دوشنبه 23 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور: بيشترين بهره‌ تبليغاتی از نامه‌های کروبی نصيب دشمنان شد، فارس

خبرگزاری فارس: اژه ای با حضور در برنامه‌ زنده گفت‌وگوی ويژه خبری تاکيد کرد: دشمنان بيشترين بهره‌برداری سوء را از نامه‌های کروبی کردند

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، غلامحسين محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی زنده ويژه خبری شبکه ۲ سيما طی سخنانی در خصوص روند تشکيل هيئت ۳ نفره قوه قضاييه برای پيگيری مسائل و حوادث پس از انتخابات گفت: اين هيئت در زمان آيت‌الله لاريجانی تشکيل شد؛ چندی قبل اين هيئت متشکل از حجت‌الاسلام رئيسی، بنده و حجت‌الاسلام خلفی از سوی آيت‌الله لاريجانی دستور گرفت که برای پيگيری مسائل پس از انتخابات و آن چرا که احياناً جريانات سياسی و برخی از آحاد مردم مطرح می‌کردند را به صورت همه جانبه پيگيری کند و در نهايت دقت کند که از هيچ طرفی حقی ضايع نشود.
وی افزود: لازم به ذکر است که پيش از اين نيز آيت‌الله شاهرودی اقداماتی در اين زمينه انجام داده بود اما به طور مشخص بايد گفت که از روزی که اين هيئت تشکيل شد حتی ما روزهای جمعه را هم تشکيل جلسه می‌داديم در حين بررسی موارد مختلف بوديم که آيت‌الله لاريجانی رئيس قوه قضاييه نامه کروبی را به هيئت واصل کرد.
دادستان کل کشور تصريح کرد: اين نامه از جايگاه کروبی صادر شده بود لذا بايد بررسی می‌شد که آيا اين اظهارات صحيح است يا خير، اگر صحيح نيست چرا کروبی اين اظهارات را از اين جايگاه مطرح کرده است.
اژه‌ای در ادامه با بيان اينکه آيت‌الله لاريجانی مسئوليت هيئت ۳ نفره قوه قضاييه را اختصاص به نامه کروبی نداده بود اظهار داشت: اين هيئت قبل از نامه کروبی تشکيل شده بود و در واقع بايد گفت که مسئوليت‌های متعددی هم برای بررسی موضوعات مختلف داشت که از جمله آنها می‌توان به موضوعات کوی دانشگاه و کسانی که ادعای لطمه ديدن داشتند اشاره کرد لذا بايد به همه جوانب اين دو موضوع و موضوعات ديگر رسيدگی می‌شد که در اين حين کروبی نامه‌ای صادر کرد لذا آيت‌الله لاريجانی نيز نامه را برای پيگيری و بررسی با دقت به هيئت ۳ نفره قوه قضاييه ارجاع داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دشمنان بيشترين بهره‌برداری سوء را از نامه‌های کروبی کردند

وی اضافه کرد: شايد بيشترين بهره‌برداری سوء را دشمنان از همين نامه‌های کروبی کردند لذا ما مؤظف بوديم که در مرحله اول اقدام قضايی انجام ندهيم از اين‌رو خواستيم که کروبی نيز برای بيان دلائل و مستندات خود به هيئت ۳ نفره بيايد تا ما بتوانيم حتی از وی در روند پيگيری‌ها نيز کمک بگيريم البته کروبی را هم در جريان پيگيری‌ها قرار بدهيم از اين‌رو ابتدا به عنوان امری تحقيقی پيگيری موضوع را آغاز کرديم.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: از کروبی درخواست کرديم که به هيئت ۳ نفره بيايد و وی هم به موقع به هيئت ۳ نفره مراجعه کرد. کروبی ابتدا در جلسه اول کلياتی را مطرح کرد البته بايد گفت که شخص کروبی با نوع کار معاون اول قوه قضاييه و بنده به عنوان دادستان کل کشور از قبل آشنايی داشت. از اين‌رو در هيئت ۳ نفره از کروبی خواستيم که مسائل و مستندات مربوط به نامه اول که آن را به هاشمی داده بود و نامه دوم را بيان کند.
