دوشنبه 20 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قشقاوی: تهديد يا زمان‌بندی در موضع ما تاثيری ندارد، موضوع حقوق بشر در آمريکا را رصد می کنيم، ايسنا

- مذاکرات بعدی با‌١+۵ هم در چارچوب بسته‌ ايران است
- نيازهای‌ هسته‌يی‌مان را در چارچوب قانون برطرف می‌کنيم

سخنگوی وزارت خارجه‌ گفت: محور مذاکرات ژنو، بسته‌ی جامع پيشنهادی ايران بوده است و ۱+۵ پذيرفتند که در جلسه‌ی دوم هم در چارچوب اين بسته‌ی فراگير مذاکرات انجام شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حسن قشقاوی صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که در اعتراض به انتشار گزارش‌هايی در مورد نفوذ صهيونيسم در آذربايجان در سايت راديو آذری صدای ايران، وزارت امور خارجه‌ی آذربايجان سفير کشورمان در باکو را احضار کرده است و مراتب اعتراض رسمی خود را به او ابلاغ کرده است؛ موضع ايران در مقابل اين موضوع چيست؟ گفت: بحث‌هايی که در عالم مجازی و سايت‌ها متقابلا مطرح می‌شود تاثيری نبايد در فضای واقعی داشته باشد؛ رابطه‌ی ايران و آذربايجان رابطه‌ی متينی است و قطعا فضای مجازی نبايد نسبت به فضای واقعی کشور روند سياسی کشورها تاثيرگذار باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در مورد سفر وزير کشور ايران به مصر و احتمال انجام ديداری ميان وزيران دو کشور گفت: اين اجلاس قبلا برگزار شده است و اين آن دوره در مصر برگزار می‌شود؛ پيش‌نويس خوبی هم برای اين نشست تهيه شده است. معمولا طبيعت جلسه‌های‌ اين گونه به اين شکل است که ممکن است فرصت‌هايی برای طرف‌ها پيش آيد که بتوانند مذاکرات دو جانبه‌يی داشته باشند ولی آن چه که مهم است اصل اين اجلاس است که وزير کشور ايران هم در آن شرکت خواهند کرد.

يکی از خبرنگاران در مورد ارزيابی قشقاوی از اهدای جايزه‌ی صلح نوبل به اوباما پرسيد که قشقاوی گفت: در مورد اعطای اين جايزه ديدگاه‌های مختلفی مطرح شده است. افکارسنجی‌هايی هم در خود غرب صورت گرفته است. جايزه صرف‌نظر از ماهيت هر جايزه و يا اين که انگيزه‌های اعطای يک جايزه بايد به عملکردها داده شود. آن چه که در اکثر تحليل‌ها بود اين بود که گويی کمی زود اين جايزه داده شده است. عملکرد مشخصی در رابطه با افغانستان، عراق و موضوع مظلوميت فلسطينی‌ها در قبال تجاوزات رژيم صهيونيستی نديده‌ايم. برخی هم می‌گفتند که اين مساله شدت رويگردانی از جنگ‌طلبان گذشته را نشان می‌دهد که اين موضوع هم بايد مورد توجه قرار گيرد. اما به هر حال بايد در نظر داشت که بودجه‌ی دفاعی در آمريکا ۱۰ ميليارد دلار افزايش داشته است. بعضی‌ها می‌گويند اعطای اين جايزه ممکن است جنبه‌ی تشويقی داشته باشد که تغيير عمل در مواضع صورت گيرد.

