یکشنبه 15 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زمين و هوا و دريا در استکهلم به رنگ سبز درآمد، موج سبز آزادی

همزمان با نشست فصلی وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در روز شنبه ۵ سپتامبر در استکهلم سوئد، صدها ايرانی در حمايت از جنبش سبز مردم ايران، زمين و هوا و دريا را به رنگ سبز درآوردند. سبزهای استکهلم در خيابان ساحلی اين شهر، تومار دو هزار متری «احمدی نژاد رئيس جمهور ما نيست» را که به امضای صدها هزار ايرانی از سراسر جهان رسيده، به اهتزاز درآوردند، ۱۵۰۰ بادکنک سبز را به هوا فرستادند و همزمان قايق‌هايی با پرچم سبز در دريا و هواپيمايی که نوار سبز بزرگی را در آسمان حمل می‌کرد، سبزهای روی زمين را همراهی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار موج سبز آزادی از استکهلم، روز گذشته وزرای امور خارجه ۲۷ کشور اروپايی در استکهلم حضور يافته بودند تا درباره موضوعات در دستور کار خود، و از جمله مسئله کودتای انتخاباتی در ايران و اعتراضات مردمی به آن، بحث و تبادل نظر کنند. اما همزمان با اين اجلاس، صدها نفر از ايرانيان سبزانديش اين شهر نيز با حرکات ابتکاری و کم‌نظير، تلاش کردند تا صدای خود را به گوش مردم جهان و رهبران کشورها برسانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهمترين کار سبزهای استکهلم، برافراشتن تومار سبزی بود که چندی پيش به همت صدها گروه فعال ايرانی در دهها کشور جهان تهيه شد و امضاهای صدها هزار ايرانی بر روی آن با عنوان اينکه «احمدی نژاد رئيس‌جمهور ما نيست» طول اين طومار را به بيش از ۲۰۰ متر رساند. اين طومار پيش از اين برای اولين بار در پاريس برافراشته شد، هم‌اکنون در استکهلم و در حاشيه اجلاس وزيران امور خارجه ۲۷ کشور اروپايی به اهتزاز درآمده و به زودی قرار است به نيويورک حمل شود تا در روز ۲۴ سپتامبر و در برنامه مفصلی که ايرانيان برای استقبال! از احمدی‌نژاد تدارک ديده‌اند، بار ديگر موضع قاطبه‌ی ايرانيان در قبال رئيس فعلی دولتشان را بازگو کند.

در استکهلم، اين تومار بزرگ توسط ۳۸۰ جوان ايرانی و اتباع سوئدی حامی سبزهای ايران که همگی بازوبند سبز و شماره‌ی ترتيب خود را نيز به همراه داشتند، حمل می‌شد. نظم اين گروه که توسط ۳۰ نفر با بی‌سيم هدايت می‌شدند، ناظرانی را که در خيابان شلوغ و پرتردد ساحل شاهد سبز شدن سراسر اين خيابان شده بودند، خيره می‌کرد. اولين پرچم در ساعت يک بعدازظهر با مارش به حرکت درآمد و ساعتی بعد، خيابان ساحل که يکی از زيباترين و پر جمعيت‌ترين خيابان‌های استکهلم است، يکسره سبز شده بود.

اما برافراشتن اين تومار، تنها برنامه‌ی سبزهای استکهلم نبود. آنها همزمان ۱۵۰۰ بادکنک سبز را نيز به هوا فرستادند؛ در دريا نيز قايق‌های کوچکی که پرچم سبز را حمل می‌کردند، منظره‌ی زيبايی را ايجاد کرده بودند و همزمان يک هواپيما را نيز بر فراز شهر به پرواز درآوردند که حامل نوار سبز رنگی به نشانه‌ی همبستگی با مردم ايران بود.

در اين روز آفتابی، غير از فعالان اين حرکت اعتراضی، صدها تن از ايرانيان مقيم سوئد و بسياری از سوئدی‌های هوادار جنبش سبز مردم ايران نيز در اين محل حاضر شده بودند و دهها خبرنگار و عکاس نيز در محل حاضر بودند تا به انعکاس اين حرکت بزرگ اعتراضی ايرانيان بپردازند.