اژه‌ای تصريح کرد: کروبی در خصوص نامه‌ها توضيحاتی ارائه داد، وی اجمالاً گفت، زمانی که نامه را به هاشمی دادم از مدارکی که در حال حاضر دارم در آن زمان هيچ کدام از مدارک و مستندات فعلی را نداشتم و حتی افراد مطرح شده در نامه را نديده بوديم ولی بعداً آنها به افراد حزب يا به صورت مستقيم به خود بنده مراجعه کردند.
وی در ادامه تأکيد کرد: در هيئت ۳ نفره به کروبی اعلام کرديم که ما آمادگی داريم همه سخنان شما را شنيده و پيگيری کنيم و حتی حاضريم هر سرنخی را که شما ارائه بدهيد دنبال کنيم.
دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود و در بيان آنچه که در جلسه اول حضور کروبی در هيئت ۳ نفره گذشته است گفت: بنده به کروبی در همان جلسه اول گفتم که شما آيا واقعاً درخصوص مسائلی که مطرح کرديد به اطمينان رسيده‌ايد يا خير؛ کروبی در پاسخ گفت خير بنده شنيده‌ام. البته دو مورد را نيز مستقيماً از خود افراد شنيده‌ام و بقيه را به صورت غير مستقيم به بنده گفته‌اند.
اژه‌ای اضافه کرد:‌ کروبی در اين جلسه ۴ لوح فشرده به همراه اسامی افرادی به ما داد لذا ما هم به وی گفتيم که هيئت اين سی‌دی‌ها را مشاهده کرده و پس از بررسی‌ها به شما اطلاع خواهد داد. البته بايد به اين نکته هم تأکيد کنم که ما در هيئت ۳ نفره به کروبی اطلاع داديم که می‌خواهيم همه جلسه را به صورت رسمی ضبط کنيم.
وی اضافه کرد: ابتدا پس از خروج کروبی لوح فشرده‌ مربوط به شخصی به نام (الف - ش) را بررسی کرديم، ما پس از بررسی و مشاهده اين لوح فشرده متوجه شديم که حتی اين لوح را هر کس ديگری هم ببيند متوجه می‌شود که کاملاً حساب شده طراحی شده است اما کاملاً پيداست که کسی اين سی‌دی را تهيه کرده يا به تعبير بنده برای تهيه اين سی‌دی چندين بار هم رفت‌وآمد شده که در نهايت اين لوح فشرده به عنوان مهمترين سند کروبی تهيه شده است البته بايد گفت که کاملاً هم مخدوش بود.
دادستان کل کشور در بيان خدشه‌هايی که در خصوص لوح فشرده مربوط به مهمترين سند کروبی تأکيد کرد: اين لوح فشرده از لحاظ صحبت‌های مطرح شده و اينکه بعداً روشن شد که حتی اين لوح را چندين بار تعويض و در نهايت تکميل کرده‌اند مخدوش بوده ولی ممکن هم هست که کروبی از جزئيات تهيه اين لوح فشرده در آن زمان بی‌خبر بوده باشد.
اژه‌ای افزود: در بررسی باقيمانده لوح‌فشرده‌ها مشاهده کرديم که هيچگونه ادعای تجاوز جنسی در آنها مطرح نمی‌شود از اين‌رو تصميم براين گرفتيم که با تهيه‌کنندگان لوح‌های فشرده و شخص (الف -ش) صحبت کنيم. از اين رو در اين خصوص هم تصميم براين شد که از شخص کروبی کمک بگيريم حتی به وی هم گفتيم که خود شما هم می‌توانيد حضور داشته باشيد اما فردای آن روز اول وقت مشاهده کرديم که از دفتر کروبی يا از سايت وی اعلام شد که (الف -ش) مفقود شده است، اين موضوع مورد توجه ما قرار گرفت و البته اين سؤال مطرح شد که چرا شخص مذکور مفقود شده، در نهايت ناچار شديم که تحقيقات غير محسوس را هم آغاز کنيم و در اين بين متوجه شديم که يکی از افراد حزب با شخص (الف -ش) مخفيانه در ارتباط است. در همين موقع که ما داشتيم موضوع (الف-ش) را بررسی می‌کرديم کروبی مورد ديگری را ادعا کرد يعنی موضوع شخصی به نام ترانه موسوی.