در ادامه يکی از خبرنگاران در مورد لوح کوروش در موزه بريتانيا که توافق شده بود برای نمايش به ايران داده شود اما اخيرا عنوان شده که به دليل مسائل سياسی از اين کار امتناع شده است پرسيد که سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: توافقی در اين مورد بين ايران و موزه‌ی لندن صورت گرفته بود مبنی بر اين که آن‌ها اين لوح حقوق بشر را برای نمايش به ايران بدهند، اما متاسفانه طرف انگليسی با بهانه‌ای غيرمنطقی و غيرحقوقی و غيراخلاقی اقدام به اين کار نکرده است و تحولات سياسی داخلی ايران و حوادث پس از انتخابات را در اين مورد عنوان کرده است. اين‌ها اقداماتی غيرمنطقی است به ويژه اين که مباحثی مثل انتخابات، فرايند داخلی است و هيچ ارتباطی به هيچ صورتی به طرف خارجی ندارد. سازمان ميراث فرهنگی در اين زمينه ضر‌ب‌الاجلی داده است که اگر در زمانی دو ماهه اين کار صورت نگيرد ممکن است بر روند قراردادهايی که ما در امور باستان‌شناسی با انگليس داريم آسيب بزند.

او در پاسخ به اين پرسش که شنيده شده است تغييراتی قرار است در پست سخنگوی وزارت خارجه ايجاد شود، گفت: روز گذشته حکم پست جديدم به عنوان معاون امور کنسولی، ‌مجلس و ايرانيان خارج از کشور را از جناب وزير دريافت کردم.

وی افزود: تقريبا بخش عمده‌ای از اخباری که در مورد جابه‌جايی در معاونت‌های وزارت خارجه در سايت‌ها مطرح شده است درست است، اما جزييات آن را بايد اجازه داد که وقتی احکام صادر شد به صورت رسمی مطرح شود.

قشقاوی با بيان اين که شايد امروز آخرين جلسه‌ی من با شما به عنوان سخنگو باشد گفت: سخنگوی جديد وزارت خارجه تا کنون مشخص نشده است اما اين موضوع جای نگرانی ندارد و تا زمانی که سخنگو مشخص نشده است، وزير امور خارجه پاسخگوی سوالات خواهد بود.

خبرنگاری پرسيد که مطبوعات کويت نوشته‌اند ايران پنج شهروند کويتی، ‌يک تبعه‌ی مصری و يک تبعه‌ی قطری را که به اشتباه وارد آب‌های ايران شده‌اند را دستگير کرده است، آيا اين موضوع صحت دارد؟ و قشقاوی گفت: از سفارت‌مان درخواست کرده‌ايم که اين موضوع را بررسی کنند؛ اما اقتضای آبراهی که بين ما مشترک است اين مسائل را ايجاب می‌کند که گاهی پيش می‌آيد. در مورد اين موضوع خاص نيز درخواست کرده‌ايم که اخبار آن را به ما اعلام کنند.

وی هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که امارات در مورد جزاير سه گانه به ايران اولتيماتوم داده است، گفت: در مورد جزيره‌ی ابوموسی يک سوءتفاهم جزيی وجود دارد؛ در عين حال بر مبنای قراردادی که وجود دارد معتقديم می‌توان اين سوءتفاهم اداری را با مذاکره‌ی دوجانبه با يکديگر حل کنيم. همواره گفته‌ايم ورود طرف ثالث، کار سازنده‌ای نيست. تبليغات در اين زمينه به نفع ملت نيست. ضمن اين که ابوموسی،‌ تنب بزرگ و تنب کوچک الی‌الابد جزاير ايرانی هستند و بر سر ايرانی بودن و اصالت تاريخی و هويتی اين جزاير سخنی با کسی نداريم. اين موضع هميشگی ما بوده است و تغييری در آن ايجاد نخواهد شد.

خبرنگاری پرسيد اين سوءتفاهم کی قرار است حل شود؟ که قشقاوی پاسخ داد: ما موضع خود را همواره اعلام کرده‌ايم؛ هيچ کس در مورد خاک خود حاضر نيست گفت‌وگو بکند.

