که جاودان است و اميد که همه ما از اين سال و سالها توشه ارزنده ای برگيريم.
از عزيزانی که در همه اين مدت مرا نواخته اند و اين بنده کوچک خداوند را با محبت و حسن نظر خود مورد لطف قرار داده اند و در واقع خوبيها و فضيلت های خود را به من نسبت داده اند از ژرفای دل سپاسگزارم و به ويژه کسانی که بزرگوارانه به بهانه سالروز تولدم اظهار محبت کرده اند (و نام بردن از همه آنها مثنوی هفتاد من کاغذ می شوند).
اين محبت ها و بزرگواری ها بزرگ ترين سرمايه زندگی من است.

خداوند يار و نگهدار همه شما باد!

سيد محمد خاتمی
۲۵ /۷ /۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016