وی تصريح کرد: در خصوص موضوع ترانه موسوی دشمن بهره‌برداری بسياری کرد البته بايد بگويم که کروبی هم هيچ مستندی در خصوص ترانه موسوی ارائه نداده بود؛ کروبی می‌گفت مطلبی را دختر خلبان شهيدی در جمع افرادی که بنده و ميرحسين موسوی مأمور به تحقيقات کرده بوديم مطرح کرده است. از اين‌رو ما در هيئت ۳ نفره تحقيقات خود را نيز در اين زمينه آغاز کرديم.
دادستان کل کشور اضافه کرد: اولين موضوعی که مطرح کرديم اين بود که ترانه موسوی که بی‌کس و کار نيست ولی هرچه جلو می‌رفتيم هيچ سرنخی در خصوص وی وجود نداشت و اصلاً چنين فردی با اين موضوعات که کروبی مطرح کرده بود وجود نداشت چرا که کروبی گفته بود ترانه موسوی را به بيمارستان آورده بودند و وی با جراحات شديد يک شب در بيمارستان بستری بوده و طبق اظهاراتی که پرستار ترانه موسوی داشته وی يک شب در بيمارستانی بستری بوده و صبح روز بعد توسط افرادی از بيمارستان برده شده است و در نهايت بعداً در خارج از شهر و در بيابان جنازه وی پيدا شده است ولی با اين همه چنين کسی را ما پيدا نکرديم.
اژه‌ای با بيان اينکه تمام موارد ادعايی را در خصوص ترانه موسوی بررسی کرديم اظهار داشت: با اينکه تحقيقات گسترده‌ای انجام داديم ولی به نتيجه‌ای نرسيده‌ايم، تصميم گرفتيم که از دادسراها و کلانتری‌ها پيگيری کنيم که آيا فرد مورد ادعای کروبی بازداشت شده يا خير که به ما اعلام کردند چنين کسی بازداشت نشده است. البته بايد گفت که ما نه تنها حوالی تهران و قزوين و فرودگاه را بررسی کرديم بلکه در سطح وسيعتری پيگيری کرديم ولی به ما گفتند که در اين مکانها چنين جنازه‌ای با اين مشخصات مورد ادعا پيدا نشده است. از اين‌رو تصميم گرفتيم سراغ بيمارستان مورد ادعای کروبی برويم.
وی افزود: درخصوص بيمارستان اين‌طور بررسی کرديم که آيا ترانه موسوی در آنجا بستری شده يا خير لذا به عده‌ای مأموريت داديم که به بيمارستان به صورت غيرمحسوس رفته و بررسی کنند که آيا در اين فاصله زمانی مورد ادعای کروبی حتی چند روز قبل ببينند چنين فردی به نام ترانه موسوی در آن بيمارستان بستری شده يا خير، پس از بررسی‌ها اعلام کردند که چنين شخصی با اين مشخصات در اين بيمارستان بستری نشده است.
دادستان کل کشور ادامه داد: ما فرض را بر اين گذاشتيم که کروبی درست می‌گويد لذا مطرح کرديم که شايد به دليل مشکلاتی که در زمان بستری شدن ترانه موسوی وجود داشته وی را با نام ديگری در آنجا بستری کردند لذا دستور داديم که پيگيری کنند که آيا چنين فردی با اين مشخصات و اين لطمات به اين بيمارستان آورده شده يا خير، ولی باز هم جواب منفی بود در ادامه مطرح کرديم که تمام بيمارانی را که در آن فاصله زمانی به بيمارستان مراجعه کردند را بررسی کرده و ببينند که آيا اين بيماران مورد شناسايی هستند يا خير ولی در نهايت بازهم چنين چيزی وجود نداشت.