او در مورد سفر عمار حکيم به ايران نيز گفت: ايران جايی است که شخصيت‌هايی تاثيرگذار و رهبران احزاب فراگير و مقامات عراقی، چه دولتی و چه غيردولتی پس از سقوط صدام سفرهايی به آن داشته‌اند. در ارتباط با روند مذاکره و صلح و ثبات، امنيت و توسعه صحبت‌هايی صورت می‌گيرد. هم‌چنين در ارتباط با تعميق مناسبات دو جانبه و بررسی راه‌های گسترش روابط در ابعاد سياسی، فرهنگی نيز بحث‌هايی می‌شود. پس از رحلت مرحوم عبدالعزيز حکيم اين سفر فرصتی بود که مقامات ما عرض تسليت مجددی داشته باشند و مروری بر مسائل ايران و عراق صورت دهند.

خبرنگاری گفت که سولانا اعلام کرده است مذاکرات جدی هسته‌يی هنوز شروع نشده است، آيا قرار است در مذاکرات بعدی در مورد موضوع هسته‌يی صحبت کنيم؟ و سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: آن‌ها از زبان تحريم و تهديد تا کنون هيچ جوابی نگرفته‌اند و خود نيز اين موضوع را می‌دانند اما در مورد مذاکرات همواره گفته‌ايم اهل تعامل و مذاکره هستيم. "ژنو ۲" هم اين موضوع را اثبات کرد که طرفين در آن بر سازنده بودن مذاکرات تاکيد کردند و ابراز رضايت کردند.

وی افزود: محور مذاکرات، بسته‌ی جامع پيشنهادی ايران بوده است و آن‌ها پذيرفتند که در جلسه‌ی دوم هم در چارچوب اين بسته‌ی فراگير مذاکرات انجام شود. اين موضوع اعلام شده است و بر مبنای همان ادامه پيدا خواهد کرد.

يکی از خبرنگاران گفت که اجلاس ژنو تحت تاثير دو مساله‌ی خريد سوخت و غنی‌سازی توسط کشور سوم قرار گرفته است در حالی که قرار بود در اجلاس ژنو بحث هسته‌يی مطرح نشود و قشقاوی گفت: اين موضوع کاملا روشن است. بارها گفته‌ايم حقوق هسته‌يی ايران غيرقابل مذاکره است و راجع به حقوق هسته‌يی ايران هيچ‌گونه مذاکره‌ای در نشست ژنو صورت نگرفته است؛ اما دو موضوعی که قبل از ژنو از سوی ايران اعلام شد را نبايد به آن نشست ارتباط داد. تاسيسات فردو و رآکتور تهران قبل از مذاکرات مطرح شده بود.

او اضافه کرد: در ارتباط با موضوع ۲۰ درصد هم آقای رييس‌جمهور قبل از سفر به نيويورک آن را اعلام کرده بود. ما عنوان کرده بوديم که تا مدتی ديگر فرآيند سوختمان برای توليد ايزوتوپ‌ها رو به پايان است و به عنوان کشور عضو آژانس درخواست کرديم که سوخت به ما بدهند. اين به معنا اين نيست که ما دست بسته‌ی آژانس باشيم و در مورد مسائل بيمارستانی و درمانی خود معطل بمانيم. ما مايل هستيم اين سوخت را دريافت کنيم. اميدواريم که اين توافقات حاصل شود که سوخت را دريافت کنيم. ما برای رفع نيازمان با کسی شوخی نداريم و حتما نيازهای‌مان را در چارچوب قانونی و معيارهای مشخص برطرف می‌کنيم و به دليل شدت احترامی که به قواعد بين‌المللی می‌گذاريم اين درخواست را عنوان کرديم و جواب منفی هم نگرفتيم. بناست مذاکره شود. اين دو موضوع هيچ ارتباطی با مذاکرات ژنو ندارد. نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که اين دو موضوع رآکتور تهران و تاسيسات فردو را به مذاکرات هسته‌يی ارتباط دهند.

يکی از خبرنگاران در ارتباط با بازداشت يک خبرنگار در اهواز پرسيد که قشقاوی اظهار کرد: مقامات قضايی بايد راجع به اين روزنامه‌نگار پاسخ دهند.