اين مراسم در نهايت در ساعت ۴ بعد از ظهر با خواندن قطعنامه و تشکر جوانان سبز از شرکت کنندگان به پايان رسيد. بدين ترتيب اجلاس وزيران امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا، حاشيه‌ای بزرگ‌تر از متن داشت و پيام سبزهای ايران در سوئد به گوش جهانيان رسيد که: «احمدی نژاد رئيس‌جمهور ما نيست»!

گزارش موج سبز آزادی همچنين حاکی است در دو روز گذشته، شهر استکهلم محل رفت و آمدهای زيادی بود. از اين جمله، محسن مخملباف کارگردان شهير ايرانی، مهرانگيز کار حقوقدان برجسته ايرانی مقيم امريکا، فاطمه حقيقت‌جو نماينده سابق مجلس ايران و احمد باطبی از زندانيان سابق به دعوت سازمان جوانان حزب سوسيال دمکرات سوئد که يکی از قدرتمندترين احزاب سوئد است، به استکهلم آمدند تا با شرکت در يک کنفرانس، مسائل و مشکلات ايرانيان را در زمينه‌ی حقوق بشر و نيز موضع خود در قبال کودتای انجام شده در ايران را برای جوانان سوئد تشريح کنند.

فاطمه حقيقت جو که اولين سخنران اين کنفرانس بود، رهبری و سپاه پاسداران را مجريان کودتای پس از انتخابات در ايران دانست و گفت: انتخابات و دمکراسی، دشمنان نظام استبدادی در ايران هستند. او از تمامی مردم و احزاب و گروه‌ها در سراسر جهان خواست تا از مردم ايران در مقابله با کودتاگران کمک و پشتيبانی کنند.

محسن مخملباف، کارگردان پرآوازه ايران که نقش مؤثری در روشن شدن افکار مردم جهان در خصوص وقايع پس از کودتا داشته است، نيز با اشاره به تنوع سليقه‌ها و انديشه‌های متفاوت، خواستار اتحاد همه‌ی سبزها در برابر ديکتاتوری و اتحاد همه‌ی انديشه‌ها در برابر کودتا شد. او تاکيد کرد که همه‌ی انديشه‌ها و سليقه‌ها متفاوت در يک موضوع هم‌نظر هستند وٱآن هم از بين بردن استبداد و ديکتاتوری است.

مهرانگيز کار نيز به نقش جوانان در احزاب کشورهای غربی اشاره کرد و ابراز تاسف کرد از اينکه جوانان ايران حتی حق شرکت در احزاب نيمه‌دولتی را ندارند. او معتقد بود که اروپا به خاطر روابط اقتصادی گسترده که با ايران دارد، می‌تواند نقش موثری در اين رابطه ايفا کند. مهرانگيز کار خاطرنشان کرد که دمکراسی در ايران می‌تواند به دموکراسی در خاورميانه و بالطبع در جهان کمک کند.

همچنين در اين کنفرانس، احمد باطبی نيز با ارائه‌ی گزارش کوتاهی از وضعيت حقوق بشر در ايران، گفت: اين بسيار بی‌رحمانه است که ما چاره‌ای جز کشته دادن و شکنجه و زندان برای رسيدن به دموکراسی را نداريم. او افزود: هر کسی حرفی غير از خواسته‌ی حکومت بزند، فورا انگ جاسوسی و مزدور بيگانه به او زده می‌شود.

در ادامه‌ی اين کنفرانس، به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد و در يکی از پاسخ‌ها، محسن مخملباف درباره‌ی رهبری جنبش گفت: اين جنبش رهبر ندارد و موسوی هم هيچ وقت ادعای رهبری نکرده است. اين حکومت ايران است که يک رئيس‌جمهور از ما گرفت و يک رهبر تحويل داد، يک دولت از ما گرفت و يک جنبش تحويل داد!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016