وی تأکيد کرد: در پايان بررسی اين موضوع اين امکان را داديم که ترانه موسوی در کدام خيابان و يا توسط کدام کلانتری بازداشت شده و به کدام بازداشتگاه برده شده است ولی باز هم به اين نتيجه رسيدم که اصلاً چنين فردی با اين مشخصات بازداشت نشده است.

اطرافيان کروبی که اعلام کردند "الف‌.ش " مفقود شده، با وی ارتباط دارند

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به تحقيقات هيئت ۳ نفره قوه قضاييه در خصوص ادعاهای مهدی کروبی راجع به آزار و اذيت برخی بازداشت‌شدگان و در ادامه توضيح خود راجع به موضوع ترانه موسوی، گفت: پس از تحقيقات فراوان و مشخص شدن واهی بودن اين ادعا، به آقای کروبی گفتم که ما اين را‌ه‌ها را طی کرديم و چيزی پيدا نکرديم، اگر شما راه ديگری به ذهنتان می‌رسد به ما بگوئيد تا پيگيری کنيم؛ که آقای کروبی گفت: "نه حرف‌های شما منطقی است، ولی من الان چيز بيشتر از اين ندارم. "
اژه‌ای ادامه داد: آقای کروبی گفت که يک فردی رفته بيمارستان و گفته است که يک پرستاری اين مطلب را به او گفته است.
دادستان کل کشور افزود: به آقای کروبی گفتيم که خب، نام اين پرستار چيست؟ تا برويم و پيگيری کنيم. گفت: اين آقا می‌گويد که من اتفاقاً مراجعه کردم و ديدم که ديگر اين پرستار آن جا نيست. گفتيم: خب، چطور نيست؟ مرخصی رفته؟ مأموريت رفته؟ انتقالی گرفته؟ اخراج شده؟ چطور شده است؟ که آقای کروبی گفت: نمی‌دانم، می‌گويد نيست. گفتيم: نامش را از آن آقا بپرسيد. و آقای کروبی به شوخی گفت: من که مثل تو بازجو نيستم، محسنی! گفتم: خب باشد، ما بعدا خودمان از آن آقا سوال می‌کنيم و نامش را می‌پرسيم و سوال می‌کنيم که شما تصادفی به اين بيمارستان رفتيد؟ مأموريت داشتيد؟ حتی از آقای کروبی سوال کردم که اين پرستار آقا بود يا خانم؟ که آقای کروبی گفت من نمی‌دانم.
اژه‌ای خاطرنشان کرد: در مورد ترانه موسوی ما هر مسيری که ممکن بود به ذهن انسان برسد و به ذهن کارشناسان می‌رسيد، طی کرديم و واقعا به اين نتيجه رسيديم که چنين چيزی واقعيت ندارد. مگر می‌شود فردی باشد و هيچکس را اعم از هم‌کلاسی، آشنا، پدر و مادر و برادر و خواهر و ... نداشته باشد؟
وی در خصوص فردی به نام الف.ش نيز گفت: در جلسه اول به آقای کروبی گفتيم که مطالب شما همين‌هاست؟ که آقای کروبی گفت: نه من چيزهای ديگری را دارم که الان به شما نمی‌دهم. من گفتم که آقای کروبی! بالاخره شما يک ادعايی کرده‌ايد، ادعايی که به حيثيت نظام و مردم و خود همين فردی که شما برايش اينگونه سی‌دی تهيه کرده‌ايد، لطمه وارد کرده است. فرض کنيد، فردا همين سی‌دی لو برود. حق ايشان هست که اين موضوع پيگيری شود. اگر چيز خاصی داريد بگوييد با خود شما اين موضوع را پيگيری کنيم. ولی آقای کروبی گفت: نه من فعلا اينها را به شما می‌دهم، اگر رسيدگی کرديد بعدا بقيه را اعلام می‌کنم.
دادستان کشور ادامه داد: در مورد "الف.‌ش " چون در جلسه اول نکات ابهامی برای ما بود، می‌خواستيم از آن فرد و همچنين کسانی که اين سی‌دی را تهيه کرده‌اند، درباره اين ابهامات سوال کنيم.