قشقاوی هم‌چنين در مورد اين که کلينتون گفته است آمريکا نمی‌تواند منتظر ايران بماند تا ايران بخواهد در مورد تعهد خود نسبت به اجرای قوانين بين‌المللی را اعلام کند، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ايم که تعهدمان را به قوانين بين‌المللی براساس ماهيت، قانونمند است و اين اظهاراتی که بخواهد در درون آن تهديد و يا زمان‌بندی باشد در اين موضع ما تاثيری ندارد. ما در چارچوب قواعد بين‌المللی و به عنوان عضو فعال IAEA عمل می‌کنيم. اما اين که مطرح می‌شود با بعضی از کشورهای منتقد چگونه می‌خواهيد مذاکره کنيد نيز می‌گوييم ما نيز انتقاداتی نسبت به کشورهايی داريم ولی بسياری از کشورهايی که با هم مذاکره می‌کنند ممکن است انتقاداتی نسبت به هم داشته باشند. اين مانع از انجام مذاکره نيست. شايد همين مذاکرات بتواند فضای اعتقادی را در پاسخ‌های منطقی، مستدل به فضای منطقی، غيرسياسی و حقوقی تبديل کند.

وی در ارتباط با سفر پادشاه عربستان به سوريه و ديدار جنبلاط و حسن نصرالله و ايجاد زمينه در لبنان برای تشکيل دولت گفت:‌ ما از هر گامی که در جهت حل مشکلات جهان اسلام، ‌کشورهای عربی و از جمله لبنان برداشته شود استقبال می‌کنيم و صلح و ثبات و پيشرفت لبنان را می‌خواهيم و معتقديم هر گامی که مقاومت را بپسندد مثبت است. مقاومت در جهان اسلام موجب افتخار است. چه مقاومت لبنانی و چه مقاومت فلسطينی.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مذاکراتی که در جهت تقويت مقاومت و مقابله عليه توطئه‌های رژيم صهيونيستی باشد و وحدت جهان عرب را تقويت کند، مورد استقبال ماست.

قشقاوی در ارتباط با ديدار نخست‌وزيران روسيه و چين با رحيمی ـ معاون اول رييس‌جمهورکشورمان ـ در حاشيه‌ی اجلاس شانگهای گفت: فردا معاون اول رييس‌جمهور برای شرکت در اجلاس نخست‌وزيران کشورهای اعضای اصلی و ناظر شانگهای در پک به چين می‌رود. اين اجلاس، ‌اجلاس مهمی است که بحث‌های اقتصادی راجع به تشکيلات شانگهای و بودجه‌ی آن و هم‌چنين خود پيمان شانگهای مطرح می‌شود. فرصت مغتنمی است که در حاشيه‌ی اين اجلاس ديدارهايی با نخست‌وزيران کشورهای حاضر صورت گيرد. به همين دليل ديداری با نخست‌وزير چين و روسيه صورت خواهد گرفت. هيات ايران بسيار قوی است که متشکل از تعدادی از وزيران و نمايندگان مجلس و مقام عالی‌رتبه‌ای از وزارت امور خارجه است. تبعا فرصتی است که در ديدارهايی که در حاشيه‌ی اجلاس انجام می‌شود مسائل دو جانبه‌ بحث‌های منطقه‌يی و جهانی مورد بحث و بررسی قرار گيرد.

قشقاوی گفت: روسيه همسايه‌ی ايران است و در ارتباط با چين نيز افزون بر ۲۹ ميليارد دلار حجم روابط دو کشور است.

