جمعه 13 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش اکسيون کانون مدافعان حقوق بشر در ايران- بلژيک در پارلمان اروپا


سه شنبه اول سپتامبر ۲۰۰۹، توسط "زير کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا" در بروکسل، جلسه ای در باره وضعيت حقوق بشر در چين و ايران برگزار شد. در بخش دوم که از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۴۵ طول کشيد به موضوع ايران اختصاص پيدا کرد. در اين نشست بيش از ۱۰۰ نفر از اعضای پارلمان اروپا و نيز از نمايندگانی از شورای اروپا، کميسيون اروپا شرکت داشتند. در اين برنامه از اقای ناصر زرافشان از ايران، آقای رضا علامه زاده از هلند و خانم آذرآل کنعان زندانی سياسی در دهه ۶۰ از انگلستان دعوت به عمل آمده بود. متاسفانه آقای ناصر زرافشان بدليل گرفتن پاسپورت ايشان توسط ارگان های امنيتی، نتوانست در همايش پارلمان اروپا شرکت کند. اما وی در طول يکساعت همايش بطور مستقيم از طريق تلفن برای اعضای شرکت کننده در همايش ۱۵ دقيقه ای را سخنرانی کردند و نيزچند دقيقه ای را هم به سوالات حاضرين در جلسه، پاسخ هايی را ارائه دادند. يکی از ابتکاراتی که در اين همايش انجام شد شرکت بيش از ۳۰ نفر از ايرانيان و فعالين کانون مدافعان حقوق بشر در ايران- بلژيک در اين همايش بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کانون در يک اقدام بی سابقه تصميم گرفت که در اين همايش شرکت کند و برای اين کار تدارکاتی نيز انجام داد. برای اين همايش دوستانی با لباس سبز "رای ما کجاست؟" و لباس سياه "اتحاد برای ايران" و مچ بند های سبز در جلسه شرکت کردند و پلاکارت هايی به زبانهای فرانسه و انگليسی با مضمون " زندانی سياسی آزاد بايد گردد"، "احمدی نژاد رئيس جمهور ايران نيست"، " همبستگی اتحاديه اروپا با مبارزات مردم ايران"،"احمدی نژاد نه"،" توقف شکنجه در ايران"، در قطعات گوناگون، تهيه کرده بودند و از اول تا آخر برنامه در دست ايرانيان شرکت کننده قرار داشت. در ضمن نامه مشترک ۱۸ تشکل مدنی ايرانی در اروپا که با ابتکار کانون مدافعان حقوق بشر در ايران- بلژيک در تاريخ ۱۸ اوت خطاب به رهبران اروپايی نوشته شده بود ودر آن نامه نسبت به شرکت اتحاديه اروپا در مراسم تحليف احمدی نژاد اعتراض صورت گرفته بود در محوطه پارلمان پخش گرديد وحتی توسط رئيس بخش ايران اتحاديه اروپا از طريق تربيون اعلام شد که چنين نامه ای نوشته شده است و تا حدودی مضمون نامه را توضيح داد. جالب توجه اين است که برنامه همايش بطور همزمان در ۲۷ کشور اروپايی با ۴۵۰ ميليون نفر جمعيت پخش شد و پلاکارت ها و شعارهای نوشته شده بدين طريق بازتاب وسيعی در سطح اروپا پيدا کرد. در ادامه مراسم آقای رضا علامه زاده و خانم آذر ال کنعان صحبت هايی را در خصوص نقض شديد حقوق بشر در ايران بيان کردند و خانم ال کنعان از وضعيت زندان ها و تجاوزاتی که بر عليه زندانيان صورت می گيرد صحبت هايی را ابراز کردند. در آخر از آقای زرافشان سوالاتی شد که ايشان پاسخ دادند.

موضوعی که در اين برنامه قابل توجه و دقت بود اين می باشد که در هنگام ابراز نظر توسط مسئولين اروپايی می شد به تفاوت و نوع نگرش آنها نسبت به ايران پی برد. بعضی مواضع بسيار تند بر عليه جمهوری اسلامی و بعضی مواضع بسيار نرم با حکومت ايران داشتند و بالطبع هر نظر نسخه ای برای ايران می پيچيد که می توانست مورد موافقت يا مخالفت ايرانيان حاضر در جلسه قرار گيرد. برنامه بعد از يکساعت و پانزده دقيقه به اتمام رسيد و در بيرون از سالن با تعدادی از نمايندگان در مورد وضيعت سياسی و حقوق بشری در ايران، گفتگوها ادامه يافت. ابتکاراکسيون کانون مدافعان حقوق بشر در ايران – بلژيک، بسيار قابل توجه بود و در عرصه وسائل ارتباط جمعی بسيار بازتاب وسيع يافت.

گزارش ار: کانون مدافعان حقوق بشر در ايران- بلژيک
يکم سپتامبر ۲۰۰۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016