اژه‌ای افزود: بعد از اينکه فردای جلسه اول با کروبی تصميم داشتيم با "الف.‌ش " صحبت کنيم، از طرف طرفداران آقای کروبی اعلام شد که مفقود شده و بعد هم مشخص شد که برخی از اطرافيان آْقای کروبی با وی ارتباط دارند. ما صرف‌نظر از ابهاماتی که در ادعاهای وی وجود دارد تحقيق کرديم که آيا وی در آشوب‌ها بوده است يا خير؟ که مشخص شد در آشوب‌ها حضور نداشته. نه خودش می‌گويد حضور داشته و نه آقای کروبی مدعی است. می‌گوييم خب کجا دستگير شده و توسط چه کسانی دستگير شده؟ خودش می‌گويد "من با يکی از سفارت‌خانه‌ها مرتبط بودم، وقتی از اين سفارت‌خانه‌ها می‌آمدم ۳ نفر من را در خيابان جردن سوار ماشين کرده و بردند و من را مورد ضرب و شتم قرار دادند و در يکی از اين روزها هم به شکلی مورد تجاوز جنسی قرار دادند. " بعد از تحقيقات نيز مشخص شد که "الف‌.ش " در هيچ يک از آشوب‌ها دستگير نشده است. ما از نيروی انتظامی، وزارت اطلاعات و نيروهای مردمی حاضر در محل سوال کرديم که شما متوجه دستگيری چنين کسی شده‌ايد؟ که پاسخ آنها منفی بود.
وی با اشاره به تناقضات فراوان در اظهارات "الف‌.ش "، خاطرنشان کرد: وی می‌گويد که نمی‌دانم من را پس از دستگيری به کجا بردند و وقتی سوال می‌کنيم که آيا دستگيرکنندگان لباس خاصی بر تن داشتند؟ می‌گويد نه! و می‌گويد که پس از دستگيری من را به داخل ماشينی برده و چشم‌هايم را بستند و من متوجه نشدم که به کجا می‌روم. و می‌گويد که از سر و صداهايی که آنجا وجود داشت، حدس می‌زنم که ۴۰-۵۰ نفر ديگر نيز آنجا حضور داشتند.
دادستان کل کشور، ادامه داد: با توجه به اينکه آقای "الف‌.ش " می‌گفت حدود ۲۰ دقيقه طول کشيد تا من را به محل مورد اشاره بردند، گفتيم که بروند و تمام محل‌هايی که امکان دارد به فاصله ۲۰ دقيقه و چند دقيقه بالا و پائين به آنجا منتقل شده باشد را جستجو کنيد که چنين چيزی امکان دارد يا خير؟ و همچنين گفتيم که به زندان اوين رفته و از همه زندانيان که از هر جايی منتقل شده‌اند و حتی از زندانيانی که آزاد شده‌اند در خصوص اين موضوع سوال کنيد که آيا چنين جايی وجود داشته يا خير؟ که تا کنون به اين نتيجه رسيديم که قطعا آقای "الف‌.ش " در هيچ بازداشتگاهی نبوده و توسط هيچ نيرويی دستگير نشده و ساختگی بودن سی‌دی نيز روشن است. ولی با اين وجود تحقيقات در اين مورد ادامه دارد و بخصوص سوال از زندانيان آزاد شده درباره احتمال وجود مکان مورد ادعای الف‌.شين نيز همچنان در حال انجام است.

کروبی بر کذب بودن ادعاهای خود آگاه است

اژه‌ای در ادامه سخنان خود با اشاره به تحقيقات هيئت ۳ نفره قوه قضاييه و ادعاهای مهدی کروبی راجع به آزار و اذيت برخی بازداشت‌شدگان و در خصوص موضوع ادعای کروبی مبنی بر آزار و اذيت دختر يک شهيد، اظهار داشت: در ادعاهای آقای کروبی آمده بود که اين فرد را در جايی به همراه مادرش و در حالی که الله‌اکبر می‌گفته دستگير کرده‌اند و بعد از مدتی و پس از آنکه مورد آزار و اذيت قرار گرفته است، پائين‌‌تنه‌اش را را با اسيد سوزانده و جنازه‌اش را به طور مخفيانه دفن کرده‌اند.