يکی از خبرنگاران درباره ادعای کلينتون مبنی بر اين که مردمان ايران افرادی متمدن هستند اما گرفتار دولت‌مردانی هستند که نمی‌خواهند حقيقت را بگويند، پرسيد که قشقاوی پاسخ داد: دولت ايران پس از پيروزی انقلاب فرزند مستقيم و بلاواسطه ملت ايران است. پس از پيروزی انقلاب تا کنون ۳۰ بار انتخابات برگزار شده است و در انتخابات گذشته نيز با حضور ۸۵ درصدی مردم رييس‌جمهور با رای بالايی انتخاب شده است که ما به حضور هميشه‌ی مردم افتخار می‌کنيم. سخنانی که بخواهد بين حوزه‌ی تمدنی و فرهنگی يک ملت تفکيک ايجاد کند قابل قبول نيست.

او هم‌چنين در مورد اين که آيا روابط ترکيه و ارمنستان می‌تواند موجب کمرنگ شدن روابط ايران و ارمنستان شود، گفت:‌ ما ارتباط بسيار خوب و رو به رشدی با کشورهای همسايه داريم و اين مناسبات ما با تمام کشورهای منطقه رو به پيشرفت است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در مورد برگزاری همايش دريای خزر از سوی مجلس گفت: اين ابتکار بسيار خوبی بود. موضوع خزر موضوع منافع ملی و حياتی ما است. تغييری در سياست ما در خزر ايجاد نشده است و حتی بسياری از مقامات مذاکره کننده و کارشناسان نسبت به ۱۰ سال قبل هيچ تغييری نکرده‌اند. ما پيگير منافع خود در دريای خزر هستيم و دريای خزر می‌تواند دريای صلح و دوستی باشد. کشورهای ساحلی می‌توانند با اتفاق و تفاهم در مورد خزر با هم همکاری داشته باشند. ما منتظر هستيم که اجلاس باکو پس از اجلاس تهران برگزار شود.

قشقاوی هم‌چنين در مورد دريافت غرامت ايران از عراق نيز گفت: هيچ کسی اين موضوع را نفی نکرده است. حقوق ايران و مسائلی که بين ايران و عراق از زمان صدام باقی مانده است همواره پيگيری می‌شود. ما معتقديم طرح هر موضوعی نيز نيازمند زمان مناسب خود است. واقعيت عراق فعلا پيش‌روی ماست و ما برای گسترش مناسبات، ‌تقويت دولت ملی و روند صلح و امنيت اين کشور تلاش می‌کنيم. اما حقوق ايران را فراموش نکرده‌ايم.

وی در ارتباط با طرح مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد اعلام موارد نقض حقوق بشر در آمريکا از سوی وزارت خارجه گفت: ما در اين مورد بسيار فعال هستيم و اين موارد را رصد می‌کنيم. کتاب‌هايی هم منتشر شده است. اين‌ها موضوعاتی است که به کرات از سوی مجامع بين‌المللی خود غربی‌ها هم به آن‌ها اشاره شده است و چيزی نيست که به فراموشی سپرده شود. موضوع حقوق بشر بايد زنده و هميشگی باشد.

قشقاوی در مورد وضعيت شهرام اميری ـ تبعه‌ی ايرانی ـ و شغل وی نيز گفت: اصل اين بحث چيزی بود که از سوی يکی از روزنامه‌ها مطرح شد. در ديداری که متکی با دبيرکل سازمان ملل داشت اسامی پنج نفر از ايرانيان را دادند. ما بر حسب وظيفه موظف هستيم سرنوشت آن‌ها را پيگيری کنيم. پس از اين موضوع بلافاصله گمانه‌زنی در مورد شغل وی در يک روزنامه مطرح شد و حتی گفتند اين پنج نفر کارشناسان هسته‌يی بودند. با عنايت به منشاء فکری بعضی از رسانه‌ها احساس کرديم طرح اين موضوع مساله‌ی انحرافی است. آن چه که برای ما مهم است بحث حقوق شهروندی است. براساس آن چه که وزير امور خارجه هم به آن اشاره کرد شهرام اميری به عنوان عمره‌گذار به عربستان رفته است. سرنوشت ايشان تا کنون نامعلوم است و اين موضوع بايد روشن شود. بحث ما زندگی شخصی او نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016