وی ادامه داد: ما در اين باره به آقای کروبی گفتيم که وقتی می‌گوييد اين جنازه به صورت مخفيانه دفن شده است، چه کسی ديده است که بدنش را با اسيد سوزانده‌اند؟ که اين سوال و سوالات بسياری از اين دست از سوی کروبی بدون پاسخ ماند.
دادستان کل کشور افزود: در اين باره تحقيقات خود را از خانواده اين فرد، کسانی که مجلس ختم را برگزار کردند، پزشکی قانونی و ... آغاز کرديم و همچنين متوجه شديم که يکی از سايت‌های وابسته به اين جريان سياسی در مطلبی نوشته است که يکی از شهدای قربانی جنايت لباس شخصی‌ها به صورت مخفيانه در بهشت زهرا دفن شده است و در اعلاميه فوت اين شخص نيز آمده بود که فلانی تنها فرزند جانباز شهيد! آقای فلانی بوده است. اما پس از تحقيقات از بنياد شهيد و خانواده اين فرد مشخص شد که اصلاً پدر اين خانم شهيد نشده و اين خانم نيز تنها دختر خانواده نيست. ضمن اينکه مشخص شد نه دستگير شده و نه بدنش سوزانده شده و نه مخفيانه دفن شده است.
اژه‌ای تصريح کرد: بر اساس گفته‌های خانواده اين دختر، پدر وی در سال ۱۳۸۰ بر اثر ايست قلبی ناشی از ناراحتی قلبی از دنيا رفته است و خواهر اين دختر نيز به کروبی گفته بود که پدر ما شهيد نشده است، چرا اعلام کرديد او شهيد است؟
وی با اشاره به انتشار اطلاعيه‌ ديگری از سوی جناح سياسی مذکور در زمينه موضوع اين دختر، اظهار داشت: در اين اطلاعيه عکس و نام ۵ شهيد را مطرح کردند و نام اين خانم را نيز در کنار آنها آورده و اعلام کردند که وی و برادرهايش و دائی‌هايش و پدرش و ... شهيد هستند در حالی که همه اينها دروغ است و واقعيت ندارد. چه آنکه اصلا برادرانش نيز شهيد نشده‌اند.
دادستان کل کشور افزود: با توجه به فضايی که ايجاد شد و تشويش اذهان عمومی که از سوی بيگانگان صورت گرفت و از آنجا که مردم نسبت به برخی موضوعات در حيرت هستند، ناچارم بگويم که پس از تحقيقات گسترده در اين باره و مراجعه به خانواده و حتی مدرسه اين دختر و تحقيقات ديگر متوجه شديم که اين خانم از سال ۸۶ تا کنون هفتمين بار است که از خانه فرار کرده و هر بار ۵-۶ روز و در برخی موارد ۱ ماه از خانه فرار کرده و در مواردی توسط نيروی انتظامی بازداشت و تحويل خانواده شده و در برخی موارد نيز خودش بازگشته است و اين بار نيز مادرش می‌گويد که وقتی برای خريد دارو از خانه بيرون رفتم، موقع بازگشت ديدم که دخترم خانه نيست و فرار کرده است.
اژه‌ای تصريح کرد: روز سيزدهم تير ۸۸ اين دختر از خانه فرار می‌کند و روز ۲۱ تير ۸۸ و روز ۲۳ تير ۸۸ مادر اين دختر نامه‌ای را خطاب به يکی از مسئولان می‌نويسد و در هر دوی اين نامه‌ها صحبت از دستگيری اين دختر نبوده بلکه مادر اين دختر می‌نويسد که وقتی به خانه بازگشتم متوجه شدم که دخترم در خانه نيست.
وی با اشاره به اينکه دوبار از اطرافيان موسوی با مادر اين دختر تماس گرفته شده و گفته می‌شود که دخترت کشته شده و سوزانده شده و دفن شده است و حتی از نماينده‌ای نيز اسم برده می‌شود که می‌خواهد برای دلجويی بيايد، اظهار داشت: بار سوم فردی به نام مقيسه به همراه يک خانم از طرف کميته آقايان موسوی و کروبی به مادر اين خانم مراجعه کرده و می‌گويند که دختر شما کشته شده است و ۲-۳ روز اين مسائل تکرار شده و مادر اين دختر می‌گويد که "پس از اين اتفاقات با خودم گفتم که نکند واقعا کشته شده است؟ با توجه به گرفتاری‌هايی که درباره اين دختر دارم، مجلس ختمی هم برگزار می‌کنم و از فاميل و آشنا و ... راحت می‌شوم. "
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: استنباط من اين است که مادر اين دختر می‌خواهد بگويد آنقدر اين مسئله را برای من تکرار کردند که من برای اين کار آماده شدم.
اژه‌ای با اشاره به اينکه حتی مجلس ختم اين دختر را نيز مادرش برگزار نکرد بلکه برخی ديگر برگزار کردند و مسجد را نيز مادر اين دختر نگرفته و پول مسجد را هم ديگران داده‌اند، گفت: نامه‌هايی که از طرف مادر اين دختر نوشته شده نيز از طرف آن جريان سياسی خاص نوشته شده است.
وی با بيان اينکه بعد از مشخص شدن اين موضوعات آقای کروبی مجددا به دادستانی کل کشور فراخوانده شد، اظهار داشت: در اين جلسه به آقای کروبی گفتم که آيا ظرف اين يک هفته به اطلاعات جديدی در مورد موارد ادعايی خود دست پيدا کرده‌ايد يا خير؟ که آقای کروبی گفت "بله فهميده‌ام که آن دختر، دختر شهيد نيست. خواهر وی به همراه فردی ديگر مراجعه کرده و گفته است که اولاً تنها دختر خانواده نيست و ثانيا پدرش شهيد نشده است و می‌خواستم از چگونگی مرگ خواهرم مطلع شوم. "
دادستان کل کشور افزود: آقای کروبی در اين جلسه همچنين گفت که آقای مقيسه گفته پدر اين دختر شهيد نشده و نيز گفته ظاهراً دختر زنده است و تماس گرفته است.
اژه‌ای در اين بخش از سخنان خود همچنين با اشاره به اينکه در جلسه اول به کروبی گفتم که احتمال نمی‌دهيد ممکن است برخی افراد مغرض بخواهند حق و باطل را مخلوط کرده و غرض خاصی داشته باشند؟ اظهار داشت: کروبی در اين جلسه گفت که اگر ثابت شد موارد ادعايی اشتباه بوده، خودم با شجاعت آن را اعلام می‌کنم؛ لذا در جلسه دوم به ايشان گفتم حال که کذب بودن همين مورد مشخص شده، آن را اعلام کنيد چرا که برای خودتان نيز خوب است؛ اما کروبی گفت که "نه من اينکار را نمی‌کنم، اگر همه مواردی که گفتم ثابت نشد، بعد همه را اعلام می‌کنم. "
وی خاطرنشان کرد: بنابراين در اين مورد نيز نتيجه تحقيقات نشان داد که کسی با اين مشخصات دستگير نشده و احتمال اينکه کسی وی را ربوده باشد، فعلا مشخص نيست و در حال بررسی است.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: کروبی در اين جلسه به ما گفت که "دلايل شما درباره ترانه موسوی منطقی است. "
اژه‌ای با تأکيد بر اينکه اين موارد با انگيزه سياسی از سوی يک جريان سياسی خاص مطرح شده است، افزود: الان خودشان نيز می‌دانند که ادعاهايشان صحت ندارد، اما حاضر نيستند به آنچيزی که رسيده‌اند، اذعان کنند.
وی در خصوص مورد چهارم ادعای کروبی نيز اظهار داشت: نفر بعدی کسی است که می‌گويند در اغتشاشات دستگير نشده اما او را گرفته و زده‌اند و در کنار بيابان رها کرده‌اند.
دادستان کل کشور ادامه داد: مدعی هستند که خانواده‌اش از قسمت‌های مختلف بدن وی عکس گرفته است ولی من به آقای کروبی گفتم که در وهله اول کدام پدر و مادری حاضر شده اين عکس‌ها را از اين قسمت‌های بدن بگيرد؟ که کروبی جواب داد: "من در اين باره تحقيق نکردم. "
اژه‌ای خاطرنشان کرد: در مورد اين فرد نه خودش و نه کروبی ادعای آزار و اذيت جنسی ندارند و مدعی نيستند که به بازداشتگاه رفته است، اما بالاخره فردی بوده که کتک خورده است و موضوع در حال پيگيری است. ممکن است در هر جايی اتفاق افتاده باشد و مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشد اما به هر صورت وی در آشوب‌ها دستگير نشده و ادعايی نيز در اين مورد از سوی کروبی و خود فرد صورت نگرفته است.
وی در ادامه سخنان خود و در خصوص مورد ادعايی ديگر از سوی کروبی‌ خاطرنشان کرد: در مورد يک خانم ديگری نيز ادعايی شده است که در اين مورد نيز مجددا در سی‌دی تهيه شده، سوالات القايی و بالاتر از آن اعلان نظر و ... مشخص است اما با اين وجود اين فرد نيز ادعای تجاوز جنسی ندارد بلکه مدعی است که " من را بازداشت کردند و روز اول دستگيری به کلانتری بردند و در آنجا به من فحش دادند و من نيز به آنها فحش دادم، در مقابل حرف‌هايی که می‌زدند پاسخ دادم، سپس لباس من را کشيدند و يک قسمت از لباس من درآمد و دست آن فرد به بدن من خورد. "
دادستان کل کشور ادامه داد: تا امروز واقعا با توجه تحقيقات گسترده ميدانی و محسوس و غيرمحسوس در خصوص ادعاهای ارائه شده از سوی کروبی می‌‌گويم که نه تنها ادعاهای کروبی ثابت نشده، بلکه ادعا می‌کنم اصلا چنين چيزهايی در مورد اين افراد وجود نداشته است. "
اژه‌ای تأکيد کرد: من نمی‌گويم کروبی، اما يک جريان سياسی اين مسائل را کنار هم گذاشته و اين خط نيز دنباله همان قضايای پس از انتخابات است و ما از اين آقايان می‌خواهيم که مقداری به خود بيايند و ببينند که آب به آسياب چه کسی می‌ريزند.
وی با بيان اينکه به عنوان وظيفه قانونی و ملی خود اجازه نمی‌دهيم که اين قضايا ادامه بيابد، تصريح کرد: اينکه اجازه بدهيم کروبی يا هر کس ديگر بخواهد مجددا ادعايی را مطرح کرده و بعد از يک ماه مشخص شود که اين ادعاها واقعيت خارجی ندارد، کار درستی نيست.
دادستان کل کشور در ادامه اظهار داشت: آقای داوری از اعضای حزب اعتماد ملی از افرادی بود که افراد ياد شده را به کروبی معرفی می‌کردند و همچنين او کسی است که با الف.ش در ارتباط است لذا ما در مقام آن بوديم که ايشان را به دادستانی کل کشور دعوت کنيم و توضيح بخواهيم، و در اين رابطه روز شنبه به دفترم گفتم که با کروبی تماس گرفته و به وی بگويند که به داوری بگويد تا به دادستانی مراجعه کند، اما آقای کروبی را پيدا نکرديم ولی در جلسه بعد از ظهر روز شنبه گزارشی قرائت شد که در آن آمده بود يکی از افراد دستگير شده، آقای داوری است.
دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه اين ادعا که می‌گويند اسناد و مدارک را از دفتر حزب اعتماد ملی برده‌اند، به اين موضوع مرتبط است يا خير؟ اظهار داشت: من از جزئيات آن قضيه خبر ندارم ولی قطعا با تحقيقات ما ارتباط نداشته است.
اژه‌ای در پايان با اشاره به اينکه کميته ۳ نفره همچنان فعال است و گزارش اخير، آخرين گزارش اين کميته نيست، تصريح کرد: در مورد ماجرای کوی دانشگاه نيز در حال تحقيق هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016